Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
For hunder er det båndtvang. Hvis en hund løper jevnlig rundt i hagen min og skremmer ungene mine, er det faktisk et lovbrudd. At kattehold også blir strengere regulert, er veien å gå, mener jeg. Det må være de som eier katten som må sørge for at den holder seg unna andres hus og hager. Da er det vel egentlig bare bur, bånd eller å holde innekatt som er løsningen.
Jeg mener det er forskjell på hva du kan forvente av dine naboer nå og hva du mener burde vært lovverket her. Det er båndtvang for hunder. Det er ikke bånd- og burtvang for katter. Ergo kan du forvente at hundeeiere holder hundene sine i bånd, men du kan ikke forvente det samme av katteeiere selv om du skulle ønske det var sånn. Og når du går ut med dette som eneste brukbare alternativ for din del er det med en ikke helt ubetydelig risiko for at du får "nei, da kan det være det samme" i retur og ikke spesielt fruktbar grobunn for samarbeid.
At kattehold skal bli strengere regulert er jeg enig med deg i. Jeg er usikker på om jeg synes det skal være båndtvang som for hund, men det kan godt være at det er fornuftig i tettbygde strøk. Det kan til og med være god dyrevelferd på steder med høy risiko for påkjørsel. Det kan også godt være ekstraskatt for dyrehold og krav til kastrering/sterilisering/vaksinering. Jeg er usikker på om dyrehold bør forbys noe sted, jeg er ikke fremmed for den tanken i og for seg, men jeg er usikker på hvordan man skal greie å håndheve det. Forbud mot utendørs dyrehold er kanskje bedre, jeg vet ikke. Jeg er tilhenger av en kraftig innstramming både med tanke på dyrene og med tanke på naboer, men det må gjennomføres på en måte som ivaretar dyr som allerede er anskaffet.