|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Gurimalla bina, du leser jaggu mye inn i innleggene her. For min del (og slik leser jeg de fleste andre innleggene her også) handler det om å gi barnet et reelt valg. Jeg ville aldri tvunget mine barn til å gå med noe spesielt av klær, men jeg respekterer ønskene deres, uansett hva slags preferanser de måtte ha. Og jeg støtter dem i deres valg av klær, og synes det er flott at barn tør å gå mot strømmen, helt bevisst. (Det gjelder ikke toåringer, men med min fireåring så har vi hatt slike episoder før, og hun har kommet styrket ut av det).
|
|
|
#82 |
|
Ekvilist
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?
Jeg har forstått at det at det står "rødstrømpe" i profilen min gjør at enkelte forstyrres litt når de skal lese mine innlegg. Greit nok, jeg ville sikkert ha blitt litt forutinntatt dersom noen skrev "I love FRP" i sin profil. Du skriver at du oppfattet det som at jeg ville tvunget en gutt til å bruke lilla støvler, det jeg skriver i innlegget er:
Jeg skriver jo at jeg ikke sier at jeg nødvendigvis ville gjort noe annerledes. Jeg er bare ute etter bakgrunnen for at man lar barna nekte å bruke et par sko man har kjøpt, om det er ene og alene fordi det er en såkalt "jentefarge" eller om det er fordi man på generelt grunnlag ikke ønsker å tvinge barna til å ha på seg ting fordi de ikke ønsker å bruke.
|
|
|
#83 |
|
Bedreviter
|
Jeg prøver i stor grad å ta hensyn til Frøknas ønsker når jeg skal velge klær og sko til henne – noe som medfører at garderoben hennes er langt mer over i det rosa enn jeg setter pris på. Jeg respekterer at vi har ulik smak, og målet er alltid å finne noe som hun liker og som jeg kan stå for. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Bedreviter
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Og nå ser jeg at det du spør om var om jeg ville tillate barnet å bruke sko som allerede var innkjøpt (og formodentlig ikke kan byttes). Til det er svaret et klart nei, men på den andre siden har jeg alltid latt Frøkna få "godkjenne" parkdresser og sko som vi har kjøpt de siste par årene, nettopp for å unngå slike konflikter. Jeg synes jo faktisk det er viktig at hun også liker det hun skal ha på seg. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Passiv
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Hadde ikke noe problem med å lese Irma's svar som det det var; å la barnet få velge selv. |
|
|
|
#86 |
|
godt brukt
|
|
|
|
|
|
|
#87 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Ja, jeg hadde det. Lyn bruker både rosa, rødt og lilla han. Jeg synes det er helt latterlig at enkelte farger skal være forbeholdt kjønn. Folk blir like paffe hver gang jeg sier at "Nei, det er en gutt" når han er kledd med lilla dress, rødstipete lue og rosa votter, men jeg kjøper rett og slett ikke nye uteklær til han når Bris har så mye fint han kan arve, bare for at han skal passe inn i en sosial konvensjon. Jeg har også kjøpt rødt og lilla til han selv. Synes han ser flott ut i disse fargene.
|
|
|
#88 |
|
Ustabil
|
Så du også ser at til og med voksne folk har forventninger til farger og klær? Og hvordan tror du din lille Lyn vil oppfatte det, når han blir 3 år og folk tror han er jente? |
|
|
|
|
|
#89 |
|
ræv med ører
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Det er faktisk ikkke alle barn som tar seg så innmari nær av det, Bina. :erfart:
|
|
|
#90 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Dersom gutten selv vil, så hvorfor ikke?
|
|
|
#91 |
|
Fångad av en stormvind
Hvor: Frittgående
Jeg prøver å lære barna mine at de ikke trenger å bli presset inn i en forhåndsbestemt mal eller oppfatning for å ha det godt med seg selv. Vanskelig er det riktignok når de hver dag blir nødt til å møte holdninger som de du gjenspeiler i denne tråden.
|
|
|
#92 |
|
Ustabil
|
Nei, og det er jo vel og bra. Men innser ikke du også at barna vil møte kommentarer? Og det er ikke uvanlig heller. Det er ikke bare de andre barna i barnehagen, ei heller uvettige fedre. De møter det fra hvem som helst. Og det ønsker ikke jeg å utsette mine barn for. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Endelig på vei oppover!
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Før eller senere vil alle barn komme til å møte kommentarer fra omverdenen. Sånn er livet. Da er det vår jobb som foreldre å på forhånd ha rustet dem til å takle slike situasjoner på en god måte. Jeg mener det er viktig å la poden få være med å velge selv - selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser.
|
|
|
#94 |
|
ræv med ører
Jeg tror faktisk barna vil møte overraskende få kommentarer. For det første så hender det at voksne har antenner, for det andre synes det gjerne godt på ansiktene til de små om de er gutter eller jenter. Men ja- de vil sikkert møte kommentarer. Og jeg tror foreldrene flest kjenner sine barn såpass godt at de vet hva barna tåler. Er barnet ekstremt hårsår så må man jo skjerme det for slikt. Ellers tror jeg ikke barn tar skade. Og igjen spørs det hvilken aldersgruppe det gjelder. Fem-seksåringer tror jeg greier å ta slike avgjørelser selv og leve med konsekvensene.
|
|
|
#95 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Jeg synes jo far har like mye rett til å mene noe om barnets klær som jeg har. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?
Deg om det, jeg derimot styrer langt unna den rosa avdelingen når jeg skal handle til jenter.
|
|
|
#97 |
|
Helt konge
|
Bina du snakker som om at barna vil ta skade av å høre noen kommentarer om de klærne/fargene de har på klærne sine. For det første tror jeg slett ikke det vil bli så hyppig kommentert som du frykter, og for det andre er det å få kommentarer (positive og negative) en naturlig del av barns sosialisering. Jeg vil faktisk aldri prøve å skjerme mine barn for alle eventuelle ubehageligheter, men støtte dem og hjelpe dem med handlingsalternativer slik at de de bedre er rustet til å møte livets små og store utfordringer. Sist redigert av Heiko : 24-09-07 kl 21:45. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, men hvis de var brukte, ville jeg ikke brukt dem. :sær: Hvis det var noen nye jeg hadde fått i gave, kan det hende jeg hadde byttet dem. I utgangspunktet har jeg ikke noe imot rosa til gutt, og det har ikke gutten min heller. Nå er jeg ikke så glad i lilla, da, og jeg synes blåfargen på Viking Thermo er ganske fin. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg synes rødt er nydelig til gutt i alle aldre. Har aldri kommet på at det skulle være en jentefarge. Lilla, derimot, og rosa, forbinder jeg mer med jenter. |
|
|
|
![]() |
|
|