Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?
Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.
Jeg synes heller ikke barn har noe å en demonstrasjon å gjøre i det hele tatt. En demonstrasjon er en politisk markering, noe jeg velger å holde barna mine unna til de kan avgjøre selv hvilket standpunkt de vil ha i sånne saker.
Småunger kan du fint få til å sympatisere med nazister og selvmordsbombere, det kommer bare an på hvordan du ordlegger deg. Litt som den gjengse Frp-velger med andre ord.
7-åringen har et klart forhold til at hun ikke synes det er en god ide å bombe boligområder hvor det bor andre barn samme om noen av de voksne der gjør gale ting.
Jeg er enig i at man ikke skal indoktrinere barna sine men la dem få ha spillerom til å danne egne meninger, samtidig som det å ikke inkludere dem eller fortelle dem om hvordan verden virker kan gi likegyldighet og uvitenhet og det er ikke nødvendigvis bedre.
Jeg har dessuten mye mindre sperrer på å inkludere barna i politikk enn i religion, av den enkle grunn er at det ligger i politikkens natur at de vil bli møtt med motargumenter. Samme om du er sosialist eller kapitalist som 14-åring så vil skolen din inneholde noen som vil gjøre et forsøk på å forklare at du tar feil. Religion derimot oppmuntrer sjelden til tilsvarende rasjonell debatt, der er det tvert i mot dårlig tone å gjøre annet enn å nikke og si at man respekterer at noen ikke vil vri på en lysbryter på en lørdag eller synes svin er noe griseri.