Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mobbing på arbeidsplassen en myte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-11, 23:45   #16
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ord og blikk har bare den makten man tillegger dem.

Det kommer jo litt an på hvordan ordene brukes, da. Ord brukes jo gjerne ikke bare til mennesker, men også om dem. Og gjerne for å isolere, gjøre arbeidsforholdet vanskelig osv. F.eks. ved gjentatte påstander om en medarbeider til leder. Et stygt tilfelle jeg vet om, som jeg heldigvis ikke har vært utsatt for selv: Å komme med påstander om stjeling fra medisinrommet bare for å "ta" en kollega.

Eller når en medarbeider overlesses med oppgaver og deretter klages inn til sjefen for å ikke ha rukket over alt. (En kjempeulempe med turnusjobbing der sjefen ikke alltid er tilstede og ser med egne øyne.) Dette er en velkjent mobbemetode. (Nei, jeg snakker ikke om klager på reelle ting.)

Det jeg vil frem til er at det i arbeidslivet ikke nødvendigvis er bare en selv som vektlegger ordene. Det kreves også at man har en leder som klarer å se et mønster, gjennomskuer når h*n blir misbrukt for å "ta" noen og ser at det å legge opp til en "sladrekultur" ikke er det samme som å vite hva som foregår på arbeidsplassen. Det er utrolig tøft å måtte forsvare seg mot påstander uansett hvor lite reelle de er og man frykter jo alltid litt for at man ikke skal bli trodd neste gang. Og selve oppklaringsprosessen er en belastning i seg selv. Spesielt i forhold til grove påstander.

Men igjen: Dette handler jo om et mønster som skal ha pågått i en tid. Ikke enkelttilfeller. Og over tid tror jeg det vil gå inn på de fleste å ha det slik på jobben, altså.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.