Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-07, 12:42   #41
TBM
Passiv

Standard

Sv: Har noen en deilig oppskrift på klassisk fiskegrateng?

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Er det ikke det di kaller gulrotstuing?
Husker vi altid hadde det til røykefisken 1 juledag

Gulrotstuing er mest gulrot og minst hvit saus.

Jeg lager ofte hvit saus med kraften fra kokt gulrot, istedenfor bare melk. I grateng bruker jeg også gulrot, men ikke så mye som i en stuing.

Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 14:43   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Så smart! (dog lite miljøvennlig, men.. har du kapasitet til å si fra dersom du finner slike? )

Nå har jo flere kommet med tips om hvor man får tak i slike, men jeg fant på Nille altså. De hadde tre forskjellige størrelser; en som var like stor som dem man kjøper fiskegrateng oppi, noen litt større rektangulære som jeg kjøpte, og noen som var like store som en stor, ildfast form.

De jeg kjøpte kosta ti kroner for tre stykker. Så nå har jeg hamstret ni stykker og må bare finne tid til å lage selve gratengen!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 15:05   #43
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg brukte å lage fiskegrateng når jeg jobbet i en fiskebutikk og den var veldig enkel og god.

Hvit fisk av noe slag (jeg foretrekker torsk eller hyse) som trekkes på forhånd.
Kokt makaroni

Hvit saus av jevning og melk og eggeplommene som blir til overs. Krydres med salt og pepper og evt muskat om man liker det. Jeg har også god erfaring med å bruke karri!

Eggehviter som piskes stive.
Strøkavring.

Fisk og makaroni blandes i sausen, slik at det er en god balanding. Eggehvitene røres forsiktig inn. Ha blandingen i passe store aluformer og strø kavring på toppen. Stekes i ca 20 min på 175 grader.

Gammel 26-11-07, 20:09   #44
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå har jo flere kommet med tips om hvor man får tak i slike, men jeg fant på Nille altså. De hadde tre forskjellige størrelser; en som var like stor som dem man kjøper fiskegrateng oppi, noen litt større rektangulære som jeg kjøpte, og noen som var like store som en stor, ildfast form.

De jeg kjøpte kosta ti kroner for tre stykker. Så nå har jeg hamstret ni stykker og må bare finne tid til å lage selve gratengen!

Tusen takk!

Gammel 26-11-07, 21:02   #45
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klart!

Fiskegrateng
600 g torskefilet (eller sei eller noe annet du har)
3 ss smør
3 ss hvetemel
½ l melk
salt, pepper
muskat
200 g makaroni, gjerne fullkorn
2 eggeplommer
2 eggehviter
1-2 never knust kavring/brødrasp/griljermel
Skjær torskefileten i terninger. Varm smør i en kasserolle og tilsett hvetemel. Spe med melken under omrøring til en glatt saus. Ta sausen til side og rør inn eggeplommene. Smak til med salt, pepper og muskat. Kok makaroni. Sil av vannet. Ha makaroni og fisken i en smurt ildfast form , hell sausen over og bland forsiktig. Pisk eggehvitene stive og vend dem forsiktig inn i blandingen. Strø brødrasp over og stek i ca 30 minutter på 200 ºC. I mens koker du poteter, rasper gulrøtter (hell gjerne over litt appelsinjuice eller saften av en appelsin, og strø over noen rosiner) og smelter smør. Jeg liker smøret best når det er litt brunt, men hver sin smak.

Gammel 26-11-07, 21:16   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kjære laget 3 stk fiskegrateng på søndag, i alufolieformer og rett i ryseren. Legger etterhvert inn oppskrift i Irmas kokebok.

Gammel 02-12-07, 21:26   #47
SIS
Aktiv

SIS sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
SIS er litt kul
Standard

Her var mange flotte oppskrifter !

Synes fiskegrateng er himmelsk godt, men med den tilberedningstida er det ikkje hverdagsmat her i huset. Heldigvis har nærbutikken begynt å selge Madam Bergen sin, den er kjempegod og har adskillig meir fisk enn frossenvariantene

Gammel 02-12-07, 21:30   #48
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jamie Oliver er mann nok for meg!
Jamies Fiskeform

Vi laget denne forrige helg med kveite (jeg har aversjoner mot torsk). Den var visst supergod i følge mann, barn og min mor. Jeg var dessverre superkvalm.

Gammel 30-12-07, 16:42   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hui, da har jeg laget tre fiskegratengmiddager!

Jeg brukte 1 kg hvit fisk (en eller annen thailandsk fisk som heter noe som likner på Pytagoras), 600 g kokt fullkorns speltpasta (note to self: pasta veier mer etter at den er kokt), hvit saus med 1 dl cheddar, muskat, salt, pepper og 4 egg. I tillegg rev jeg en gulrot og litt blomkål oppi.

En av formene står i ovnen, de to andre er puttet i fryseren.

Takk for mange gode oppskrifter! Den neste som skal prøves ut er Jamie sin.

Nå har jeg et fullstendig over-rotete kjøkken å rydde før middag.

Gammel 12-11-09, 18:31   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg fisker opp igjen denne tråden, for jeg fikk så utrolig mange gode oppskrifter her. I dag har jeg laget tre nye fiskegratenger, denne gangen med 800 g sei og torsk, 500 g macaroni (note to self: pasta veier mye mer etter at den er kokt ), hvit saus med gran padano og fem egg, gulrot og blomkål.

Gammel 12-11-09, 19:00   #51
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokt pasta veier 3 ganger mer enn ukokt pasta!

Det er en grei huskeregel; hvis man lurer på hvor mye tørr pasta man skal koke til en oppskrift der mengden er angitt i ferdigkokt, så bare deler man på tre.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 19:04   #52
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skiller aldri plomme fra hvitte før vi har egg i den hvite sausen, men får alltid luftige og gode fiskegratenger likevel. Vi bruker også å ha stekt bacon i fiskegratengen, det er namnam.

Vi lager alltid en diger gryte med saus/fisk/grønnsaker, og så fryser vi ned i slike aluminiumsformer som Veronal nevner.

Det er også godt å bytte ut fisken med "bokseskinke" (i mangel av noe bedre ord) for å få en annen type grateng.

Gammel 12-11-09, 19:08   #53
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vi skiller aldri plomme fra hvitte før vi har egg i den hvite sausen, men får alltid luftige og gode fiskegratenger likevel. Vi bruker også å ha stekt bacon i fiskegratengen, det er namnam.

Vi lager alltid en diger gryte med saus/fisk/grønnsaker, og så fryser vi ned i slike aluminiumsformer som Veronal nevner.

Det er også godt å bytte ut fisken med "bokseskinke" (i mangel av noe bedre ord) for å få en annen type grateng.

Røkte pølser er også godt i grateng.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:59   #54
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi laget gullgravergrateng forleden, der var det skinke og erter. Nammenam! Brokkoli og bacon er kjempegodt også!

Gammel 12-11-09, 22:09   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hva er gullgravergrateng?

Gammel 02-11-10, 19:27   #56
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tydeligvis en godt bevart hemmelighet.

Jeg hentet opp tråden fordi jeg måtte se hva jeg selv hadde sagt om fiskegrateng, siden jeg holder på å lage i store mengder akkurat nå.

Gammel 02-11-10, 19:33   #57
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi liker fiskegrateng med røkt fisk, men lager også med vanlig.
Kok makaroni.

Fisken deles i biter og trekkes i melk. Fisken fiskes ut av gryten, og melken brukes til å lage hvit saus med mel/smørjevning. Smakes til med muskat, salt og pepper.

To egg skilles; plommene røres i sausen, hvitene stivpiskes og vendes inn etterpå.

Makaroni, fisk og saus fordeles i former (jeg lager flere og fryser), og et godt lag med brødrasp strøs over.

Gammel 24-11-15, 16:43   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå henter jeg opp denne bare for å skryte av at jeg har laget to former med fiskegrateng på under en time, ganske på gefuhlen. Og ble endelig kvitt litt av torsken vi hadde i frysern.

Det ble litt mye ost denne gangen, men satser på at det bare blir godt. Raspet gulrot og litt kålrot oppi også.

Gammel 24-11-15, 16:55   #59
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Google "Hellstrøms fiskegrateng". Desidert beste fiskegratengen jeg har smakt!

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 22:06   #60
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Man MÅ ikke skille plomme og hvitte for å få en luftig grateng. Jeg rører bare ett og ett egg godt inn i en litt avkjølt tykk saus.

Jeg bruker ingenting annet i fiskegratengen enn fisk.

Til strø kan du bruke knekkebrød også. To tre knekkebrød i en pose, og dælje løs med ett kjevle gjør susen. Strø over gratengen og ha på noen glatter med smør her og der.

Jeg bruker heller ikke makaroni i. Ikke ost heller. Hverdagsgratengen er 80-90 % fisk og resten hvit saus, egg og eget griljermel. (Brød som ikke blir spist, tørkes og kjøres i blender til griljermel, så får vi brukt opp de restene også.)

Favoritt i denne heimen også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.