Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva koster en fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-24, 11:07   #141
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva koster en fest?

Mannen til venninna mi gjorde det litt elegant synes jeg; han svarte alle som spurte om gaveønsker at han ønsket seg noe rødt eller hvitt. Han holdt velkomstdrink, vin til maten (det var nok, men ikke overflod- kanskje to glass til hver cirka) og jeg tror og han hadde en avec til de som ønsket det. For meg var det rikelig med det som ble servert, men jubilanten åpnet gavene utover kvelden for de som ønsket mer. Hans tre voksne sønner hadde ansvar for å servere velkomstdrink, sette frem buffet, rydde, ordne kakebord osv.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-24, 14:43   #142
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det fordidet er i et leid lokale at dere tenker at man har med drikke selv? Hadde det vørt det ssmme hvis man inviterte til fest hjemme? Hvor går i tilfelle grensen? Man ber vel ikke gjester ta med drikke selv hvis man inviterer for eksempel fire venner hjem en lørdagskveld? Men la oss si ti da?

Jeg inviterer aldri flere gjester enn jeg har råd til å spandere på. Ta med drikke selv forbinder jeg med ungdomstida/studietida ikke selskaper i voksen alder. Men jeg ser jo av svarene her at andre har andre tradisjoner.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-24, 14:47   #143
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvis du snur på det, ville du ikke tenkt det var naturlig å ta med en flaske vin hvis du var invitert hjem til noen en lørdags kveld? Det ville jeg gjort.

Absolutt, men det er en gave til vertskapet og ikke ment for å drikkes den kvelden. Jeg kan ofte finne på å henge på en lapp med serveringstips/hva som passer bra med vinen og sjansen for at det er akkurat det de tenker å ha den kvelden er jo liten.

Gammel 29-09-24, 15:40   #144
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fasit her at vi har masse vin til overs, litt musserende, men alle flasker åpne, den alkoholfri musserende fra Meny var god og at det ikke var så mange som drakk mye av drinken vi (jeg og venninne) laget i en stor punchbowl. Ingen drakk øl og de som hadde med egen drikke drakk enten sin egen (Rusbrus og cider) eller glemte egen drikke igjen her. Det kan jo være noen hadde vin i vesken som aldri kom opp, det vet jeg jo ikke.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-24, 16:09   #145
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I våre Rogalands-kretser er det helt vanlig at man har med drikke på fest. Og jeg håper inderlig at alle jeg kjenner heller inviterer til flere fester og ber folk ta med noe, enn å la være å invitere/feire noe! Jeg tar gjerne med mat og snacks også, om jeg får være sammen med gode folk.

Gammel 29-09-24, 16:30   #146
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

I våre Rogalands-kretser er det helt vanlig at man har med drikke på fest. Og jeg håper inderlig at alle jeg kjenner heller inviterer til flere fester og ber folk ta med noe, enn å la være å invitere/feire noe! Jeg tar gjerne med mat og snacks også, om jeg får være sammen med gode folk.

Dette. Jeg vil på flest mulig fester, og skal man bruke 25000 på å ha fest, blir det få fester. Forrige femtiårsdag hadde alle med en matrett eller en kake og egen drikke, men ikke gaver. Da kostet festen en tusenlapp for vertskapet.

Gammel 29-09-24, 16:34   #147
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Leide lokale, hadde tapas og lagde litt i tillegg, kjøpte inn litt drikke, men alle ble bedt om å ta med også og endte vel opp på ca 50 000,- for omtrent 50 gjester. Noen gjester bakte kake.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-24, 16:43   #148
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Absolutt, men det er en gave til vertskapet og ikke ment for å drikkes den kvelden. Jeg kan ofte finne på å henge på en lapp med serveringstips/hva som passer bra med vinen og sjansen for at det er akkurat det de tenker å ha den kvelden er jo liten.

Men du hadde jo ikke blitt fornærmet om vertskapet ønsket å dele den med gjestene utover kvelden.

Gammel 29-09-24, 16:55   #149
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det egentlig relevant i denne tråden å diskutere hvorvidt det er vanlig/greit å be gjestene ha med egen drikke eller ikke, når HI gang på gang har presisert at det ikke er aktuelt for henne å spare inn på det?

Gammel 29-09-24, 17:42   #150
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Er det egentlig relevant i denne tråden å diskutere hvorvidt det er vanlig/greit å be gjestene ha med egen drikke eller ikke, når HI gang på gang har presisert at det ikke er aktuelt for henne å spare inn på det?

Nå er det vel ikke uvanlig at man diskuterer ting som ikke er helt relevant for tråden, men jeg synes det er viktig at det blir presisert, faktisk: At folk har null problemer med å ta med seg noe selv, og foretrekker flere fester fremfor færre helfinansierte. For særlig her på FP opplever jeg at lista for å invitere ligger skyhøyt. Den kan med fordel senkes, og det kan godt gjentas.

Gammel 29-09-24, 18:04   #151
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, men det var liksom ikke måte på hvor mange som måtte inn og si det samme, så det ble bare litt mye.

Gammel 29-09-24, 21:06   #152
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg tenker er at det er helt umulig å svare på hvor mye en fest av denne typen koster når man skal spandere all alkohol på gjestene. Og jeg antar jo det dr derfor det kommer opp? Alt annet vil man jo lett kunne regne på. Jeg har venner som har veldig ulikt alkoholkonsum for å si det sånn, og om jeg ser for meg 30 av den ene typen eller 30 av den andre, kan det sikkert skille svært mange tusen på å spandere en fest på den ene typen og på den andre.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-24, 22:54   #153
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Joda, men det var liksom ikke måte på hvor mange som måtte inn og si det samme, så det ble bare litt mye.

Gjør meg absolutt ingenting, jeg har nok funnet rett balanse på østrogensprayen nå.

Men ellers er jeg enig i det du sier. Jeg har skjønt (for relativt lenge siden) at de fleste synes det et vanlig å ta med vin. Helt greit for meg, jeg kommer uansett ikke til å BE gjestene om det. Og da kan jeg heller ikke basere meg på det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-24, 23:00   #154
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det jeg tenker er at det er helt umulig å svare på hvor mye en fest av denne typen koster når man skal spandere all alkohol på gjestene. Og jeg antar jo det dr derfor det kommer opp? Alt annet vil man jo lett kunne regne på. Jeg har venner som har veldig ulikt alkoholkonsum for å si det sånn, og om jeg ser for meg 30 av den ene typen eller 30 av den andre, kan det sikkert skille svært mange tusen på å spandere en fest på den ene typen og på den andre.

Jeg kan ikke skjønne at det er vanskelig i det hele tatt. Jeg baserer ikke innkjøpet av vin på hva jeg tror hver enkelt gjest vil drikke basert på hvilke vaner de har. Jeg baserer ikke innkjøp av drikke på at alle skal få i bøtter og spann, så de kan rave hjem, hvis de ønsker. Jeg kjøper en mengde jeg tenker vil være nok (og det var blant annet her dere kom inn i bildet), og det får da jaggu holde. Å «spandere» drikke på gjester kan ta umulig koste mer enn å «spandere» maten de skal spise, og hvis Ronny, som alltid blir full, ikke synes han får nok, så får han bare synes det.

Jeg inviterer og betaler. Jeg bestemmer mengden mat og jeg bestemmer mengden drikke.

Jeg har venner som kjører på fest, venner som må drikke alhoholfritt av andre grunner og venner som er vinkjennere. Jeg tipper folk skal klare å kose seg, og jeg ser ærlig talt på dette som et ikke-problem. Om Kari går hjem og forteller at «jeg fikk ikkr nok å drikke», så får hun gjøre det.

Jeg har aldri, noensinne, sett noen kommentere utvalget (eller mengden) av drikke som serveres i en bursdag.

Gammel 30-09-24, 07:06   #155
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har aldri, noensinne, sett noen kommentere utvalget (eller mengden) av drikke som serveres i en bursdag.

Jeg har faktisk opplevd en bursdag der det var for lite både mat og drikke Det ble nok ganske heftig kommentert. Heldigvis var det flere som bodde i nærheten som kunne gå hjemom og hente mer.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 08:31   #156
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Du kan regne 2 glass vin på meg, Hyacinth. Gleder meg til festen .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 09:00   #157
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Du kan regne 2 glass vin på meg, Hyacinth. Gleder meg til festen .

Velkommen.

Gammel 30-09-24, 12:33   #158
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men du hadde jo ikke blitt fornærmet om vertskapet ønsket å dele den med gjestene utover kvelden.

Nei, de gjør jo som de vil med en gave, men jeg hadde kanskje syntes det var pussig om jeg hadde gitt dem en typisk matvin og den ble satt på bordet som drylevin ut på kvelden. Det er jo ikke all vin som er god å sitte og nippe til uten matfølge.

Gammel 30-09-24, 12:45   #159
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, de gjør jo som de vil med en gave, men jeg hadde kanskje syntes det var pussig om jeg hadde gitt dem en typisk matvin og den ble satt på bordet som drylevin ut på kvelden. Det er jo ikke all vin som er god å sitte og nippe til uten matfølge.

Nettopp.

Gammel 30-09-24, 12:51   #160
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Og så er det nok også litt konseptet egen jeg ikke er så glad i. Ingen ber vel gjestene ta med egen mat, så hvorfor egen drikke? (Da mener jeg ikke konsepter hvor meningen er at man skal ta med mat og drikke.) Det er noe veldig norsk med å sitte med sin egen vinflaske foran tallerkenen sin. Som sagt, så er det nettopp sånn det gjøres på mine jobbfester, og jeg tror ikke det er spesielt uvanlig. Men det er noe litt… ego, i mangel av et bedre ord, over det.

Jeg kan veldig gjerne ta med egen drikke på fest, jeg, dersom det opplyses om at det er ønskelig, men da ville jeg gjerne visst hvilken mat jeg skulle spise.

Og hvis vertens ønske var «bidrag til mat og drikke»? Helt topp! Men det er jo kjekt å vite på forhånd. Og da ville jo også bidraget vært til alle. Jeg regner ikke med at de som tar med en matrett sitter med den retten foran seg og spiser bare av den.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.