Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?
Opprinnelig lagt inn av torsk, her.
Kanskje en slags botsøvelse?
Neppe, men det hadde jo vært interessant å vite, jeg tviler på at selvrapportering gir et godt nok svar, men statistikk lyver ikke; alle undersøkelser jeg kjenner til viser at de som laster ned mest musikk ulovlig også er de som bruker mest penger på musikk. For meg er det ganske innlysende; de som er mest interessert i musikk er de som er mest interessert i musikk. Å høre på mye musikk krever først og fremst tid. Det viktigste er at musikken er lett å få tak i og at kvaliteten er god nok. Så lenge man kan orientere seg billig, eller gratis, med radio, MySpace og dess like, Spotify, last.fm og ulovlig nedlasting, har de fleste med fast inntekt god råd til å kjøpe de platene og de konsertbillettene de faktisk vil ha, men i konkurranse med video (DVD kom i salg for like over 10 år siden, jeg er overbevist om at nedgangen i salget av CD-plater først og fremst skyldes konkurranse fra film på DVD; det var mindre vanlig å kjøpe film på VHS), mobiltelfonunderholdning – ungdom bruker, så vidt jeg forstår, mye penger på mobiltelefonene sine – og andre spill, syns jeg ikke det virker så merkelig at det blir kjøpt noe mindre musikk enn tidligere.
Ben "not too worried on behalf of music" Murphy
|