Sv: [Frp] Rett skal være rett
Mindy: Jeg tar denne diskusjonen over fra blogorama og hit, og kopierer innlegget mitt over:
Sammenligningen mellom FrP/ABB og islam/terror holder overhodet ikke vann.
Det finnes ingen ideologiske fellestrekk mellom en "vanlig" muslim og en muslimsk terrorist. Ikke noe felles tankegods, utover tro på den samme guden.
Mellom FrP og ABB finnes det mye felles tankegods. At islamsk innvndring er en alvorlig trussel mot Norge og vår kultur. At det ikke kan gå bra med for stor blanding av kulturer. At det er noe i islam som gjør folk dårligere (mer kriminelle, mer kvinneundertrykkende, mindre fremtidsorienterte). Og så særlig denne: Det pågår en snikislamisering av Norge. Muslimer i Norge har en klar agenda om å gjøre Norge til et (mer) muslimsk land. Det som skiller FrP og ABB er skalaen på hvor alvorlig de synes disse "problemene" er, og, ikke minst (og det som skiller ABB fra alle de andre): Hvilke midler de er villige og i stand til å ty til.
Jeg har en "islamsk politisk" engasjertvenn med synspunkter jeg blir hakkende forbannet på er en sterkt politisk engasjert "politisk muslim", og mellom ham og islamistiske terrorister er fellestrekkene mer som mellom FrP og ABB: Han står for et tankegods og har et ideologisk ståsted som terrorister trekker helt ut og sier at problemene krever ekstreme virkemidler (terror). Eksempel er et sterkt engasjement for Palestinasaken, som trekkes ut i en voldsom motstand mot staten Israels eksistens (og dermed også de millionene av mennesker som lever der), en tro på at det finnes en jødisk-amerikansk, verdensomspennende konspirasjon som truer muslimer i hele verden, en "ingen røyk uten ild"-argumentasjon rundt Zions vise protokoller, en argumentrekke som går langt i å "forstå" terrorhandlinger ("desperate mennesker må ty til desperate virkemidler"), en tro på at islam bør ha langt større politisk innflytelse, for eksempel på straffelovgivning, alkoholpolitikk, og generell moral. (Det siste er min venn helt uinteressert i, skal sies. Hans engasjement springer hovedsakling ut fra Palestina-spørsmålet, som det gjør for mange i denne leiren). Dette er den ideologiske forankringen som islamske terrorister også har, bare at de trekker det lengre, med mer ekstreme virkemidler.
See?