Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Peis eller varmepumpe?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-07, 22:52   #41
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

E he høyrt at den ikkje varme nok når temperaturane syke forbi fira minus grade.

Har hørt om noen merker som ikke er laget for norsk klima ja.

De vi har er tilpasset klimaet her i hvertfall.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 22:55   #42
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Penis eller varmerumpe. Jeesses.. jeg er trøtt og burde legge meg.

Det leste jeg også! TO ganger

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 22:57   #43
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Varmepumpe fordeler varmen jevnt i huset og gir lavere strømregning, men de koster gjerne 20 000 kr og må skiftes ut etter 15-20 år. En peis gir jo bare varme i det rommet du fyrer i og er vel mest for kosens skyld. En vedovn derimot gir mer varme enn peis, men forurenser mer enn varmepumpe og gir tørrere inneluft.

Den første pumpen betalte vi 5000 kjøpte den for 5 år siden gjennom en som importerte de inn til norge og solgte dem.
Denne kan få litt problemer over -10 men det visste vi om.
Og den andre betalte vi 8000, men byttet den til en bedre modell et par mnd etterpå til 11.000.

Men vi importerte den fra Sverige.

Myye billigere ja.
Og gubben monterer selv, så de utgiftene slipper vi og.

Gubben solgte pumpene til 9000 og da er frakt, toll og gass avgift inkl.

Veldig stor etterspørsel for varmepumper, så mye at gubben ikke orket mer.

De tar stor fortjeneste på disse pumpene, det er helt klart.

Sist redigert av Michayla : 09-09-07 kl 23:02.
Gammel 09-09-07, 23:40   #44
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Takk for mange svar. Jeg skal snakke litt med mannen min. Han vil ha ovn, jeg vil ha varmepumpe. Vi får se

Gammel 10-09-07, 14:25   #45
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen produsenter har varmepumper laget for nordiske forhold. Disse pumpene har utedeler som tåler lavere temperaturer. Egentlig....alle pumper tåler vel lave temperaturer, men de har høyere terskler for når de begynner å av-ise seg. (Skrives det i ett eller to ord forresten? Avise eller av ise. Begge deler ser snålt ut i grunn.)

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 14:28   #46
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på hvor stort område du skal varme opp.

Veldig mange varmepumper er overkill så det ljomer etter.

Gammel 10-09-07, 15:03   #47
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Noen produsenter har varmepumper laget for nordiske forhold. Disse pumpene har utedeler som tåler lavere temperaturer. Egentlig....alle pumper tåler vel lave temperaturer, men de har høyere terskler for når de begynner å av-ise seg. (Skrives det i ett eller to ord forresten? Avise eller av ise. Begge deler ser snålt ut i grunn.)

Jupp, vi har til og med varmekabler på våres

Gammel 10-09-07, 15:10   #48
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Den første pumpen betalte vi 5000 kjøpte den for 5 år siden gjennom en som importerte de inn til norge og solgte dem.
Denne kan få litt problemer over -10 men det visste vi om.
Og den andre betalte vi 8000, men byttet den til en bedre modell et par mnd etterpå til 11.000.

Men vi importerte den fra Sverige.

Myye billigere ja.
Og gubben monterer selv, så de utgiftene slipper vi og.

Gubben solgte pumpene til 9000 og da er frakt, toll og gass avgift inkl.

Veldig stor etterspørsel for varmepumper, så mye at gubben ikke orket mer.

De tar stor fortjeneste på disse pumpene, det er helt klart.

Den dere kjøpte til 11000, hva merke og modell er det? Vi vurderer varmepumpe neste gang vi flytter.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 15:14   #49
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Penis eller varmerumpe. Jeesses.. jeg er trøtt og burde legge meg.

Det leste jeg og, men jeg kan ikke skylde på klokka

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 15:19   #50
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Varmepumpen vår har også varmekabler i bunndelen og av iser seg ved behov.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 15:20   #51
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Noen Gubbelure kjenner hadde vært og montert varmepumpe hos et ektepar på 98 og 100 år.
Mannen i huset sa: " Ja, dette var lurt. Utgiftene til den pumpa har jeg regnet ut at jeg sparer inn på 5 år!"

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 15:33   #52
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varmepumpene skal være et alternativ til elektrisk fyring, og ble populære fordi du får tre kilowattimer ut når du gir to inn.
Et fyringsalternativ som skulle minke strømregningene til befolkningen.
På mange av luft-til-luftpumpene er innsparingen dårligere når luften ute er lavere enn -5 grader, fordi pumpen da må bruke mer strøm for å varme opp luften som skal inn.

Det økonomiske aspektet blir også borte når varmepumpene blir brukt som airconditioner om sommeren(selv om strømforbruket fordeles over lengre perioder).

Luft-til-luftvarmepumper og pelletsovner ble lansert som alternative fyringskilder pga strømmangelen som har vært diskutert tidligere år.

For at en luft-til-luftvarmepumpe skal ha best mulig effekt er det lurt å kontakte en varmekonsulent som kan se hvor den burde monteres, og hvor stor effekt dere vil ha av den i deres hus.
Her hos oss er det litt for mange nivåer og "lukkede" rom til at vi ville fått full effekt.
Vi monterte ny peisovn i fjor høst og har spart mange tusen kroner på oppvarming.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 15:35   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Noen Gubbelure kjenner hadde vært og montert varmepumpe hos et ektepar på 98 og 100 år.
Mannen i huset sa: " Ja, dette var lurt. Utgiftene til den pumpa har jeg regnet ut at jeg sparer inn på 5 år!"

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 15:53   #54
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Som gullet er inne på er det et spørsmål om inntjeningstid og kostnader.

Det anbefales i dag hvis man skal spare penger å heller etterisolere huset ennå investere i varmepumpe (tror det var på Enova jeg leste det). Varmepumper er en stor investering, og gir ikke all verden til besparelse.

Forøvrig er det STOR forskjell på varmepumper, og i stor grad er de billigste dårligere enn de dyreste (dvs sparer mindre strøm på de billige, og de greier ikke å holde tempen oppe når det blir kaldt ute). Effektivitetsgraden på varmepumpene varierer også kraftig.

Dessuten bruker man gjerne varmepumpa slik at man har det varmt større del av dagen enn ved vedfyring eller bare panelovner (som det fortelles i tråden her, om hvor deilig det er å stå opp til varmt hus hver morgen). Dette bidrar til økt strømforbruk, et forbruk som ikke var der før. Mange lar seg lure og tror at oppvarmingen blir nesten gratis med varmepumper, slik er det ikke.

Inntil videre er vedfyring billigere enn strøm. Forutsatt at man har an ny, effektiv og rentbrennende vedovn. Men skal man investere i vedovnen først så blir det jo fort dyrt det også.

Har man tilgang på ved billig eller gratis (som mange har) så er vedfyring svært lønnsomt. Kjøper man i 40-liters sekker på Statoil blir det dyrt. En fordel med vedfyring er at man også har oppvarming den dagen strømmen går.

Hvis jeg skulle valgt enten varmepumpe eller vedovn ville jeg gått for vedovnen. I tillegg ville jeg ønsket å etterisolere huset. Varmepumpa ville kommet langt ned på lista.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 16:01   #55
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg er trøtt i dag og leste Penis eller varmepumpe?

Jeg også. Hver gang!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 16:18   #56
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Her hos oss er det litt for mange nivåer og "lukkede" rom til at vi ville fått full effekt.

Hos oss er det rett og slett for lite. Vi har 84 kvm. BOA, og av de varmepumpene som er på markedet nå, så er de rett og slett for store. Det er rett og slett ikke noe effekt å hente ut av det, ei heller er det kaldt nok her vi bor til at spareeffekten er stor.

Gammel 10-09-07, 16:55   #57
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det anbefales i dag hvis man skal spare penger å heller etterisolere huset ennå investere i varmepumpe (tror det var på Enova jeg leste det). Varmepumper er en stor investering, og gir ikke all verden til besparelse.

Forøvrig er det STOR forskjell på varmepumper, og i stor grad er de billigste dårligere enn de dyreste (dvs sparer mindre strøm på de billige, og de greier ikke å holde tempen oppe når det blir kaldt ute). Effektivitetsgraden på varmepumpene varierer også kraftig.

Dessuten bruker man gjerne varmepumpa slik at man har det varmt større del av dagen enn ved vedfyring eller bare panelovner (som det fortelles i tråden her, om hvor deilig det er å stå opp til varmt hus hver morgen). Dette bidrar til økt strømforbruk, et forbruk som ikke var der før. Mange lar seg lure og tror at oppvarmingen blir nesten gratis med varmepumper, slik er det ikke.

Inntil videre er vedfyring billigere enn strøm. Forutsatt at man har an ny, effektiv og rentbrennende vedovn. Men skal man investere i vedovnen først så blir det jo fort dyrt det også.

Har man tilgang på ved billig eller gratis (som mange har) så er vedfyring svært lønnsomt. Kjøper man i 40-liters sekker på Statoil blir det dyrt. En fordel med vedfyring er at man også har oppvarming den dagen strømmen går.

Hvis jeg skulle valgt enten varmepumpe eller vedovn ville jeg gått for vedovnen. I tillegg ville jeg ønsket å etterisolere huset. Varmepumpa ville kommet langt ned på lista.

Men om man skal se litt på miljø og innrklima er varmepumpe bedre enn vedfyring.
Dessuten trenger man jo ikke ha samme temp hele dagen? Det kan man jo regulere. Ellers har vi iallefall spart mye på vår strømregning etter vi fikk varmepumpe.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 17:02   #58
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Standard

Vi varmer ikke opp hele natta på vinteren.
Den skrues av på kvelden.

Vi stiller den inn på at det skal være 22 grader klokken 07.00.
Da måler den temperaturen en stund før får å finne ut hvor lang tid i forveien den må starte å varme slik at det er 22 grader klokken 07.00.
Den er dermed av frem til den starter seg selv.

Vi har gratis ved til vedovnen, men luften blir tørr og ubehagelig og veldig ujevn.

Nå er det konstant 22 grader i huset.
Er jeg frossen fyrer jeg bare opp gradene i 10 minutters tid.

Er vi ikke hjemme skrues den av med tidsinnstilling på når den skal på igjen.
Er vi borte over lengre periode får vi naboen til å gå inn å skru den på en times tid før vi kommer hjem.

Deilig å slippe 13 grader i stuen om vinteren når man står opp og klokken er nesten 12.00 på dagen før det er varmt i huset med vedovn når det er skikkelig kaldt.

Vi merker veldig godt på at strømforbruket er gått kraftig ned.

Aircondition betaler jeg GJERNE ekstra for.
God natts søvn og svalt inne.

Gammel 10-09-07, 17:30   #59
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har begge deler, og er strålende fornøyd med begge. Vi fyrer ikke i peisen før det er skikkelig kaldt inne, og varmepumpen ikke fungerer optimalt.

Gammel 10-09-07, 17:34   #60
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Vi varmer ikke opp hele natta på vinteren.
Den skrues av på kvelden.

Vi stiller den inn på at det skal være 22 grader klokken 07.00.
Da måler den temperaturen en stund før får å finne ut hvor lang tid i forveien den må starte å varme slik at det er 22 grader klokken 07.00.
Den er dermed av frem til den starter seg selv.

Vi har gratis ved til vedovnen, men luften blir tørr og ubehagelig og veldig ujevn.

Nå er det konstant 22 grader i huset.
Er jeg frossen fyrer jeg bare opp gradene i 10 minutters tid.

Er vi ikke hjemme skrues den av med tidsinnstilling på når den skal på igjen.
Er vi borte over lengre periode får vi naboen til å gå inn å skru den på en times tid før vi kommer hjem.

Deilig å slippe 13 grader i stuen om vinteren når man står opp og klokken er nesten 12.00 på dagen før det er varmt i huset med vedovn når det er skikkelig kaldt.

Vi merker veldig godt på at strømforbruket er gått kraftig ned.

Aircondition betaler jeg GJERNE ekstra for.
God natts søvn og svalt inne.

Et poeng med varmepumpene var strømsparing. Istedet har forbruket økt. Selv om norge har overproduksjon av strøm ble jo prisen pr kw nesten en krone fordi vi selger strøm til resten av Europa.
Derfor ble vi oppfordret til å bruke mindre og annen energi til oppvarming enn strøm.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vi har skiftet vinduer, etterisolert (det står igjen gulv i en stue ogen liten del av kjøkkenet)gulv, tak og vegger, og som sagt i fjor høst satt vi inn en ny, rentbrennende peisovn. Ovnen betalte vi 10000.- kroner for mens det var en kampanje, tidlig på høsten.
Synes vi har fått igjen mye for det når strømregningen i mai var på 478.- kroner og ikke 2700.-
I tillegg er hele huset mye varmere.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.