Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Svart kjole i bryllup?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er det OK å bruke svart kjole i bryllup?
Nei, det er ikke OK, jeg blir sur på de som gjør det 17 11,64%
Jeg ville ikke gjort det selv, men OK at andre gjør det 25 17,12%
Tja, bare om man bruker fargerikt tilbehør til 23 15,75%
Tja, bare om bruden sier det er OK 22 15,07%
JA, det er da vel helt greit 71 48,63%
Bryr meg ikke/dustepoll 6 4,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-08, 14:49   #81
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart kjole i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jamen saken er jo at et bryllup er en stor dag også for andre en brud og brudgom, ikke sant? Det er STORT for besteforeldre og gamle tanter og så videre; er de teite og gammeldagse som tilfeldigvis har levd et langt liv der man tok hensyn til skikk og bruk?

Man kan gjerne ta en debatt på om skikk og bruk er teit og unødvendig, men her er saken like mye at det er snakk om å ta hensyn til andre som sannsynligvis har et annet syn på disse tingene enn en selv, og som har følelser knyttet til dette. Jeg kan godt se at en eldre bestemor kan føle seg lei seg (på brudeparets vegne kanskje) dersom gjestene gjør akkurat som de selv ego-vil og gir beng ("Dette er da ikke noen stor dag vel?") - er det nødvendig? Det er jo oftest en større dag for FAMILIEN enn det er for venner og kompiser. Er det virkelig så himla vanskelig å ta litt hensyn til det?

Vi ser nok forskjellig på dette med god oppførsel i selskapslivet, tror jeg. Jeg syns ikke det er egoistisk og mangel på hensyn hvis en har sort, pen kjole i bryllup, eller holder gaffelen i høyre hånd. Og jeg har tungt for å tro at tanter og bestemødre vil tro at en ikke gjør stas på brudeparet pga det, eller bli lei seg på parets vegne. Mulig, hvis de er veldig konservative, at de grøsser litt over at det finnes så uvitende og stilusikre folk at de går i svart i bryllup, men er de gamle nok, så vet de at tidene forandrer seg, og at de ikke nødvendigvis henger med i alle svingene. Jfr langhåra menn med øredobb og sånn.

Gammel 21-04-08, 15:01   #82
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen saken er jo at et bryllup er en stor dag også for andre en brud og brudgom, ikke sant? Det er STORT for besteforeldre og gamle tanter og så videre; er de teite og gammeldagse som tilfeldigvis har levd et langt liv der man tok hensyn til skikk og bruk?

Man kan gjerne ta en debatt på om skikk og bruk er teit og unødvendig, men her er saken like mye at det er snakk om å ta hensyn til andre som sannsynligvis har et annet syn på disse tingene enn en selv, og som har følelser knyttet til dette. Jeg kan godt se at en eldre bestemor kan føle seg lei seg (på brudeparets vegne kanskje) dersom gjestene gjør akkurat som de selv ego-vil og gir beng ("Dette er da ikke noen stor dag vel?") - er det nødvendig? Det er jo oftest en større dag for FAMILIEN enn det er for venner og kompiser. Er det virkelig så himla vanskelig å ta litt hensyn til det?

Ikke himla vanskelig, men temmelig unødvendig at muligheten for en såret bestemor skal sette påkledningsregler for et helt selskap. Hvis det virkelig finnes gamle mennesker som syns det er så støtende at de blir lei seg av å se svart kjole i bryllup, så vil jeg gjette at de blir lei seg over ganske mange andre samfunnstrender som bryter med fortidens idealer også. Det kan jeg dessverre ikke ta hensyn til. Jeg er for at samfunnet utvikler seg og går fremover, ikke at det står stille og stagnerer. Om det så innebærer å ofre følelsene til ei bestemor eller to.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 15:18   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nolo og Kasia sier det så bra!

Gammel 21-04-08, 15:19   #84
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Signerer.

Gammel 21-04-08, 17:05   #85
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det kan jeg dessverre ikke ta hensyn til. Jeg er for at samfunnet utvikler seg og går fremover, ikke at det står stille og stagnerer. Om det så innebærer å ofre følelsene til ei bestemor eller to.

Da må vi vel bare konkludere med at vi er uenige og tenkt forskjellig. Jeg synes du er egoistisk i denne saken her. Det er altså viktigere for deg å gjøre som du vil enn å ta hensyn til andres følelser. Jeg synes ikke andre menneskers bryllup er en god arena til å markere et standpunkt. Det er det brudeparet som skal. Og er ikke bryllupsfeiring noe av det mest tradisjonsrike vi har så vet ikke jeg. Og nå snakker vi selvsagt ikke om mer laidback, uhøytidligere feiringer a la "vennefest"bryllup selvsagt. De aller fleste bryllup jeg har vært i har vært kirkebryllup med hvit brud etc.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 17:31   #86
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

trøtt sier det så godt!!

Gammel 21-04-08, 17:34   #87
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sier det bra du også syns jeg !! :dulter:

Gammel 21-04-08, 17:38   #88
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med Nolo og Kasia.

Mulig det er skrevet før, men hva er begrunnelsen for at man ikke skal kunne ha på seg sort? Fordi man tidligere måtte gå i sort i begravelser, og at det dermed er sorgens farge?

Jeg synes det er helt greit med dresskode som sier i hvilken grad man skal pynte seg. At man ikke skal ha på seg hvitt (alene) synes jeg er helt logisk. Den sorte biten klarer jeg imidlertid ikke helt å forstå, selv om jeg prøver. Mulig mine empatiske evner sperres litt av at jeg selv stort sett går kledd i sort (også når jeg pynter meg), som oftest mistrives i fargerike klær, og dermed ikke liker å bli tvunget til å ha på meg noe jeg ikke vil trives i.

Gammel 21-04-08, 17:41   #89
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

på Missa.

Gammel 21-04-08, 17:54   #90
turi
representert

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hæ? Det var også en måte å se det på.

Hvilken annen måte er det å se det på?

Gammel 21-04-08, 18:47   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med å ikke ha på seg sort i bryllup er faktisk ikke en lang tradisjon i Norge. Man skal ikke mer enn 100 år tilbake og det var helt normalt å gifte seg i svart, fordi det var gjerne den fargen pentøy hadde.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 21:29   #92
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da må vi vel bare konkludere med at vi er uenige og tenkt forskjellig. Jeg synes du er egoistisk i denne saken her. Det er altså viktigere for deg å gjøre som du vil enn å ta hensyn til andres følelser. Jeg synes ikke andre menneskers bryllup er en god arena til å markere et standpunkt. Det er det brudeparet som skal. Og er ikke bryllupsfeiring noe av det mest tradisjonsrike vi har så vet ikke jeg. Og nå snakker vi selvsagt ikke om mer laidback, uhøytidligere feiringer a la "vennefest"bryllup selvsagt. De aller fleste bryllup jeg har vært i har vært kirkebryllup med hvit brud etc.

Ingen grunn til å bli personlig. Jeg går stort sett i bunad ved sånne anledninger. Meningen min er på et overordnet prinsipielt nivå og farget av samfunnet vi lever i i dag og utviklingen av det. Dessuten syns jeg det kan diskuteres hvem som er mest ego. Den som pynter seg i en fin kjole som tilfeldigvis er sort - eller de som blir snurte og gretne for at regler som går to-tre generasjoner tilbake ikke følges?

Kirkebryllup med hvit brud hvor det anses som egoistisk og uhøflig å gå med sort kjole er jo så paradoksalt at det er latterlig.

Gammel 21-04-08, 23:42   #93
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kasia, jeg syns du viser liten forståelse for at dette kan være viktig for andre. Og akkurat på bryllupsdagen syns jeg faktisk man skal følge brudens (og brudgommens) ønsker. Det er langt fra latterlig.
Og før du antar at jeg ville blitt sur som brud - jeg ville ikke det. Men jeg velger aldri sort kjole den dagen fordi jeg ikke ønsker å støte noen. Det handler om respekt.

Gammel 21-04-08, 23:49   #94
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kasia, jeg syns du viser liten forståelse for at dette kan være viktig for andre. Og akkurat på bryllupsdagen syns jeg faktisk man skal følge brudens (og brudgommens) ønsker. Det er langt fra latterlig.
Og før du antar at jeg ville blitt sur som brud - jeg ville ikke det. Men jeg velger aldri sort kjole den dagen fordi jeg ikke ønsker å støte noen. Det handler om respekt.

Amen.
Det er vel like viktig å respektere at et brudepar ønsker et gammeldags, tradisjonelt kirkebryllup med de skikk-og brukregler det gjelder for kleskode anmerket på invitasjonen, som det er å respektere andres ønske om et morsomt, uhøytidelig tapasbryllup der man ikke ønsker gallantrekk.
Jeg har gått i både svart kjole og hvit buksedress i bryllup, men jeg spurte selvfølgelig brudeparet først. Det er DERES dag og de bestemmer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 00:03   #95
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Safran.
Jeg elsker sort og bruker aller helst sorte kjoler, bare ikke i bryllup. Jeg ønsker ikke å evt. støte noen for egne prinsipper på en slik dag, derfor unngår jeg det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 10:32   #96
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg aldri selv hatt på svart kjole i bryllup, men hadde jeg gjort det hadde det faktisk ikke falt meg inn at jeg kunne støte bruden/brudeparet/noen.

Trodde skikk og bruk ang. sort kjole i bryllup var på vei ut,akkurat som man ikke må gå med sort i begravelse lenger.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 10:46   #97
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Dette handler faktisk om å respektere andre for meg også. For meg handler respekt om å godta andre som de er, om å se mennesket som helhet og ikke dømme ut i fra utseende og påkledning. Det er for meg en grunnleggende livsfilosofi og en viktig del av mitt verdisyn. Jeg gjør ikke unntak for bryllup.

Og hvis du hadde lest skikkelig så ville du sett at det var sammenheng hvit, jomfruelig brud i kirkebryllup kontra nei til svart kjole på gjestene jeg fant paradoksal og latterlig. Ikke det at bruden og brudgommen har ønsker for dagen sin.

Hvis jeg eksplisitt hadde fått beskjed om å ikke stille i svart kjole, så hadde jeg ikke gjort det, på samme måte som jeg går i bunad hvis brudeparet eksplisitt ønsker det. Jeg trodde egentlig vi diskuterte hvorvidt det er greit med svart kjole i bryllup, og ikke om man tar på seg noe vertskapet eksplisitt ber om at man ikke har på. Jeg fikk ikke med meg at debatten plutselig ble polarisert.

Gammel 22-04-08, 11:13   #98
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det med å ikke ha på seg sort i bryllup er faktisk ikke en lang tradisjon i Norge. Man skal ikke mer enn 100 år tilbake og det var helt normalt å gifte seg i svart, fordi det var gjerne den fargen pentøy hadde.

Nemlig.

Gammel 22-04-08, 12:40   #99
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det er faktisk dere som er gammeldagse. :ung og fresh:

Gammel 22-04-08, 12:45   #100
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det er faktisk dere som er gammeldagse. :ung og fresh:

Jeg vet allikevel ikke om jeg vil kalle min avdøde oldemor (som var den første generasjonen til å ha hvit kjole i vår familie) for ung og fresh.

Jeg tror forresten jeg har sagt det før, men jeg ville selvsagt ikke møtt opp i en svart kjole hvis jeg visste at brudeparet ville begynt å grine av det. Men jeg kan allikevel synes at det er en teit, avleggs "regel".

Men hva vet vel jeg, som spiser med gaffelen i høyre hånd og kniven i venstre. Venstrehendte er virkelig uforskammete!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:55.