Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 23:58   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo mange akademikere her, og jeg har sikkert noen ganger brukt fremmedord som ikke alle kan, og det er fordi jeg ikke alltid husker på at det som for meg er hverdagsord ikke er det for alle andre. Spesielt om man snakker om ting hvor det finnes helt presise fremmedord og hvor det ikke finnes gode norske ord, da kan jeg lett glemme meg tror jeg. Men da synes jeg at folk får enten spørre eller google.

Og så skjønte jeg ikke helt hva du tenker på med formuleringer de færreste kan konkurrere mot. Mener du f.eks at det er formuleringer som er veldig bra, eller veldig frekke eller hva?

Jeg, med mine snart 360 studiepoeng, er vel også akademiker, men det går jo an å formulere seg slik at de som ikke er akademiker (sikkert ikke mange av dem her inne, men de finnes) forstår? Du bruker sikkert colon som hverdagsord for tykktarmen og osteoporose som hverdagsord for beinskjørhet (det gjør i alle fall jeg), men du kan vel enda de norske ordene som oftes blir brukt i hverdagstalen til "mannen i gata"?
Neida, jeg mener ikke at språket skal fordummes eller at man skal gå ned på et nivå man ikke kjenner seg hjemme, men målet med all kommunikasjon er vel at mottakeren skal forstå budskapet? Og dersom man formulerer budskapet slik at kun et fåtall av mottakerene forstår - da snakker man ikke til allmennheten, men kun til få utvalgte. Og det er vel litt sært på et åpent forum med høy takhøyde? (En annen ting når det gjelder dagligdags språk er at det sier noe om vår sosiale kompetanse og forståelse, men det er en helt annen diskusjon.)
Ang formuleringer de færreste kan konkurrere mot: se Toffens innlegg. Det innlegget har formuleringer de færreste kan konkurere mot og jeg tror ingen heller har prøvd. (Men mye kan ha skjedd på den lange tiden jeg har brukt på dette innlegget.) Et godt innlegg, for all del, men et innlegg jeg ikke hadde orket å diskutere mot om jeg var uenig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.