Sv: Hvilke skoler man bør unngå
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Mulig jeg har gått glipp av noe - men hva var det ved HansKristians innlegg som fikk deg til å konkludere sånn? Han spør om Vårt Land og Klassekampen er propaganda eller nyheter. Var det ett eller annet der som var SÅ selvfølgelig for deg?
Jeg mener at både Vårt Land, Klassekampen og veldig mange andre opererer i et grenseland mellom nyheter og propaganda. Ofte vil den som er enig i budskapet oppfatte det som nyheter, og motstanderen vil se det som propaganda. I så måte skiller ikke disse nyhetsformidlerne seg vesentlig fra nynazistiske. Problemet er at ikke all nyhetsformidling er uhildet og ren gjengivelse av nyheter, men at nyhetene brukes for å fremme spesielle synspunkter. Til og med VG gjør det.
Jeg svarte primært på HansKristians spørsmål Når ble nyhetsartikler propaganda? Man lærer allerede på ungdomsskolen at nyhetesartikler preges av journalistenes og avisenes politiske overbevisning og agenda. Å kalle det våset som sto på denne nettsiden for nyheter, og deretter stille seg uforstående til at dette kan kalles propaganda vitner i beste fall om en umodenhet som innebærer at jeg ikke gidder å kaste bort tid på denne personen. Man kaster seg ikke inn i en debatt, langt mindre starter en tråd, om et kontroversielt tema uten et minimum av bakgrunnskunnskaper. En dedikert rasist (ikke at det ville gjort saken bedre, men da hadde jeg kanskje giddet å ta til motmæle) ville vært i stand til å forsvare sine synspunkter på en langt bedre enn hva som her blir gjort. Denne HansKristian fremstår for meg som en drittunge som ikke er i stand til å si hva som er så forferdelig med ghettofiseringen som finner sted ved mange skoler i Oslo - annet enn at det er altfor mange innvandrere der.
Når det gjelder dine betraktninger om medier, så vil det alltid være en viss grad av propaganda i nyhetene. Hva man godtar av propaganda er jo avhenging av hva slags synspunkter man selv har. Jeg synes verken Vårt Land og Klassekampen fremstår som propaganda, men de er såpass farget av politisk overbevisning at jeg leser dem et ekstra kritisk filter. Det betyr ikke at jeg ikke leser hva de har å melde med interesse. Den største forskjellen mellom medier som jeg betrakter som uhildet og hva jeg anser som propaganda er bruken av adverb og adjektiver. I nyheter bør de brukes i minst mulig grad. I nettsiden som HansKristian linket til sto det også en artikkel om Abid Raja som var utnevnt som nemndsleder i UNE under overskriften Ny rabiat nemndleder i utlendingsnemda - sånn når man snakker om adjektiver. Man må gjerne ha motforestillinger til ansettelsen av Raja, men klarer man ikke å uttrykke seg annerledes diskvalifiserer man seg fra å bli tatt seriøst. Og det synes jeg også gjelder HansKristian i denne debatten.
|