Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Det er bra at det settes inn ressurser for å få folk tilbake i jobb. Men skal staten nærmest umyndiggjøre fastlegene? Fastlegene møter menneskene og ser helheten. Gjennom NAV har jeg sett hvordan byråkrater som ikke kjenner meg velter ut sine fordommer mot oss som havner i systemet i sine brev. Mens NAV lokalt, som kjenner meg, vet og sier klart ifra til meg at de vet jeg er troverdig og har prøvd å ordne opp.
Ved at et "overformynderi" skal komme inn i saken så blir det mer byråkrati og flere synsere. På mange måter kan jo det være bra, men burde ikke fastlegene kunne få den tilliten at de vet hva pasienten trenger og ser helheten?
Men, der har du hele problemet. Fastlegene har kanskje ikke forvaltet denne tilliten på best mulig måte. Det får jo ingen konsekvenser FOR DEM hvis de ikke setter inn tiltak for for å få folk tilbake i jobb. "Ta vare på seg selv" er ofte synonymt med at sykmeldte bare blir gående hjemme i månedsvis, uten NOEN som helst form for oppfølging eller råd om hvordan de skal mestre den sykmeldte hverdagen... Dessuten så kan det ikke være noen nyhet at sykmeldinger for mange ikke alltid har årsak i SYKDOM, men heller f.eks problemer rundt oppsigelser, pemiteringer, arbeidskonflikter som bør kunne løses med dialog fremfor 4 ukers fullt fravær...