Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når pynter du til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-22, 12:27   #61
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Når pynter du til jul?

All julepynt frem 1. desember eller 1. søndag i advent, og alt vekk igjen 1. januar. Det gir meg julestemning når jeg trenger den. 1. januar er jeg totalt ferdig med jul. Jeg har ikke juletre, men hadde jeg hatt det hadde det nok vært pyntet for lenge siden.

Gammel 16-12-22, 12:38   #62
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Adventspynter den helgen det er første søndag i advent. Da henger vi opp lys ute, lilla duker og putetrekk, adventstaken og litt julepynt som ungene har laga.
Ellers har jeg ingen regler. I går la jeg på juleduker og litt mer julepynt.
Tror at i helgen kommer juletreet opp og nissene frem.
I barndommen min og tidligere i voksenlivet var det viktig at julepynten og treet kom opp lille julaften.
De 10-12 siste årene har vi reist til mine foreldre fra 23.-26. desember, så da må jula komme opp tidligere.
Jeg rydder vanligvis bort jula 1. eller 2. januar. Da er jeg lei, uavhengig av om den kom opp 1. eller 23. desember.

Gammel 16-12-22, 13:44   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det kommer vel an på hvor mye pynt og stort hus folk har kanskje? Og selvsagt om man liker jobben med å pynte i seg selv, eller synes det er et ork, og helst bare vil at det skal være ferdig.

Jeg har ofte fri lille julaften, men ikke i år, dessverre. Men det går greit så lenge alt annet er ferdig. Svigerforeldrene mine kommer torsdag kveld, og ønsker gjerne å hjelpe til, så da tenker jeg svigermor får stryke duker og svigerfar får lage middagen klar til jeg og mannen er ferdig på jobb. Pyntinga vil jeg helst gjøre selv.

I tillegg til om man faktisk har huset ryddig og rent før man begynner.

Dersom å pynte spisestua er "sette de rette figurene på plass midt på bordet" er det en helt annen jobbe enn "rydde av bordet, finne en plass å gjøre av de tingene så folk finner dem igjen, støvsuge sofaen, finne en ren duk, stryke den, finne lys til stakene OG de rette tre figurene som tradisjonsbunde unger mener skal stå på det bordet....

Min drøm er å komme til den første varianten. Da skal lille julaften være mindre stress. Vi får se hvor mye av det med å rydde bord, støvsuge sofa (JA, det trengs faktisk) og stryke duker jeg rekker nå i helgen, så kan det jo være lov å håpe.

Men mamma hadde ryddig hus, og likevel ble det litt vel mye jobb å pynte hele huset og treet 23.12 a vi var små, trolig fordi det meste måtte skje når pappa var kommet hjem fra jobb, så hun delte det over flere dager.

Gammel 16-12-22, 13:46   #64
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, også baker jeg sjokladekake lille julaften. Til bursdagsselsakpet første juledag for hun som blir 7. Hun fikk sjokoladekake på ettårsdagen sin (eldste fikk en egen kake uten sukker, tror jeg... nr 3 fikk sjokoladekake og gele, og elsket det ) og det har blitt hennes faste tradisjon. En sjokladekake som kan bakes to dager før og bare bli god til dagen.

Gammel 16-12-22, 14:08   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er det letteste jeg noensinne har vært borti. Jeg ville ikke kjøpe i fjor fordi jeg var redd det skulle bli vanskelig å få tak i tre med hull i. Men her i Stavanger har alle det.

Jeg var helt himmelfallen over hvor enkelt det var. Og jeg som trodde at Supergrip var lett! Der bannet jeg ofte fordi vi aldri fikk det helt beint.

Hvilken farge har dere?

Vi vant vår i et lotteri, og den var grønn. De hadde bare grønne og grå i starten, så vi fikk bytte til grå. Den er uendelig mye bedre enn Supergrip, ja. Og penere!

Sist redigert av Niobe : 16-12-22 kl 14:15.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 14:14   #66
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er jo ikke alle som kan ta seg fri hverken lille julaften eller ellers i desember, og kanskje er litt bakpå av andre grunner, og derfor må jobbe/handle/bake etc. den dagen. Det er supert at det er bare ren kos for dere, men at det skal være så vanskelig å forstå at det kan være stressende for andre? Vel, det er vanskelig for meg å forstå, da.

Jeg har en travel mnd på jobb i desember, (og er bakpå med huset året rundt) og svært mange jobber jo i butikker etc hvor de jobber både langåpent og søndagåpnet og hva det måtte være. Så ja, folk hr forskjellige liv. Mitt hovedproblem er at ejg alltid er på etterskudd med huset, klesbretting, rydding og sånt.

Gammel 16-12-22, 14:30   #67
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når jeg får tid.... Over helga kanskje

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 15:21   #68
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi pynter med adventskrans, lys og utelys rett før 1. søndag i advent også pleier jeg å kjøpe hyasinter og en stuegran sånn rundt samme tid. Og kongerøkelse!!! Den ultimative julelukten. Resten pyntes sånn litt etter litt og hvis vi har gjester, er det definitivt julepyntede borddekkinger, dog heller kongler, gull og granbar enn rødt og nisser. Elsker å pynte julebord!! Treet og resten av pynten kommer opp sånn ca 20. desember litt avhengig av hvilken ukedag det er. Vi må i alle fall ha det pyntet til studentsønnen kommer hjem. <3

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-22, 20:39   #69
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Pynter når det passer meg og familiens tidsskjema. Prøver sånn ca rundt 1 desember.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 11:47   #70
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Joda, men det var jo ikke sånn før - og vi var jo forskjellige da og. Jeg tror det jeg syns er rarest er at folk får julestemning så tidlig før jul, og orker å «bo i nisser en måned», men jeg sier absolutt ikke at det er feil, jeg vil bare prøve å forstå. Det var ikke meningen å starte en diskusjon der de som pynter tidlig er sære altså.

Skal jeg først bruke mye tid og penger på å pynte til jul skal jeg jaggu ha valuta for pengene. Desember er mørk og kald, og da er det kjekt med noe som lyser opp litt, og gir litt stemning.

I år er julestemningen fraværende, så her er det hverken pynt eller tre. Håper jeg kommer sterkere tilbake neste år.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 12:02   #71
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi henger opp stjerne i vinduet 1. søndag i advent og setter lys i adventsstaken. I dag har ungene pyntet juletreet og satt frem noen figurer på de svært få stedene det er plass. Det er så mye som vi pynter til jul.

Vi har en liten edelgran i potte som juletre, ca 150 cm høy. Det er vi utrolig fornøyde med og får alltid et tett, rett og pent tre som ikke bruker opp hele stua.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 12:47   #72
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pynter litt etter hvert, i år begynte jeg i slutten av november med lys og lykter og litt pyntetrær, og så kommer det på plass underveis frem mot jul. Jeg tar det når jeg har lyst, har ikke tradisjonelle adventsstjerner eller -staker uansett. Juletreet var oppe og pyntet første adventshelgen.
Ser at i år har begrepet "novent" blitt lansert, det synes jeg var fint og neste år skal jeg pynte tidligere i stedet for å vente fordi jeg har tenkt at det er ikke lov å begynne tidlig, jeg vil ha stor glede av lys og grønt i mørke november.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 12:49   #73
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker også at lys og grønt og slikt er koselig, men personlig vil jeg vente lengst mulig med nissene.

Gammel 18-12-22, 14:20   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt hus er julepyntet, uten en eneste nisse. Om «julepynt» er å fylle huset med nisser på alle ledige flater, så hadde ikke jeg heller orket det i en måned.

Gammel 18-12-22, 14:21   #75
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vårt hus er julepyntet, uten en eneste nisse. Om «julepynt» er å fylle huset med nisser på alle ledige flater, så hadde ikke jeg heller orket det i en måned.

Helt enig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 14:34   #76
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner en spinoff: hvor mange nisser har du.

Gammel 18-12-22, 14:35   #77
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjører novent fra november. Jeg trenger lys, hygge og kos når det blir kaldt og mørkt. Vi har det ikke julete, fokus er på hyggen. Utelys, te, stearinlys og gjerne noe som glitere og skinner litt.

Gammel 18-12-22, 14:59   #78
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg aner en spinoff: hvor mange nisser har du.

Eller "Hvor mye pynt har du som ikke egentlig er pent, men som har affeksjonsverdi for deg eller noen andre i familien". Slik er det nemlig her. Både nisser og annen pynt som må fram år etter år, til tross for en noe tvilsom estetisk kvalitet. Noe arvet, noe fått i gave, noe selvlaget av oss, egne unger, tante-/onkelunger, eller andre kjente og kjære. Vårt julehjem kommer neppe inn i noe interiørblad. Men blir ikke fort lei av det likevel. Elsker vårt julepyntede hjem, med nisser og det hele, og det gjør meg ingenting å la det stå til litt utpå nyåret. Synes alltid det er litt vemodig å pakke det bort, og vite at det er et helt år til neste gang.

Men det blit uansett aldri overfylt av pynt hos oss, vi har veldig begrenset med møbler og steder hvor vi kan sette ting. Vinduene i stua er store, så karmene er ganske lave, og bakom hhv sofaen og spisebordet, så der er det ingen vits i å sette noe særlig. Og to "vinduer" er terrassedører. Så de få plassene vi har (bord + en lang, lav benk under TV-en) blir stort sett prioritert for lysestaker/-fat og blomster.

Sist redigert av My : 18-12-22 kl 15:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 15:01   #79
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Pynter 23.12 (noe ganger har det blitt 22.12 om jeg feks jobber kveld lillejulaften). Alt står til 20. dag jul, altså 13.1. eller til den helga som er nærmest om dagen den uka er helt koko travel.
Min eldste datter har eget hus for første gang i år, og hun har pyntet til 1. desember i år. Hun sier at det er fordi hun har så lite pynt. Hun kan få litt av overskuddet vårt.

Gammel 18-12-22, 16:01   #80
Malama

Malama sin avatar

Standard

Treet er nå pyntet og litt andre kasser har funnet veien ut fra boden, så trolig kommer englekoret mitt opp i kveld. Og stallen, noe etter planen. Den er liksom tradisjon å få frem rundt Lucia.

Må bare rydde ut av vinduet der englene skal og tømme sjenken der stallene skal. For ja, vi har to. Min, knudelige og den fra playmobil som de eldste ungene fikk for å ikke leke med min. Den må de fortsatt ha opp hvert år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.