Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Nuvel, denne gangen ble avgjørelsen OGSÅ tatt på grunnlag av en kontrakt man aldri ville inngått i dag, der WHO nedgraderte hva som skulle til før noe kunne kalles en pandemi, i en allerede inngått avtale som utløste automatisk bestilling av 2 doser til alle innbyggere. WHO hadde et sett rådgivere som vel fortsatt er hemmelige (?). Legemiddelindustrien er selvsagt ikke kyniske og onde og forskrekkelige, men de som forhandler avtaler derfra gjør det selvsagt for å forhandle best mulig betingelser for seg selv. Her skulle de påta seg en forpliktelse for omfattende forskning og utvikling, og ville sikre seg at de også fikk avsetning for det de utviklet. Selvsagt ville de det. De har selvsagt også brukt sterke og flinke lobbyister og rådgivere.
Myndighetene våre satt altså med kjempelagre av bestilte vaksiner, og siden alle vaksinebeslutninger tas på grunnlag av en kost/nytte-vurdering (der økonomiske kostnader selvsagt også tas med), ble en stor del av "kost"-siden tatt ut av ligningen, siden det var "sunk cost". Penger allerede brukt.
Og Folkehelseinstituttet er ikke bedre enn andre beslutningstakere når det gjelder at det er veldig, veldig vanskelig å snu når man først har satt i gang en stor prosess.
Det er derfor man i for eksempel oljeindustrien bruker "decision gates" på alle store prosjekter, der man stopper helt opp og vurderer viderer fremdrift basert på kriterier som var klargjort før prosessen startet. For hvis ikke så er det vanligste at man bare fortsetter. Man har jo allerede investert så mye/gjort så mye/kommet så langt.
Jeg regner med at det blir tatt mye lærdom av det som skjedde denne gangen, og at vi har bedre beslutningsprosesser neste gang.
Fikk ikke prikket deg Polyanna, men skulle gjerne ha gjort det. Takk for et tankevekkende innlegg.
Vi var blant dem som ikke vaksinerte oss (det var ikke et generelt tilbud her i USA, uten at det egentlig hadde betydning). Jeg kan ikke helt sette fingen på hvorfor, for vi har fulgt alle vaksinasjonsprogram ganske så slavisk (og ungene måtte ha ørten ekstra vaksiner for å gå på skole her borte), men akkurat svineinfluensavaksinen bydde meg (oss) i mot. Og det har ingen sammenheng med mikrochips og overvåkning.
Jeg tror i grunnen at det som var tippet vektskålen mest for meg var det faktum at da jeg i slutten av mai i fjor, midt oppi det verste hysteriet her i USA, ble syk, skikkelig flunsesyk. Lå strekk ut med feber, sinnsvak hodepine, verk i hele kroppen og nedsatt allmentilstand i fem dager før jeg klarte å karre meg til lege. Eller rettere sagt ER. Da vi ringte forsikringsselskapet (jeg hadde ikke lege, og måtte få en som forsikringen dekket), så ba de oss gå rett til ER, siden symptomene mannen min beskrev jeg hadde var symptomene på svineriet.
Hos ER gadd de ikke en gang å teste meg for svineriet. De kikket meg i nesen og sa "bihulebetennelse". Som jeg er 110% sikker på at det ikke var, all den tid hodepinen var et helt annet sted enn i nærheten av noen av bihulene mine, og jeg kunne bøye meg og riste hodet uten at det var det minste vondt. Jeg er kronisk plaget med bihulebetennelser, og vet veldig godt hvordan det arter seg, gitt.
Uansett, det at de ikke en gang tenkte på svineinfluensa fikk meg til å bli litt sånn ?? Når det kommer inn et menneske med skikkelig influensasymptomer, så burde de i alle fall tatt en blodprøve, om de var så bekymret for pandemi. Skoler stengte jo her borte bare noen ble litt forkjølet - i tilfelle det skulle vise seg å være svineriet.
Så jeg vet ikke jeg Jeg tror det var opphauset, og at det er mye i det som Polyanna sier. Vaksinene ble kjøpt inn - og brukt fordi de var kjøpt inn. Helt uten at man trenger å tro at det betyr at det sitter noen på toppen som vil ta over verden. 
Jeg kommer fortsatt til å følge vanlige vaksinasjonsprogram, men jeg kommer også i framtiden til å være skeptisk til tilfeldige vaksiner som man finner ut at man trenger. Selv om det er Dyktige Menn Og Kvinner i Hvite Frakker som har bestemt at man trenger dem.
Magefølesen vår sa at vi ikke ønsket å ta denne vaksinen. Og jeg ser ikke noen grunn til å hovere fordi det er oppdaget noen få tilfeller av (alvorlige) bivirkninger. Som flere har sagt, vaksiner (og medisiner) vil ha bivirkninger. Min skepsis til vaksinen var i grunnen ikke så mye rettet mot mulige bivirkninger (som også er en fare ved de andre vaksinene vi har tatt, og i forhold til andre medisiner man må ta til og fra) som bare en generell følelse av at det hele var opphauset og unødvendig. Og unødvendig medisin holder jeg meg unna.