Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det er vel en relativt liten del av sykefraværet som skyldes plutselig uflaks. Livsstilssykdommer har en STOR del, for eksempel. Folk som skal være gravide, pusse opp hus og flytte samtidig som de har full jobb bidra også (:kremt: ). Folk som SKAL jobbe fullt, ha prikkfritt hus, tre små barn, aktivt sosialt liv og trening smeller til innimellom.
Men det blir kronglete at det for den ENKELTE en gang kan være ren uflaks, andre ganger noe med arbeidplassen, og andre igjen mer eller mindre "selvforskyldt", og man kan jo ikke akkurat behovsprøve heller.
Men over tid så jevner det seg jo ut? 
Og en ting: Kronikere bør holdes ute av enhver ordning der man snakker om både karensdager og at arbeidsgiver skal betale mer. Der bør alt komme fra staten, fra første sykedag.
Joda. Mange livsstilssykdommer. Men som du sier, bortimot umulig å behovsprøve. Det blir litt som debatten om hvor idiotisk en ekstremsportutøver skal oppføre seg før redningsaksjonen går for egen regning.
Og hvorfor skal kronikerne holdes utenfor, dersom sykdommen er såkalt selvpåført..? Om man først mener at livsstilssykdom skal svi litt på pungen, burde jo KOLS-pasienter flest være selvskrevne i den gjengen.
Det blir en for umulig sortering, og dermed synes jeg det er helt urimelig at delansvar skal tillegges den syke. Jeg tror ikke noe på at det for enkeltpersonen nødvendigvis jevner seg ut over tid, selv om det godt kan gjøre det for grupper. Den enkeltpersonen som pådrar seg et komplisert beinbrudd det ene året, får whiplash det neste og en kreftdiagnose litt senere vil fremdeles sitte med regninga. Jeg synes systemet skal være så vanntett at det ikke skjer.
|