Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-07, 00:02   #61
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg liker å lage pakkekalender jeg.

Har et skap med gaver og små belønninger som fylles opp i løpet av året og ranes i advent.

Det er ikke mange gavene som koster mye, men svigermor og svigerfars kjæreste vil ha noen av pakkene. Svigerfars kjæreste fikk i år plukke fritt i skapet mitt.

Den største pakken er vel teaterbiletter en dag, og ellers et Jul i skomaktergata spill (elsker den serien av en eller annen grunn). Det kjøpte jeg på salg til 29 kroner for et par år siden.

I fjor var Mazungen syk i januar og vi kjøpte da en legokalender på salg, bygget noe, og resten ble lagt i skapet. Så det er noen legodeler også.

I morgen (2 desember) er det "sprett-leire".

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:04   #62
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har tatt konsekvensen av at førjulstida ikke skal være ett pakkeinferno og har aktivitets/opplevelseskalender. Det er en lavterskelkalender der f. eks en av gavene er helgefrokost med rundstykker, egg og kakao på en hverdag. Eller kveldstur med lommelykt. Vi har også puttet inn alle de tingene vi likevel gjør (kakebaking, juleverksted etc), og ungene (6, 9 og 11 år) synes det er gøy og savner ikke pakkekalenderen i det hele tatt. De har faktisk ikke spurt etter den de to årene vi ikke har hatt den.

Jeg kjenner at jeg blir skremt av alt det unger får både i kalender og til jul. Kostbare gaver, og ofte leker som man bare fyller opp rommet med. Det er viktig å tenke over hva vi ønsker at ungene skal lære.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:08   #63
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Klok nabo jeg har!
Vi kommer nok til å gjøre noe lignende når hun blir eldre.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:30   #64
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi har ikke pakkekalender. Hverken mannen og jeg er vokst opp med det og vi ønsker ikke å innføre det hos oss.

Samme her. Om det er fordi jeg er gammel som fjella eller fordi det ikke var vanlig der jeg bodde, det vet jeg ikke, men pakkekalender var et totalt ukjent fenomen for meg til jeg var langt oppi tjueårene. Jeg har ingen intensjoner om å la barna få det, heller. Det blir rett og slett for dyrt hvis man skal unngå ræl. Så femåringen min får ikke kalender.

Jeg husker jeg hadde en kalender da jeg var liten, der jeg åpnet lukene, leste et lite bibelvers eller så et bilde, og så la på penger til en eller annen veldedig sak. Jeg syntes det var litt kjedelig, men når jeg fikk sjokoladekalender i tillegg, var alt vel.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:34   #65
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

. Om det er fordi jeg er gammel som fjella eller fordi det ikke var vanlig der jeg bodde, det vet jeg ikke, men pakkekalender var et totalt ukjent fenomen for meg til jeg var langt oppi tjueårene.

'
Alder er vel ikke poenget. Vi hadde pakkekalender hjemme. Jeg brukte mine eldre søskens. Den eldste av dem er 55 nå, og den kalenderen er vel 50 år.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:47   #66
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vokste opp med pakkekalender og den er hele førjulstiden for meg. Det er utenkelig å la være å lage den til Vesla. Vi har pakket inn ting hun ville fått uansett, og mesteparten er småting fra Nille og Biltema, men som jeg vet hun setter pris på og som hun antakelig ville fått utenom jul og bursdag uansett. Det er bare i dag og på julaften hun får litt større kalenderpakker. Jeg ville aldri gitt henne post-it og tape i julegave, men jeg vet at hun elsker sånt og da kan hun like greit få det i kalenderen. Hvis hun hadde vist misnøye med gavene så tror jeg ikke jeg hadde giddet å lage kalender, men de foregående årene har hun gitt uttrykk for at spenningen er halve gleden og brukt kalenderen til nedtelling til jul som den skal. De små gavene er bare bonus.

Jeg er enig i at julekalenderen ikke må overgå selve julaften, og det har jeg tatt hensyn til da jeg laget den.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:51   #67
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg vokste opp med pakkekalender og den er hele førjulstiden for meg. Det er utenkelig å la være å lage den til Vesla.

Ja, det er klart at egne barndomsminner påvirker de valg man tar og de tradisjonene man fører videre. Det er mange ting JEG forbinder med jul som jeg MÅ gjøre for at det skal bli jul. Men jeg er egentlig glad for at pakkekalender ikke er en av dem. For jeg er både lat og blakk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:53   #68
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ettersom Liv er bare 1 år, får hun ingen kalender nå, men jeg er helt på linje med Kasia her. Jeg elsker å lage kalendere og gleder meg stort til å gjøre det for Liv. Etter min mening er det også fullt mulig å gjøre det relativt rimelig uten å ende opp med unyttig ræl (skjønt jeg hører til dem som elsker ræl også, jeg da ). Blir det mange fine pakker og ganske dyrt, er det vel ingenting i veien for å kutte litt i julegaven. På julekvelden vanker det jo uansett mange pakker fra andre hold hos de fleste.

Jeg er for øvrig oppvokst med sjokoladekalender sjøl, pluss kalender med bittesmå plastdingser. Det syntes jeg var stor stas. Pakkekalender ble jeg kjent med på slutten av barneskolen, da jeg og ei venninne pleide å lage det til hverandre.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 01:59   #69
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si jeg er litt fascinert over hvor viktig det er hva ungene skal lære akkurat i førjulstiden, samtidig som det er helt ok for mange at de får noe hver gang de er på butikken. Jeg tenker at det er helheten som teller her jeg. Vi har vel alle våre tanker rundt hvordan vi vil prioritere både penger og hvor man "skjemmer bort" barna, og jeg ser vel for meg at alle har et eller annet punkt de velger å være mer "løssluppen" enn andre. Det viktige synes jeg er at man har en tanke rundt dette, og det vil i mitt hode si at barna ikke får i hytt og pine hele tiden, dvs hele sommerferien, fullt opp i desember, enorme mengder til jul og ellers hver gang de er på butikken.

Videre synes jeg det er både naturlig og selvsagt helt greit at man velger ulike løsning på dette, men at et barn på 2.5 år ikke skjønner noe av en kalender, det tror jeg ikke noe på. At det ikke må være pakker eller store gaver, det er noe ganske annet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 02:32   #70
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Pakke-kalendre er massevis av bryderi for hodet, har vi funnet ut. Men vi har den likevel.
Det hører liksom med til vår førjulstid.

Men vi har aldri hatt det slik at de har fått åpne pakkekalenderen hver dag. Nå i år er det to som er "små nok" til å like adventskalender, og da får de pakke annenhver dag. Det fungerer fint. Idag var det minsten som fikk åpne, og i morgen er det jenta, som er en del eldre, men vil ikke gi slipp på dette.

Samtidig har de hver sin "Smarties-kalender". så det blir jo noe likevel.
Vi pakker inn litt nyttige ting også, som f.eks. sokker, truser, hår-saker (hehe....er ikke det en håndballspiller) og andre nyttige ting.
Men litt tull og tøys må de også få i denne spennende tiden.

På julaften får de en litt større gave. En DVD. Det slår an hvert år.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 09:22   #71
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Her får ungene pakkekalender. Synes det er en koselig tradisjon. Svigers og foreldrene mine handler inn gavene. Pakket inn gavene fra svigermor og gjemte nesten all sjokoladen til julaften. Delte nemlig noen pakker med plastelina utover på fire dager, ellers gikk det i julepynt, ting å lage, nisseluer, litt godteri og perler. Jeg er enig i at det blir mye, men synes at de er flinke til å finne ting som kan deles opp eller som er koselig å gjøre sammen med barna i førjulstida.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 09:32   #72
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at jeg ikke er alene om å føle at pakkekalenderen tar litt av. Jeg føler imidlertid for å presisere at det ikke er fordi jeg skal oppdra ham så mye mer i førjulstiden enn resten av året. Det jeg er redd for er at gaver skal miste litt glansen før julaften. At han har fått gaver hver dag i tre uker gjør kanskje at det å få gave på julaften ikke er noen stor begivenhet. Og det synes jeg er så trist.

Han forstår veldig godt hva denne kalenderen dreier seg om. Da han vekket oss i dag var det med et "vi må gå ned og åpne kalendere. I dag er det NY gave!". Så det er jo absolutt stas

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 11:38   #73
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er vår

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 11:57   #74
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg må si jeg er litt fascinert over hvor viktig det er hva ungene skal lære akkurat i førjulstiden, samtidig som det er helt ok for mange at de får noe hver gang de er på butikken.

Er det noen som synes det er greit å gi noe hver gang man er på butikken?

Gammel 02-12-07, 12:00   #75
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker jo å gi bort gaver, så jeg kunne gjerne ha laget pakkekalender både til mann og barn Men, jeg synes det blir for mye. Jeg synes vil tillegger unger vane med å få få få... og de aller fleste har nok fra før. Til og med min datter som kun er 2 år har kvalmende mye TING. Så jeg ønsker å være bevisst på dette. Og synes strengt tatt det er bedre de får en microsjokolade til barnetv hver dag.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 12:07   #76
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ikke veldig mange, tror jeg. Og sannsynligheten for at det er de samme som er opptatt av holdninger til forbruk i adventstiden, er vel enda mindre.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 12:21   #77
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ikke veldig mange, tror jeg. Og sannsynligheten for at det er de samme som er opptatt av holdninger til forbruk i adventstiden, er vel enda mindre.

Nemlig.

Gammel 02-12-07, 12:45   #78
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nope . Det er vel ikke vanlig vil jeg tro.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 12:55   #79
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Jeg er helt enig i at det kan bli mye. Vi har brukt puslespillbrikker fordelt på alle pakkene, og i tillegg noen hobbyting som vi likevel skal ha til å lage noen julegaver. Men når jeg ser snuppa mi hente den bittelille barnestolen sin på rommet, drar med ut på kjøkkenet og sitter og kikker på pakkekalenderen med store øyne så tenker jeg at det er veldig gøy for hun mor også.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 12:55   #80
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Har en søster som veldig ofte kjøper en pølse eller en is osv. Tror ikke jeg har vert med når hun ikke har fått noe men det er jo ikke vanlige mat handleturer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.