|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Den nye operaen ...
Ikke sant! Tenk når kulturhistorisk museum flytter dit, men hele samlingen fra Tullinløkka og vikingskipene, og kulturøya Snelda åpner! Det kommer til å bli et fantastisk område.
Men kjære vakre vene, bare fordi du ikke forstår eller liker kunst så betyr ikke det at hele resten av Norge skal følge din smak. Det må gå an å være for en Opera selv om man ikke liker kunstarten selv.
![]() |
#42 |
Epikur
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Æsj, jeg får ikke prikket Glitter.
![]() |
#43 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Missa, jeg synes bildene fra sjøsiden er fantastisk, men har ikke vært der selv enda. Fasaden mot Oslo S er ikke operaens beste side. Men den er laget med tanke på parken og sjøen. Tenk når det blir et fint grøntareal fra festningen rundt Vippetangen og den ligger der og troner i all sin prakt.
![]() |
#44 |
Vaklende
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Takk for en fin tråd der jeg synes de virkelig flotte sidene av FP kommer frem! Personlig har jeg ikke hatt en mening om operaen fordi jeg har hatt for mange tøffe tak privat de siste årene og har vært litt utmeldt fra denne type debatter. Diskusjoner som denne minner meg på hvor viktig det er at jeg melder meg inn og blir en aktiv samfunnsborger igjen - tusen takk alle sammen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#46 |
Peppy!
|
Det er mange ting vi kunne kuttet ut fra budsjettet fordi helse og omsorg er viktigere. Fotballbaner, for eksempel. Eller hvorfor bygge broer når ferjene har tatt unna trafikken i alle år? Det er ikke slik at noen gamle blir stående uten sykehjemsplass fordi vi bygget operaen. Vi har ikke mangel på penger her til lands. Vi har faktisk 2000 milliarder kroner plassert i aksjer og obligasjoner rundt omkring. Problemene innen omsorg er ikke nødvendigvis knyttet til penger. Joda, det står jo på manglende bevilgninger også, men mye er rettet mot hvordan institusjonene driftes. Det viser seg gang på gang at det er visse situasjoner som faktisk ikke kan løses ved å kaste penger på problemet. Landet vårt hadde ikke vært noe særlig å leve i dersom alle prosjekter måtte fryses inntil alle problemer høyere oppe i prioriteringsskalaen måtte løses først. Det går an å fokusere på to ting samtidig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Glamorøs
|
Det sier jo egentlig ingenting om hvem og hvor mange som liker operaen, kun din omgangskrets.
Sist redigert av Tallulah : 16-04-08 kl 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg finner ingen tall noen sted. Er det noen som vet hvor mye operaen har kostet i forhold til helse-og sosialbudsjettet da?
![]() |
#49 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Hvis man skal kutte helt ned til scratch her, så mener jeg at kultur er det som skiller oss fra dyrene. Det bygger identitet, det utvikler sinnet, sjelslivet, om du vil. Nå er jeg veldig glad i kunst, litteratur og film - alt som får meg til å tenke nye tanker og føle meg levende. JEG hadde definitivt følt meg mye fattigere hvis jeg ikke hadde hatt kunst på veggene (selv om jeg langt i fra har råd til etablerte kunstnere). Jeg kan ingenting om opera, men jeg gleder meg til å lære. Og jeg er jammen glad for at det er så mange sjelefrender i dette (kanskje) litt trange landet at vi har tatt oss råd til å prioritere kultur på denne måten.
![]() |
#51 |
Kidding, right?
|
Jeg prikket henne fra oss begge jeg, liksågodt.
![]() |
![]() |
#53 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg synes bygget er virkelig vakkert, jeg var skikkelig overrasket da jeg så det skikkelig for første gang. Spesielt pent er det når man får se det fra lufra.
![]() |
#54 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lurer fælt på hvor du klarer å lese av det jeg har skrevet at jeg ikke liker å ha det pent rundt meg?
![]() |
#55 |
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Det har visstnok aldri blitt brukt mer penger på helse og omsorg enn i år, hørte jeg i et bruddstykke i nyhetene på radioen i dag. Og ja, jeg er stor fan av operaen. Og at den ligger i gamlebyen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
This is normal!
|
Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i virkelighetsbeskrivelsen din. Det er da ikke så dårlig stilt i Norge! Det er sikkert noen kommuner som er skakkjørte, men det tror jeg skyldes inkompetente kommunepolitikere og ikke størrelsen på bevilgningene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da tror jeg du må høre bedre etter når Siv Jensen snakker så kjenner du det nok igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Har ponny, ønsker høyhest
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenkte nettopp samme tanken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Borte
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Det er jo ikke noe ukjent at kultur brukes som åndelig føde? I den forrige åndelig-debatten, og egentlig i de fleste andre også, så kunne jeg lese at det måtte være forferdelig kjedelig å ikke tro på noe annet enn det man kan se og som er vitenskapelig bevist. Jeg må si at mitt behov for åndelighet og åndelig føde fylles til gangs ved min interesse for musikk, litteratur, kunst og andre former for kultur. Mitt liv er alt annet enn kjedelig for meg, jeg føler meg ikke fattig til sinns eller at noe mangler i livet mitt selv jeg ikke tror på andre dimensjoner og overnaturlige fenomener. Mitt behov for åndelig føde tilfredsstilles ved en stor kulturinteresse. Alle bør ha muligheten til å berike sinnet sitt på ting som er virkelige, og nettopp derfor er kultur så viktig og derfor er kulturell utvikling viktig.
![]() |
|
|