Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Har du sett barbie med motor?
Jeg synes guttelekene er mer teknisk stimulerende enn jentelekene er. Når en jentegreie skal lages i gutteutgave, flyttes fokuset fra utseende til funksjon. Men jeg tror ikke at dette med leker egentlig er årsaken til at jenter ikke velger realfag, det er et symptom på det samme. En kjønnsdelt kultur som forventer ulike handlingsmønster fra gutter og jenter. Og jeg er ikke så sikker på at det er jentene som taper mest på dette. Riktignok velger de feil fag, men de fullfører i det minste skolen.
Nei. Men det finnes sikkert på eBay. 
Det høres veldig riktig ut det du sier om at leker ikke nødvendigvis er årsaken til at jenter ikke velger realfag, men at det er et symptom på at det forventes ulike ting av jenter og gutter.
Jeg synes det selges mye rosa fjas til jenter, (det selges vel mye ræl til unger generelt), men er litt redd for en tankegang som indirekte sier at jenter burde leke med biler og stereoetypiske gutteleker for å bli gode ingeniører. Det kommer definitivt ikke til å gi flere kvinnelige studenter inn på lab'en her om femten-tjue år. Det er holdningene bak de stereotypiske lekene man må til livs.
|