Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Vel, etter 3 år som pleiemedhjelper og servitør, 9 år som sykepleier der jeg, kombinert med full jobb, har trent nok, sovet nok, spist sunt og ellers gjort det jeg skal gjøre for å holde kroppen min frisk og sterk, så er resultatet: 1 stk ødelagt kne, 2 stk skuldre med forklakning, en nakke som låser seg og krever gjevnlig kiropraktorbehandling, kronisk senebetendelse i interkostallmuskelfester på venstre side, kronisk senebetendelse i venstre arm og i stk operert albue grunnet nerveklem.
Jeg kommer aldri, aldri til å anbefale barna mine til å gå inn i fysisk krevende yrker med håpløse arbeidstider og en heller dårlig lønn. Jeg kommer heller ikke til å anbefale dem å gjøre som mange av mine ex-kollegaer: å gå over til flyvertinneyrket.
Nei, det forstår jeg godt dersom man har en kropp som ikke tåler å være pleiemedhjelper, hjelpepleier eller servitør, så tåler man i hvert fall ikke å være flyvertinne, med harde tunge løft i oppover og nedoverbakke, 250 kg tunge traller som skal dras att og fram, 400 kilo tunge dører som skal lukkes og åpnes opptil 10 ganger pr. dag, alt i tynn luft med kun 4% luftfuktighet. God fysikk er en stor fordel. Svært mange har slitasjeskader og svært mange er operert for slitasjeskader....selv om de har trent og holdt seg i form.