Sv: Liker du å få hjemmelagede gaver?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Ja, altså, nå mente jeg jo ikke å nedvurdere innsatsen som ligger i hjemmestrikkede gaver heller. Mer å påpeke at det blir litt meningsløst å si at "det er bedre med en fin hjemmelaget gave enn en kjip ferdigkjøpt en", for å sette det litt på spissen.
Og jeg vet godt hvor mye jobb det kan være å lage ting selv, men det er jo ikke selvsagt at det må ligge mye omtanke i dem likevel. Hvis man sitter og hekler antimakassarer eller lager dorullnisser eller maler stilleben hele høsten, fordi det er det man liker best å bruke tiden sin på, og så fordeler produksjonen på absolutt alle man kjenner, uten tanke på om vedkommende antagelig kommer til å like dem eller ikke, så er ikke det noe jeg vil kalle personlig omtanke - selv om det helt klart ligger mye arbeid i hver gave. Det var denslags jeg tenkte på da jeg sa "samlebånd" - og det er såklart å sette det på spissen, men det synes jeg det å bare slenge innom Biltema og kjøpe det første man ser er også. (Å strikke kluter og skjerf til folk som ønsker seg det, derimot, det blir jo noe helt annet.)
Aha, da skjønner jeg, og hos oss legger folk inn bestillinger i romjulen på hva de ønsker seg til neste jul av hjemmelagede ting.
|