Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dine litterære helter

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-07, 08:43   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine litterære helter

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ah, jeg bare ventet på at noen skulle foreslå ham. Hvorfor har ingen fortsatt å skrive bøker bare om ham og Elizabeth Bennet, gjerne en fire-fem stykker, jeg ville slukt dem rått.

Det finnes i alle fall én "fortsettelse", som kom for et par år siden og starter umiddelbart etter P&P.

Gammel 23-12-07, 09:05   #62
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Magret og Julie fra Elstad sine bøker har også gjort inntrykk på meg.

Meg også. Og ikke minst Oline, som satte sin egen lykke til side hele livet, og kun levde for gården og familien sin. Hun gjorde kanskje en tabbe ved å ikke fortelle Magret sannheten om faren tidligere, men hun må være den ultimate mamma, tror jeg. Peter fikk jeg også litt sansen for, og må innrømme at jeg ble litt forelsket i denne sjeggete skotten. Knut gjorde litt opp for seg han også, slik at jeg satt igjen med et mye bedre inntrykk av ham, når han ville gifte seg med Oline (episoden på setra når Magret var et par år gammel). Og gammel Magret var jo også en fantastisk dame. Jeg er nestne litt lei meg for at hun ikke skriver flere bøker om den familien.

Ellers har jeg også veldig sansen for både Ron, Kreacher, Dobby og Harry Potter. Dobby var jo bare kjempesøt. Han dreit på draget i Chamber of Secrets når han hele tiden skulle redde Harrys liv, men han var jo en søt fyr likevel. Jeg ser ham så levende for meg med tårer i øynene når han fikk sokker og genser av Harry og Ron til jul. Og Kreacher var kanskje en dust i bok nr. 5 og 6, men du og du som han gjorde opp for det i den syvende. Proffesor McGonnagal har jeg også sansen for. I den syvende filmen håper jeg virkelig de har med den scenen når hun kommer løpende med en gjeng skrivebord og brøler "chaaaaaaaaaaarge".

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 09:29   #63
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varg Veum

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 09:33   #64
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lurer på om jeg må si Owen Meany.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 10:10   #65
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det finnes i alle fall én "fortsettelse", som kom for et par år siden og starter umiddelbart etter P&P.

Jeg tror du kan slenge på et par nuller på det ett-tallet. Det finnes i bøtter og spann. Jeg har lest en trilogi, som viser hele P&P fra Darcys synspunkt. Den kunne med fordel vært kuttet en god del, men var faktisk overraskende bra. En fortsettelse jeg har lest, var virkelig ikke verdt papiret den var trykket på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:24   #66
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva heter disse P&P-bøkene, og er de oversatt til norsk?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:26   #67
Lionking
hakuna matata

Lionking sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Lionking er litt kul
Standard

Jeg finner nok generelt anti-helter mer fascinerende enn rene helteskikkelser. Dessuten elsker jeg å lage lister. Her er en "5 på topp"-liste med en kort begrunnelse:

1. Garp fra John Irvings "The World according to Garp": En ekte tøffelhelt - en rå beskrivelse av en moderne mann, formet i kvinnens bilde.

2. Nagel fra Knut Hamsuns "Mysterier": En sterk, fri og selvstendig sjel som ikke er redd for å gå motstrøms - selv om vel det også blir hans bane.

3. Pi fra Yann Martels "Life of Pi": Det gjelder å skaffe seg kontroll over sin egen historie.

4. Lisbeth Salander fra Stieg Larssons "Millenium"-triologi: En ekte helteskikkelse som beviser at det fins ingen regel uten unntak.

5. Rob Fleming fra Nick Hornbys "High fidelity": Jeg er ikke den eneste som liker å lage lister

Lionking er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 16:59   #68
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[quote=Albertine;18086]Jeg er sikkert et nek som sier dette nå, men jeg er fryktelig glad i bøkene om Ayla, Hulebjørnens klan mm. Sikkert 20 år siden jeg leste den første boka, men den har satt sitt preg. I tillegg er jeg fascinert av Barbara Havers, kollegaen til Lynley i Elizabeth Georges bøker, pluss at jeg digger Hercule Poirot.

quote]

Kjære deg, du er intet nek, men har udmerket smak!!

Jeg hiver på i tillegg:

Gygrid
Heike
Fitz
Miss Marple
Kurt Wallander med datter og faren!
Pippi
Gulltopp, så har datter fint selskap
Albert Åberg, til sønnen.De hadde blitt en håndfull!
Sauniere, i Da Vinci-koden
Erlend og Krumme

Det er sikkert mange flere, men det var de jeg kom på i farten.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 19:24   #69
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en del folk som leser de samme bøkene her ja.

Mine helter:

Modesty Blaise
Esme Weatherwax
Nanny Ogg (har sansen for hennes innstilling til livet)
Cordelia fra Vorkosigansagaen
Kivrin fra Doomsday Book
Eliza og Jack fra The Baroque Cycle av Neal Stephenson
Jeeves

Gammel 23-12-07, 23:23   #70
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

... I tillegg er jeg fascinert av Barbara Havers, kollegaen til Lynley i Elizabeth Georges bøker, pluss at jeg digger Hercule Poirot.

Jeg synes Lynley er topp! Men for all del, kun den litterære skikkelsen, ikke tv-serie-Lynley.

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Slenger meg på denne. I tillegg er Mat Cauthon fra "wheel of time"-serien absolutt på ja-lista.

Også Perrin. Ulveøynene hans fascinerer meg!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 23:48   #71
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Modesty Blaise

Den er jeg enig i. Ellers er jeg uenig i de fleste som er nevnt i denne tråden. Garp, Mr Darcy, Lisbeth Salander og andre som er elendige til å kommunisere gjør meg vanvittig frustrert, og er ikke heltefigurer i min verden. Jane Eyre er i hvert fall ikke heltinne, du snakker om å være forstoppet av integritet og godhet. Lord Wimsey er jeg bittelitt enig i, han er jo relativt suveren av seg.

Forresten, Aragorn, er han nevnt? Han er jo heltete av seg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 23:55   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambjørnsens Elling er vel blant de morsomste og mest fascinerende, samtidlig som jeg til dels kjenner meg veldig igjen i ham.

Gammel 24-12-07, 23:37   #73
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ambjørnsens Elling er vel blant de morsomste og mest fascinerende, samtidlig som jeg til dels kjenner meg veldig igjen i ham.

Samme her! God jul!

Gammel 25-12-07, 00:06   #74
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

*Fermin Romero de Torres fra "Vindens Skygge". Hysterisk morsom!

Enig. Dette var en person jeg fikk lyst til å bli nærmere kjent med. Han var en bærende figur i boka.

Ellers, fritt etter hukommelsen:
Varg Veum. Gygrid. Hovedpersonen i Mark Haddons A Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Tommy Kristoffersen i Odd Suréns bøker. Hovedpersonen i Luke Rhineharts The Dice Man - spennende eksperimentell atferd! Adrian Mole fra Sue Townsends bøker. George fra barndommens Fem-bøker av Enid Blyton. Jonatan fra Brødrene Løvehjerte. Ivan Olsen fra Gummi-Tarzan. Mormor fra Anne-Cath. Vestlys bøker. Bestemoren i Roald Dahls Heksene.

Heltefigurer på mange ulike måter - og av mange ulike grunner.

Gammel 25-12-07, 14:40   #75
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Tommy Kristoffersen i Odd Suréns bøker.

Å ja!

Gammel 25-12-07, 14:47   #76
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sprøyte gal eller ei, jeg kan ikke for det, men jeg har alltid vært stormende forelsket i Heathcliff fra Wuthering Heights.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 18:05   #77
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ah, jeg bare ventet på at noen skulle foreslå ham. Hvorfor har ingen fortsatt å skrive bøker bare om ham og Elizabeth Bennet, gjerne en fire-fem stykker, jeg ville slukt dem rått.

Emma Tennant: An Unequal Marriage og Pemberley

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 21:26   #78
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gunvor i Trost i taklampa.

Gammel 07-01-08, 20:23   #79
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Emma Tennant: An Unequal Marriage og Pemberley

En annen forfatter? :skjønner ingenting:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:49   #80
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Harry Hole er en av de som har gjort inntrykk på meg ja....

Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.