Sv: Bytter feminister etternavn?
Jeg har ikke lest hele tråden, bare så det er sagt. 
Da min mann og jeg giftet oss valgte jeg å ta hans etternavn, og beholde mitt eget som mellomnavn. Sistnevnte fordi dette slektsnavnet ellers ville "dø" ut i vår famile. Jeg har to fornavn og to etternavn, og signerer med fornavn nr. 2 - forbokstaven i mellomnavnet, samt hovedetternavnet, for at det ikke skal bli "langt som et vondt år". Da vår datter ble født, ble vi enige om at hun enten skulle ha to fornavn og ett etternavn, eller ett fornavn og to etternavn. Vi valgte det første. Når hun blir gammel nok, skal hun få velge selv om hun ønsker å ta mitt mellomnavn som sitt mellomnavn.
Jeg/vi ønsker at hele familien skal ha samme etternavn (med unntak av meg som har dratt med mellomnavnet av grunner nevnt over), fordi vi synes dette er mest praktisk og samlende for familien. Vi har ikke mine/dine/våre barn, derfor er det ingen vits i at vi har forskjellige etternavn heller...
Min identitet ligger ikke i pikenavnet mitt - min identitet ligger hos meg selv som person! Jeg er ikke en underkaster av natur, og synes at det er rein bulls**t å si at man underkaster seg mannen ved å ta hans etternavn. Kanskje gjorde man det før(?), men nå har man faktisk et valg. Joda, vi kunne sikkert ha tatt mitt, men hans er mer sjeldent - dessuten synes jeg at det er helt greit å følge den gamle tradisjonen. Jeg er ikke "det svakere kjønn" av den grunn... 
Sist redigert av Mamarazzi : 20-05-08 kl 12:32.
|