Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-21, 20:57   #481
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hva skal man med det? Hva skal man med andre streiker? Det er jo sånn det virker, heldigvis.

Tror hun mener at hva skal en med SFO om en må hente halv ni og så levere igjen på ettermiddagen, ikke hva en skal med streik.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 20:59   #482
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har jobbet som sommervikar på sykehjem da jeg var 18. Det var en ganske oppsiktsvekkende opplevelse. Jeg ble blant annet satt til å dele ut medisiner, noe jeg ikke oppdaget før etterpå at jeg ikke hadde lov til. Det er jo godt over ti år siden, men jeg har ikke så mye tro på at det er bedre nå.

Jeg jobbet også på sykejem da jeg var tidlig i 20-årene. Jeg fikk ikke dele ut medisiner den gangen på midten av 90-tallet og de hjelpepleirene uten medisinkurs (?) fikk heller ikke. Men jeg fikk en sjokkartet opplevelse med avføring, dusjing, diabetes og demente, samt andre ting jeg på ingen måte var klar for. Lengste 6 ukene i mitt liv.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 21:03   #483
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Tror hun mener at hva skal en med SFO om en må hente halv ni og så levere igjen på ettermiddagen, ikke hva en skal med streik.

Skjønte det, men da må man vel bare ikke benytte tilbudet da. Jeg tror jeg kunne brukt ettermiddagstidlbudet innimellom dersom jeg trengte å få gjort noe mellom halv to og halv fem.

Gammel 02-06-21, 21:54   #484
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg sluttet i barnehageyrket fordi kunnskap og utdanning ikke ble verdsatt verken økonomisk, med stilling eller i praksis. Hadde jeg fått lærerlønn hadde jeg vært veldig lykkelig.

Jeg er forsatt medlem av utdanningsforbundet. Vi streiker ikke i år. Unio stat. Fikk 10k økning på mitt lønnstrinn. Er ikke fornøyd med lønnen nå heller, men kunnskapen og utdanningene min blir i det minste sett. Hadde tjent mye mer som lektor i skolen.
Men nå har vi personlige lønnstrinn. Så det er der jeg må jobbe.

Barnehagene mister nesten alle gode folk. Fordi utdannelse ikke verdsettes. Det er ikke bare meg som slutter med en gang masteren var i boks.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 11:33   #485
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Gjelder det grunnskolen også? Videregående er jeg klar over.

Jeg kan anbefale å begynne å følge med på ledige stillinger som lyses ut sånn fra januar og fremover, og se hvor stor andel som er midlertidige og/eller vikariater sammenliknet med faste stillinger i Oslo/Viken (resten av landet har jeg ikke søkt, så der har jeg ikke noen formening annet enn det jeg hører i media). Det er utrolig trist. I år orket jeg ikke mer og søkte kun på faste stillinger, og sendte da betraktelig færre søknader enn jeg har gjort alle andre år.

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Barnehagene mister nesten alle gode folk. Fordi utdannelse ikke verdsettes. Det er ikke bare meg som slutter med en gang masteren var i boks.

Det er virkelig både provoserende og uforståelig at det ikke finnes noen egen stillingskode med tilhørende lønnsøkning for masterutdannede barnehagelærere.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 11:36   #486
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Men hvorfor forsøker ikke lærer organisasjonene å få til forskning og dokumentasjon på dette som utfordring ? Her har dere mye å hente på både goodwill og drahjelp til rekruttering. Og det hadde gjort seg mye bedre med kommunikasjon rundt dette temaet.

Forøvrig har jeg selv vokst opp i en slik utkantkommune, og både læreren og legen blir erstattet av ufaglært personell når det trengs, for det er jo ikke et alternativ å ikke ha legehjelp(fra ufaglærte) eller undervisning.

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Fordi dere ikke bruker ressurser på å få det frem som debattsaker i samfundet ? eller ihvertfall ikke klarer å få frem det rundt streikesaken deres. Men kanskje er det er det skorter.

Eg ser ganske mykje om dette i medlemsblad, fb-innlegg frå tidlegare kollegaer og liknande, men trur kanskje ikkje det er eit sexy nok tema for avisene. Det går jo litt på kva dei er interesserte i å vidareformidle og.

Eg høyrde podcast-utgåva av siste episode av Debatten her om dagen, og arbeidsgivarsida gjorde sitt for å bagatellisere problemstillinga, sjølv om både representantene frå Utdanningsforbundet og Sykepleierforbundet trakk det fram igjen og igjen.

Innan enkelte fag, som norsk, har det lenge vore slik at 1/3 av dei faglærte slutter i vidaregåande skule etter mindre enn fem år. Eg har (anekdotisk, så klart) kjennskap til ei masteroppgave i skoleledelse, som undersøker akkurat dette. Artikkelen blei publisert i Norslæreren, eit tidsskrift for spesielt interesserte, men det var ikkje lett for dei som jobba med det å få merksemd i andre kanaler.

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Jeg er enig med deg, jeg personlig synes de kunne spart seg hele streiken dette året faktisk. Begge parter...

Skolen til poden er en 1-10 skole og hele skolen er stengt så vidt jeg kunne forstå av den kryptiske meldingen fra rektor (dårlig kommunikasjon der, jeg vet om ungdommer som kom til undervisning), de tilbyr kun SFO morgen og ettermiddag. Hva skal man med det?

Eg blir veldig provosert over den argumentasjonen som går på at lærarane kunne spart seg streiken fordi året i år har vore spesielt. I fjor blei lærarane oppmoda til å vise moderasjon, fordi det hadde vore eit vanskeleg år. Dei godtok eit lønnsoppgjer som var lågare enn prisveksten i samfunnet. Eit lønnsoppgjer som tilsvarer 100 kr. meir utbetalt pr. mnd. for adjunkter. Vidare kjem det fram at verken skuleleiarar, skuledirektører i Oslo eller regjeringsmedlem (som var dei som argumenterte med at lærarane skulle vise moderasjon i solidaritet med elevar som var ramma av lockdown) viste moderasjon sjølv.

Det er faktisk eit problem at lærarar og sjukepleiarar strever med å få råd til bolig i ein del store byar. Mange har lang reiseveg, fordi økonomien ikkje gjer det mogleg å bu der dei jobber. Dette fører til lite stabilitet for elevane. På vår skule i Oslo øst, er det stor overvekt av nyutdanna lærarar som framleis bur i kollektiv. Når dei har jobba 3-4 år, flytter dei. Resultatet: Enkelte klasser har hatt opptil fire ulike kontaktlærarar på 1,5 år. Det går ut over elevane at folk ikkje har råd til å bu og jobbe i dei tettast befolka områda!

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 16:59   #487
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Det varsles ny opptrapping fra og med 8. juni (fase 3).

Gammel 03-06-21, 17:00   #488
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det varsles ny opptrapping fra og med 8. juni (fase 3).

Leste at de skulle ta ut i de samme områdene som allerede er tatt ut.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 17:05   #489
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skoleåret er vel rett og slett over for datteren, tenker jeg vi sier. Lurer på om vi skal gjøre en beregning av hvor mye skolegang det egentlig har blitt dette året...

Gammel 03-06-21, 17:17   #490
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, ingen nye kommuner stod det. Er det mulig å finne ut hvilke virksomheter/skoler som tas ut i neste uke? Spent på om jeg nå får 7.klassingen hjemme også. Det er kun tre barneskoler her nå som ikke er rammet enda.

Gammel 03-06-21, 17:58   #491
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ja, ingen nye kommuner stod det. Er det mulig å finne ut hvilke virksomheter/skoler som tas ut i neste uke? Spent på om jeg nå får 7.klassingen hjemme også. Det er kun tre barneskoler her nå som ikke er rammet enda.

Fant det. Hans skole tas ut tirsdag, så da er begge barna hjemme. Neppe mer skole på dem, da.

Gammel 03-06-21, 18:01   #492
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

For å sikre at flest mulig barn i min kommune, som har hatt mye rødt i år ikke kommer gjennom mattepensum, antar jeg. Jeg antar denne utvelgelsen av kommuner med mye smitte i år ikke er tilfeldig. Jeg støtter streiken, men synes godt utvelgelsen av kommuner kunne vært litt annerledes.

Gammel 03-06-21, 18:06   #493
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

For å sikre at flest mulig barn i min kommune, som har hatt mye rødt i år ikke kommer gjennom mattepensum, antar jeg. Jeg antar denne utvelgelsen av kommuner med mye smitte i år ikke er tilfeldig. Jeg støtter streiken, men synes godt utvelgelsen av kommuner kunne vært litt annerledes.

Ålesund er tatt ut og her har det ikke vært mye smitte over tid, så den teorien ryker nok.

Gammel 03-06-21, 18:18   #494
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Stavanger har heller ikke hatt så mye smitte egentlig. Ungene har i alle fall stort sett vært på skolen.

Gammel 03-06-21, 18:29   #495
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Ålesund er tatt ut og her har det ikke vært mye smitte over tid, så den teorien ryker nok.

Det er da flere kommuner med mye røde skoler i koronaåret som er tatt ut. Helt fra starten av streiken. Jeg sa ikke at det gjaldt alle.

Gammel 03-06-21, 18:31   #496
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Stavanger har heller ikke hatt så mye smitte egentlig. Ungene har i alle fall stort sett vært på skolen.

Ikke Bodø heller.

Vi blir derimot tatt ut fordi vi er dritflinke til å streike. God organisering, mange aktiviteter som blir lagt merke til (streikelåt, streikerevy ++). Vurderer å be de tillitsvalgte om å være litt mindre flinke, faktisk. Vi har vært tatt ut i samtlige uttak siden jeg begynte i 2002 (tre streiker + minst tre uttak der det ikke ble streik).

Gammel 03-06-21, 18:34   #497
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Sitat:

Kommunene som allerede er berørt, og hvor det nå blir opptrapping, er Alta, Bærum, Bergen, Bodø, Haugesund, Kristiansand, Trondheim, Stavanger, Levanger, Ringsaker, Sunnfjord, Tønsberg og Ålesund, samt Oslo. I tillegg blir Fredrikstad, Porsgrunn og Drammen berørt i det nye uttaket.

https://www.unio.no/2021/06/01/stor-...-fra-i-morgen/

Gammel 03-06-21, 19:16   #498
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vår kommune tas ALLTID ut. Det har noe med hvem som er foreldrw i denne kommunene tror jeg.

Gammel 03-06-21, 19:19   #499
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vår kommune tas ALLTID ut. Det har noe med hvem som er foreldrw i denne kommunene tror jeg.

Vår også, visstnok.

Hvor lenge tror dere den varer? 16-åringen er lei og vil gjerne ha skole igjen.

Gammel 03-06-21, 19:21   #500
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Det er da flere kommuner med mye røde skoler i koronaåret som er tatt ut. Helt fra starten av streiken. Jeg sa ikke at det gjaldt alle.

Nei, men jeg syntes du antydet at det var en planlagt strategi der korona var en sentral faktor, og det betviler jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.