Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden
Jeg har så store unger, så de hjelper til (10, 15 og 17 år). Vaskingen i år løste jeg slik: Jeg tok en langhelg hos min gamle far (er der nå), og bestilte julevasket og ryddet hus til jeg kommer hjem på søndag. Det regner jeg med at jeg får. De er jo fire stykker som kan dele på jobben. Jeg vasker med andre ord null komma niks, fordi jeg lager all maten og kjøper de aller fleste julegavene. En deling jeg og min samboer er godt fornøyd med.
Som belønning for all vasking får ungene pynte juletreet, og alt annet de vil pynte, på søndag (tenk, 10-åringen opplever det som belønning, hehe, ungene mine er enkle sånn).
Vi baker det vi har lyst til, og så kjøper jeg litt julekaker på jobben. I år tror jeg det blir lite baking, så langt bare pepperkaker, men skal vel klare julebrød, vanlige brød og lefser også. Og krumkaker. På tirsdag og onsdag. Tenker jeg. Jeg hater å stresse rundt over lang tid og planlegge jula, så jeg gjør det meste rett før egentlig. Har ikke handlet til jul heller. Jeg kjøper pinnekjøttet (er kontrollfreak), og sender mannen på butikken etter resten.
Vi er to voksne, så jeg tenker at når det kniper på tid, så holder det i massevis at en voksen stiller på et arrangement. Jeg synes det er hyggelig, så vi stiller to voksne - og gjerne noen søsken også - på det meste. Skjærer det seg helt, sånn som det gjorde denne uka, så stiller svigerfar sporty opp som sjåfør og publikum.
Lista mi ligger virkelig lavt. Jeg prioriterer lite stress. Jeg er mye flinkere til å bake gjærbakst og vanlige kaker - og fyller heller fryseren med litt sånt. Og så var det ungene mine igjen da - de baker også, og jeg legger meg ikke opp i om ting ikke blir formet sånn som jeg vil, eller smaker akkurat som jeg er vant med. Julemiddagen tar jeg kontroll over, og ser helst at hjelperne mine hviler, ellers er jeg ganske slækk egentlig.
|