Sv: Netroll
Opprinnelig lagt inn av Rug, her.
Jeg og mange, mange andre med meg gikk på en skikkelig smell for flere år siden på et annet forum. Nettbrukeren var svært aktiv, og hadde en utrolig fascinerende og for min del overbevisende historie. Andre var dog mer edruelige enn meg og begynte å fatte mistanke.
Etter hvert som historien eskalerte, var det flere som outet i trådene fordi moderatorene følte seg maktesløse all den tid de ikke klarte å bevise feil - og fordi de var livredde for å tråkke på brukeren dersom historien skulle vise seg å holde stikk på de viktigste punktene.
Jeg skrev aldri noe i trådene, og jeg kjente meg aldri personlig berørt eller ble på noe vis såret, men jeg lærte mye av den episoden.
For det første ble jeg litt mer skeptisk, og jeg ble overrasket over hvor lettlurt jeg var.
For det andre lot jeg meg storlig forundre over hvor såret svært mange ble da det ble kjent at hele historien var oppspinn, dersom jeg husker riktig var det flere studenter som stod bak brukeren som en del av et skoleprosjekt. Men den dag i dag undrer jeg meg over hvorfor så mange ble så snurt over at de ble lurt og la hele skylden på personene bak brukeren. Jeg kan godt forstå at man blir sinna på seg selv, men nettet er for alle - også for dem som bevisst går inn for å bruke mulighetene som finnes der på forskjellig vis.
(Sidespor: jeg er også av dem som lar meg overraske over at det ikke skal være lov å følge etter folk på nett - så la være å poste noe personlig/privat, da mann!)
Den husker jeg godt, og jeg var en av de blonde som gikk fem på. Hadde ikke gjort det i dag, ikke etter å ha vært borti en haug med slike troll i ettertid. Nå er jeg mye mer skeptisk og lukter lunta veldig fort. Men noen er jo veldig flinke til å lyve/finne på historier.