Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg har alltid tenkt på økonomi som en form for realfag. Er det ikke det?
Opprinnelig lagt inn av Mex, her.
Tror faktisk ikke det regnes som det. Økonomi matte er en helt annen type matte enn ingeniørmatte
Det er noe annet ja, og økonomi regnes som en "mykere" gren enn realfag. Jeg var jo dertil Blåruss (men med den "vanskeligste" matten). Mannen gikk i det minste almenn, men har ikke mye fysikk og kjemi og sånt å skilte med han heller.
I mitt hode er det også veldig vanskelig å forstå at prosentregning og brøk er noe man ikke kan forstå, det bare ER sånn, det er da ikke noe å forstå, en halv er en halv, en kvart er en kvart, hva er det å ikke forstå? Men jeg har surfet rundt nok på ulike forum (ofte med en noe annen sammensetning enn fp) til å innse at det er nok av dem som virkelig bare ikke skjønner at ti prosent er.. Vel, akkurat en tidel, ti hundredeler eller altså ti prosent. Eller at halvparten av halvparten er en kvartpart. Jeg ser ikke helt hva der er å forstå, det bare ER sånn, men det er visst gresk for ganske mange.
Men hva BLIR ungene mine om jeg får dem inspirert til å dra til Trondheim da? (ja, man kan studere realfag andre steder, men dere skjønner hva jeg mener.) jeg tar gjerne realfagsunger jeg altså, gode, stabile, fleksible, lønnsomme jobber sier dere at at det blir. Finfint, men i farta kommer jeg bare på medisinfaglige jobber, eller lærere. Jeg er 100% overbevist om at det finnes mye mer, og mye spennende, men ikke søren om ammetåkehodet mitt kommer på det. Satser på at jeg kommer ut av ammetåka før de skal begynne å velge studieretning, i mellomtiden leker vi med byggeklosser og duplolegoklosser for å bygge ting, og satser på at Knerten sin interesse for "boksetaver" etterhvert også omfatter tall (han teller for all del ganske greit altså, men interessen er større for fenomenet bokstaver) og satser på å gi søstra tilgang på de samme lekene som ham. Han har forøvrig dukke, men tiden er vel iznne for å introdusere ham for dataspill skjønner jeg... Han er to år og åtte måneder og har enda ikke prøvd et eneste ett, hverken på pc eller iPad, og har ikke peiling på at Nintendo og denslags engang finnes...