Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Forferdelig sak. Damen har satt disse barna i en håpløs situasjon med bakgrunn i egen desperasjon over barnløshet. Det klarer jeg virkelig ikke forsvare, altså. Denne situasjonen bør ikke løses kjapt og greit slik at flere blir motivert til å skaffe seg barn på samme måte. Ikke kan jeg se hvordan barna skal kunne få komme til Norge heller. Barna har ingen tilknytning til Norge, med unntak av at kvinnen som bestilte dem og har tatt vare på dem etter fødselen, er norsk. Vel, det finnes mange foreldreløse barn som tas vare på av norske mennesker i andre land, men de kan ikke bare adopteres av sine omsorgstakere uten å være frigitt til adopsjon og gå gjennom gyldig adopsjonsprosess de heller.
Likevel frykter jeg selvsagt hva som vil skje med de aktuelle barna i denne saken, hvis omsorgstakeren reiser hjem til Norge uten barna. India aksepterer dem ikke som sine statsborgere, hvilket jeg for så vidt ikke kan forstå, all den tid barnet har indisk mor og far og er født i India. Men hvis staten India ikke vil ivareta dem, hvem skal ivareta dem da? Ikke at jeg tror et opphold på et indisk barnehjem er selve lykken, men det er tross alt bedre enn å sveve i ingenmannsland. Den norske kvinnens visum går ut om noen mnd, og uten å kjenne Indias visumregler, vil jeg da tro hun må forlate landet. Norske myndigheter har ingen juridisk forpliktelse til å sørge for at barna er ivaretatt når hun drar, men det moralske ansvaret i denne saken er jammen påtrengende.