Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Adventsstake og religiøs tro

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Jeg...
er kristen og har adventsstake 44 28,39%
er kristen og har ikke adventsstake 4 2,58%
er agnostiker og har adventsstake 23 14,84%
er agnostiker og har ikke adventsstake 3 1,94%
er ateist/humanetiker og har adventsstake 55 35,48%
er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake 13 8,39%
har enn annen religiøs tro og har adventsstake 1 0,65%
har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake 0 0%
har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. 12 7,74%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 15:18   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Nei hva tenker du på da? Vi har adventsstake (når vi husker det), ellers har vi ingen religiøse symboler så vidt jeg vet. Det er godt mulig det sniker seg inn noen uten at jeg tenker på at det er religiøst dog. Vi har lyskule i vinduet, og spir i toppen av treet. Ellers pynter vi med glitter og nisser.

For meg blir det nesten litt hyklersk og frekt om jeg skal velge ut det jeg vil bruke av en religion uten å ta med hele pakken. Men jeg vet at jeg er sær her altså. Så kan man jo argumentere med at jeg feirer jo jul, men det er så kommersialisert at der går grensen selv for meg.

Det jeg tenker er at de fleste gamle tradisjoner og symboler rundt høytider har religiøst opphav. Solsnufeiring med etegilde og blot hadde sterke religiøse elementer i sitt opphav og fremdeles er det noen som feirer religiøs hedensk jul uten at det gjør at jeg er nøye på å sile ut hvilke elementer av julefeiringen min som har slikt opphav og tar avstand fra det.
Halloweenstæsj og symboler er en miks av keltisk folketro (hedensk.. liker ikke det ordet), katolsk kristendom og noen andre elementer.
Påskesymboler har babylonsk religiøse, jødiske, kristne og andres religiøse symboler i bakgrunn uten at vi alltid tenker så mye over det.

Jeg synes ikke det å bruke symboler er å ta noe fra en religion uten å ta hele pakken. Jeg synes det avhenger veldig av hvor sterkt et symbol er og i hvor stor grad symbolet er identitesskapende for en gruppe man tilhører eller som man tar avstand fra. Hvor sterkt man ønsker å ta avstand, eller ønsker å markere tilhørighet vil bety mye i forhold til hvordan man velger å bruke symboler.

Jeg føler ikke at jeg må være taoist for å bruke et yin/yang-symbol. Selv om det opprinnelig har sterkt tilknytning til taoismen så har det også aspekter som jeg føler passer inn i mitt livssyn.

Jeg synes det er vanskelig å uttrykke hva jeg mener fordi det ikke er et slags enten/eller. Jeg synes en del kommersiell utnyttelse av symboler som betyr mye for mennesker kan være overtramp, men det kommer veldig an på symbolet. Jeg personlig synes råsa palestinaskjerf er overtramp og for meg ville det å bære kommuniststjerne bare fordi det ser kult ut være veldig feil.

Det jeg egentlig vil si er at symboler er noe dynamisk og som får og mister betydning ut i fra bruk og situasjon. Jeg synes det er viktig å være bevisst, men samtidig synes jeg at det ikke behøver å være enten/eller.

En lysestake med lilla lys har etter min mening så svak religiøs symbolikk at jeg ikke synes det er rart at ateister bruker den. Nedtelling til jul kan man gjøre om man feirer jul uansett begrunnelse for julefeiringen. Jeg synes derimot det ville vært snodig om man brukte adventsstake og hadde nedtelling til jul om julefeiring var noe man tok sterk avstand fra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.