Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Det synes ikke jeg. Jeg synes at dyreplageri er det når dyrene lider under behandlingen de får. Om det ivaretar menneskenes interesser eller ikke er for meg uvedkommende.
Så da burde du jo være imot sirkus? Den manglende bevegligheten bør vel være nok? Dyrevernloven fastslår at det skal tas hensyn til dyrs instinkter og naturlige behov. Det eksisterer også et generelt forbud mot å vise frem dyr for underholdningens skyld, samt å huse eksotiske dyr. Sirkusene får dispensasjon fra disse forbudene også. Og hvilke forhold lever de under? De har ikke muligheten til å leve ut noen av sine naturlige behov.
Som jeg sa i det første innlegget mitt er jeg klar over at et av de største problemene med elefanter i sirkus er bevegelsesfriheten. Dette med at man må piske elefanter mener jeg bare er tull. Hester er også flokkdyr. De må ikke piskes for at de skal dresseres.
Og hvordan kan du mene at det bare er tull? Dyrene i norske sirkus er ofte kjøpt eller lånt fra utenlandske sirkus eller fra utenlandske trenere. Disse dyrene blir trent opp med like brutale metoder som dyr til sirkus i andre land.
Nei, det har jeg ikke sagt heller. Det jeg sier er at jeg bryr meg ikke om dyreholdet er privat, indistruelt eller i sirkus. Jeg bryr meg om velferden til dyrene - ikke hvor de er eller hva de gjør. Jeg er også klar over at det er problemer med sirkus, men jeg mener at en del av de problemene kunne ha blitt løst med et bedre regelverk og kontroll. På samme måten som det at sauer sulter i hjel på båsen er underlagt et reglerverk og en kontroll.
Jeg antar at du er vegetarianer ettersom du motsetter deg dyrehold for matens del også? Det eksisterer krav til dyrehold i Norge, men hvorfor sirkus er fritatt regelverket er for meg helt uforståelig.
Poenget mitt er at det er ikke tvil om at det er uakseptable forhold for mange dyr på sirkus - og elefanter spesielt. Spørsmålet mitt er heller om det er sirkusholdet i seg selv som er problemet, eller om det er kontrollmulighetene og rammeverket. Jeg heller til den siste forklaringen.
Hvordan tenker du at det skal foregå? Hvis vi sier at sirkuset er på flyttefot halve året, hvordan kan sirkuset ivareta dyrets interesse?
|