|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pauset
|
Sv: Uanstendige kvinner i Iran fy å fy...
Her er det en del dobbelmoral også da i Iran. De kan ikke ha sex utenfor ekteskapet, nei, men de kan gå inn i midlertidige "ekteskapskontrakter" til tross for at de er gift. Gifte menn kan gjøre det altså. Det er helt greit. Shiamuslimene gjør vel dette. Sunni vet jeg ikke... |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Come what may...
|
Sv: Uanstendige kvinner i Iran, fy å fy ...
Først og fremst så klarer Sitron å svare for seg selv.
|
|
|
#23 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Uanstendige kvinner i Iran fy å fy...Nei, det er ikke lov hos sunni-muslimer. Gifte menn kan inngå kontrakter, men også ugifte menn. Og for å inngå slike kontrakter, må det nødvendigvis også være en kvinne tilstedet... Så det er jo lov for både kvinner og menn, så det er jo likt da, uansett.
|
|
|
#24 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det stemmer vel, når det gjelder disse kontraktene, så er det helt klart lav status og nedverdigende for kvinner, mens det ikke er det samme tap for mennene som inngår kontraktene.
|
|
|
#25 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg må innrømme at jeg vet skremmende lite om slike samfunn, men jeg vet at Noori al-Maliki, shiaa-presidenten i Irak sa til irakiske kvinner at "ett midlertidig ekteskap med en soldat i shiaa-hæren er bedre enn ett varig ekteskap med en vanlig mann, selv om det varer bare en halv time".
|
|
|
#26 |
|
superbruker
|
Vet det, men jeg ble en smule provosert av svaret ditt. Derfor svarte jeg.
Nei, det er jo ikke sikkert at de fant noe narkotika og alkohol
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Uanstendige kvinner i Iran, fy å fy ...Det er en ting jeg stusser på. Jeg har en kollega, en Iraner, som er en oppegående, høyskoleutdannet mann (Ingeniør) som har bodd i Norge i 25 år. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Come what may...
|
Hvis du tror ett land som har 72 millioner befolkning har samme mening basert på en mann mening så tror jeg at jeg har ingenting å gjøre i denne diskusjonen.
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Uanstendige kvinner i Iran, fy å fy ...Dette er bare en av mange episoder jeg har opplevd i min levetid med forskjellige muslimske menn, det var liksom bare toppen av isberget |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Come what may...
|
Hva om det ikke var noe "satanistisk" musikk eller at alle gikk kledd slik som loven sa, hvis du ikke tar alt du leser for god fisk. Så hvorfor tro på det andre?
|
|
|
#32 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg skjønner at du blir personlig berørt av debatten, og hvis jeg tolker deg riktig mener du at det må andre måter til for å forandre det som er galt i et samfunn, les; Iran, og at vi ikke må tro at det er den absolutte sannhet vi leser om i avisene, dvs at samfunnet der har flere aspekter og varianter enn kun disse verstinghistoriene?
|
|
|
#33 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Veldig bra skrevet.
|
|
|
#35 |
|
Come what may...
|
Du har forstått meg riktig på første svaret ditt.
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return. eden ahbez, "Nature Boy" (1948). Sist redigert av Azi : 07-08-07 kl 12:19. |
|
|
|
![]() |
|
|