Sv: Er du villig til å betale for smak (tomater)?
Opprinnelig lagt inn av Emma, her.
Jeg kjøper ikke de vanlige, smakløse tomatene. Men jeg kjøper alltid de bittesmå når jeg finner dem. Heter de perletomater, tro? Nåja, ekstra røde og fristende (og dyre) tomater får ofte bli med hjem. Jeg er ikke like kresen på alle grønnsaker, men tomater som smaker vann er ikke godt.
Men dette kan da ikke stemme? 
Jeg husker ikke helt hvor jeg tok det fra, jeg mener det var lederen i siste(?) Mat og Helse, som refererte til en rapport. Jeg tror det stemmer. Iset - du holder sikkert det bladet, kan du ikke sjekke?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Hvis vi ukeshandler betaler vi vel rundt 1500,- kroner om vi virkelig begrenser oss og går etter et relativt stramt budsjett. Greit nok at mannen har ei super timelønn, men 750 kroner timen har han desverre ikke. 
Her skorter det på innsatsen din, tror jeg. 115 minutter er så godt som 2 timer. La meg anta at dere bare handler til 2 stk (anslag til sikker side). Det betyr at dere spiser for 750 kr. hver i uka. Trekk fra litt siden ungene også spiser litt, si 600 kr pr voksen. En timelønn på i underkant av 300 kr er altså tilstrekkelig til å oppfylle påstanden. Antagelig spiser ungene for mer og dere for mindre, da blir timelønna som kreves lavere. Si 250 kr. Det er maaaaaaange i dette landet som tjener mer eller mye mer enn 250 kr/time. Og det er mange som tjener mindre. Men vi snakker gjennomsnitt av befolkningen her. Jeg kan ikke se at det er noe som helst usannsynlig i påstanden om 115 minutters jobb pr ukes-handling pr gjennomsnittsnordmann.
Edit: her var artikkelen, ja: http://www.matoghelse.no/enkeltsider...arepriser.aspx
Det var litt uspesifikt om det gjaldt for de man forsørger også, og dessuten var det begrenset til Oslo. Men igjen; jeg ser ikke at det er usannsynlig i det hele tatt.
Sist redigert av banana : 03-04-09 kl 15:41.
|