|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGStein Erik Ulvund går volsomt ut mot Steier skolen i dagens VG. Dette var jo et tilfelle ved en spesiell Steinerskole men det har jo kommet frem mye rart om Steinerskolen de siste par årene. Dagbladet hadde jo nærmest en sverte kampanje mot Steinerskolen i fjor.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har fått med meg dette ja. Har selv gått på Steinerskole, men kun et år så jeg har ikke så mye erfaringsgrunnlag å dele ut i fra. Opplevde heldigvis selv aldri noe i nærheten av det som Ulvund og kona beskriver.
![]() |
#3 |
anglofil
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg synes det er pussig at han går så hardt ut med bakgrunn i at dette er en enkel sak på en spesifik Steinerskole ... må ligge noe mer bak tenker jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGEn enkelt sak? Det var vel mange grove saker, men som gutten først fortalte senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har hørt mye rart om Steinerskolen før også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
anglofil
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VG
Det er jo en sak, en gutt en skole (ja flere tilfeller). Jeg har vel egentlig ikke noen formening om saken, jeg bare lurer på hvorfor det ser ut til å bli rettet så mye kritikk mot steinerskolen generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
En gutt TO skoler. De forsøkte å skifte skole, men følte ikke de kunne skifte til vanlig skole med så forskjellig læreplan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
At tegning er en "høytidsstund" stemmer ikke. Ja, man har male- og tegne-timer, men tegning inngår som en integrert del i alt man gjør på skolen, til alle lekser i nesten alle fag (til og med matte!
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Jeg tror hvor "ærlige" de er varierer fra skole til skole. Jeg oppfatter de fleste som åpne om det, men at "folk flest" ikke skjønner at en Steinerskole er en skole med et annet livvsyn. Det er ikke bare et pedagogisk valg, men et livssynsvalg å sende barn på Steinerskole. Steinerpedagogikken er jo antroposofi, ikke spesielt tildekket engang.
![]() |
#11 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har hatt barn i steinerskolen og jeg er på en måte ikke så veldig overrasket, men samtidig litt sjokkert over alvorlighetsgraden.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGDet er ikke første gang jeg har hørt saker om forskjellige steinerskoler rundt om kring i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bare sær
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har venner som har opplevd lignende ting.
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har overhodet ikke troen på steinerskolen. Kjenner en som har gått på denne skole på alle trinn. Han mangler helt essensiell basiskunnskap og er helt sikkert ordblind, noe de tydeligvis ikke fanget opp på tross av at han skriver elendig, knapt kan engelsk og pr dags dato ikke vet hva et formelt brev er. Han har ikke klart å lese seg til noen verdens ting. Sist redigert av Joika : 11-02-08 kl 18:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg vet ikke veldig mye om Steinerskolen da jeg aldri har vurdert å bruke noe annet enn den offentlige nærskolen for mine unger, men det er ingen tvil om at det finnes mindre ressurser til å ivareta barn med spesielle behov på private skoler. |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGjeg gikk på steinerskolen og har ikke noe særlig godt å si, jeg har faktisk så mye drit å si at jeg må ha tid og energi, men jeg har ikke barna mine på steinerskolen og kommer aldri til å ha dem der heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg kjenner også et par som gikk på Steinerskolen og som ikke kunne lese før de gikk i 3-4. klasse, blandt annet. Nå er det sikkert endel slike småhistorier, og det finnes nok også mange gode sider ved Steinerskolen, men jeg vet iallfall at jeg aldri kommer til å la mine barn gå på en slik skole.
![]() |
#18 |
Pauset
|
Nei ikke jeg heller. Dette er en person jeg kjenner GODT. Det verste er at han fortsatt ikke ser at han har lese og skrivevansker. Han har det nok ikke bare litt, for det er veldig åpenlyst. Jeg har venninner med "diagnosen" men de er ikke i nærheten av han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sviiisj!!
|
For mine foreldre var det et pedagogisk valg å sende oss på Steinerskolen. Pedagogikken er jo det den er, uansett om man velger å tro på antroposofi eller ikke. Det vi opplevde av religiøsitet var at vi måtte si et kristent morgen-vers hver morgen, samt at kristne høytider ble feiret (men aldri i kirken). Jeg oppfattet såvidt at eurytmien (en slags dans vi drev veldig masse med) hadde noe med energi å gjøre eller noe sånt, men utover det var det veldig lite mystisk det vi drev med i det daglige.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Det er greit nok at man ikke opplever det som religion eller livssyn, men mye av det er det jo, like fullt. Feiring av ørtifjørti sankter, diverse festivaler og overgangsriter med riddere og slikt, historiefortellingene knyttet til fødselsdager, når barn er klare/ikke klare for diverse typer læring osv. Og i de mer ekstreme tilfellene - at barn får de foreldrene de fortjener, siden de velger dem selv.
![]() |
|
|