Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pynter du til advent?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-07, 11:02   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynter du til advent?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er forrresten litt usikker på dette med advent og førjulstid. Jeg er jo ikke kristen, og har dermed ikke noe forhold til advent. Jeg synes det er koselig, tenner lys hver søndag osv, men jeg bruker aldri ordet advent. Jeg sier julekalender, julelys, førjulstid. For meg handler det kun om jul, ikke noen ventetid på Jesus eller noe sånt.

For meg handler det om å vente på jul, og ikke Jesus.

Mange av juletradisjonene mine er knyttet opp mot den tradisjonelle, kristne julefeiringen. For meg er det uproblematisk. Jeg tenker at det er den måten jeg er "opplært" til å feire jul på, og at det er en del av den kulturen og det samfunnet jeg er vokst opp i og som jeg lever i. Jeg ønsker å videreføre tradisjonen "julefeiring" selv om jeg ikke feirer jul på grunnlag av religiøs overbevisning. Vi toner ned hele den biten som handler om tro på Gud og snakker ikke om at Jesus skal komme. Men jeg kan godt lese juleevangeliet fordi det er en fortelling som hører med til julen. Og det er en fin fortelling selv om jeg ikke tror på det den forteller. Litt som Tre nøtter til askepott og Snekker Andersen og julenissen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.