Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store pinnekjøttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 00:47   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Det er omtrent sånn jeg også lager den, minus CF. Jeg lager alltid stappen når vi skal til svigers, for svigermor kan ikke lage kålrotstappe. Sist gang hun laget den, laget hun den av kokt kålrabi som var most helt til puré, sammen med OLJE, salt og pepper. Jeg påtok meg å lage kålrabistappe hvert år fremover fra den dagen!

Jeg liker pinnekjøttet best røkt. Jeg elsker den deilige røksmaken, men det er vel hva man er vant til. Jeg har inntrykk av at det er mest vanlig med røkt her på Vestlandet?

Emneord
julemat, pinnekjøtt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.