Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-17, 21:53   #501
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Hadde partiledelsen spesielt i høyre tatt mer avstand hadde hun ikke fått samme rolle eller makt.

Gammel 30-08-17, 21:58   #502
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hadde partiledelsen spesielt i høyre tatt mer avstand hadde hun ikke fått samme rolle eller makt.

Ho har ikkje meir makt enn det Ap, Sp og H gir henne. Ho har vore avhengig av støtte frå desse partia for å få gjennom politikken sin.

Men ja, eg skulle ha ønskt at både H og dei andre hadde sagt tydelegare frå. Eg hugsar framleis Trond Giske som syns at Listhaug sine innstrammingar ikkje gjekk langt nok.

Gammel 30-08-17, 22:00   #503
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er utrolig rart at ikke Siv Jensen er tydeligere her. Det er hennes partifelle, tross alt. Jeg tror Jensen er ute snart, og vi får et mer polariserende FrP igjen om få år. Som ingen klarer å samarbeide med.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-17, 22:07   #504
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes det er utrolig rart at ikke Siv Jensen er tydeligere her. Det er hennes partifelle, tross alt. Jeg tror Jensen er ute snart, og vi får et mer polariserende FrP igjen om få år. Som ingen klarer å samarbeide med.

Det trur eg og. Eg mistenker at store deler av FrP egentlig likar best å vere i opposisjon.

Noko heilt anna; eg høyrer fleire politiske kommentatorar seier at viljen til å gå i regjering er veldig liten hos SV - dei brann seg kraftig sist. Dersom det vert sosialistisk fleirtal - vil da SV kopiere Krf/V og velge samarbeidsavtale, og ikkje å gå i regjering? Det gir dei eit håp om å ikkje måtte stå så direkte til ansvar for politikken som AP og SP vil føre. Den vil tross alt vere rimelig i kontrast til SV.

Ut frå den hamringa som vi ser KrF og V nå gjennomgår (guilty by association), så verkar det ikkje som at ein slepp unna.

Gammel 30-08-17, 22:34   #505
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jo at FrP (som parti) tjener på Listhaug? Tror ikke du? (i og med du mener at Siv Jensen burde stoppe henne)

Gammel 30-08-17, 22:40   #506
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siv Jensen har jo vært ute og støttet listhaug i dag. https://www.aftenposten.no/norge/i/0...Sylvi-Listhaug

Og Hilte tråden?
Jeg burde ha skrevet noe mer, selvsagt, men etter Listhaugs sverigetur er jeg bare helt sjokkert. Hvordan havnet en som henne i regjering? Det er 2017 og det marsjerer nazister i gatene. Vi har en integreringsminister som polariserer og ufarliggjør og alminneliggjør reinspikka rasisme.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-17, 23:21   #507
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ho har ikkje meir makt enn det Ap, Sp og H gir henne. Ho har vore avhengig av støtte frå desse partia for å få gjennom politikken sin.

Men ja, eg skulle ha ønskt at både H og dei andre hadde sagt tydelegare frå. Eg hugsar framleis Trond Giske som syns at Listhaug sine innstrammingar ikkje gjekk langt nok.

Det er ikke politikken som er verst, det er retorikken og hvilke holdninger den normaliserer.
At det er bred enighet på stortinget om politikken er en helt annen sak enn at hun fyrer oppunder fremmedfrykt så godt hun kan med retorikken.

Gammel 30-08-17, 23:25   #508
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Det er ikke politikken som er verst, det er retorikken og hvilke holdninger den normaliserer.
At det er bred enighet på stortinget om politikken er en helt annen sak enn at hun fyrer oppunder fremmedfrykt så godt hun kan med retorikken.

Ja, er heilt enig at problemet er ikkje politikk, men retorikk.

Gammel 30-08-17, 23:58   #509
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hun er det aller, aller verste. Og jeg. Fatter ikke at hun får ture frem. Det må da gå an at hun blir omplassert i det minste.

Gammel 31-08-17, 00:02   #510
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

.....

Noko heilt anna; eg høyrer fleire politiske kommentatorar seier at viljen til å gå i regjering er veldig liten hos SV - dei brann seg kraftig sist. Dersom det vert sosialistisk fleirtal - vil da SV kopiere Krf/V og velge samarbeidsavtale, og ikkje å gå i regjering? Det gir dei eit håp om å ikkje måtte stå så direkte til ansvar for politikken som AP og SP vil føre. Den vil tross alt vere rimelig i kontrast til SV.

Ut frå den hamringa som vi ser KrF og V nå gjennomgår (guilty by association), så verkar det ikkje som at ein slepp unna.

... men ingen som har meiningar om dette da? Er jo mange SV-folk her inne. Kva vil SV eigentleg gjere dersom sosialistisk side får fleirtal? Regjering? Forpliktande samarbeidsavtale? Eller berre vere parlamentarisk grunnlag? Kva makt har SV egentlig? - dei kjem neppe til å true med å felle regjeringa...

Gammel 31-08-17, 08:45   #511
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes nok også at å sitere Øverland var et i overkant dramatisk innslag i en diskusjon om stortingsvalget 2017.

Vel, jeg syns IKKE det. Hva i alle dager er det egentlig vi i Norge og i Europa driver med?

"Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!"

Vi har en flyktningkrise av dimensjoner, men vi sitter da ganske så trygt i våre egne hjem og lar dette skje.

"Ingen får se oss.
Ingen får vite, hvad der skal skje oss.
Ennu mer:
Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!"

Dette sitatet, derimot, passer ikke mer. Vi vet utmerket godt hva som skjer. Jeg trenger ikke å se flere hjerteskjærende bilder av døde mennesker som er skylt opp på en strand, hus og hjem som er bombet sønder og sammen, små barn i flyktningeleirer. Men jeg trenger en regjering som slutter å fremstille disse menneskene som snyltere eller som lykkejegere. Det er ikke et menneskesyn jeg forfekter.

Hvis vi ikke skal ta opp dette nå, ved stortingsvalg - når skal det DA tas opp?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 08:58   #512
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis vi ikke skal ta opp dette nå, ved stortingsvalg - når skal det DA tas opp?

Jeg er veldig enig. Det er NÅ - du som medmenneske har mulighet til å si hva du mener. Norge er selvfølgelig bare en brikke i Europa, men alikevel. Det er NÅ.

Gammel 31-08-17, 09:09   #513
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er veldig enig. Det er NÅ - du som medmenneske har mulighet til å si hva du mener. Norge er selvfølgelig bare en brikke i Europa, men alikevel. Det er NÅ.

Vel, jeg har ikke sagt at jeg er uenig i at man har et ansvar som medmenneske, eller at verden står på hodet når det gjelder flyktninger, migrasjon, sult og fattigdom. Jeg synes bare det var litt mye å sitere Øverland i denne tråden.

Men, jeg har jo argumentert for en del andre faktorer jeg også synes er viktig i tillegg til ovennevnte - så kanskje det defor ble litt rart. For meg.

Gammel 31-08-17, 09:44   #514
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Vel, jeg har ikke sagt at jeg er uenig i at man har et ansvar som medmenneske, eller at verden står på hodet når det gjelder flyktninger, migrasjon, sult og fattigdom. Jeg synes bare det var litt mye å sitere Øverland i denne tråden.

Jeg er heller ikke fortrolig med diktsitering som debattform, men det er ytterst relevant å diskutere temaet nå.

Det er kun ved stortingsvalg vi som "vanlige" borgere kan sette agendaen. Og det er akkurat nå - da må det faktisk være lov å diskutere flyktninger, migrasjon og lignende Man kan selvfølgelig vektlegge andre ting selv - det har jeg ikke sagt noe på. Men man bør passe seg for å "kneble" debatter, fordi de er for "store" eller si at man "hitler" tråden (selv om man ikke føler seg fortrolig med fomen det debatteres i).

Det er faktisk slik at flyktninger og migrasjon er, og kommer til å bli på agendaen. I tillegg til den tradisjonelle migrasjonen kommer vi også til å få hele folkegrupper som flytter seg på grunn av miljøendringene.

Sist redigert av him : 31-08-17 kl 10:46. Årsak: det -> temaet
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 12:51   #515
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jo at FrP (som parti) tjener på Listhaug? Tror ikke du? (i og med du mener at Siv Jensen burde stoppe henne)

Jeg tror det øker tilslutningen deres hos folk som Jensen har brukt lang tid på å fjerne seg fra. Og at det vil få FrP til å bli et marginalt parti igjen på ganske kort tid - ikke nødvendigvis i oppslutning, men i distanse fra alle samarbeidspartnere. Forhåpentligvis går de fornuftige til H og de rabiate kommer fra Sp.

- No. 4 -
Gammel 31-08-17, 14:38   #516
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg tror det øker tilslutningen deres hos folk som Jensen har brukt lang tid på å fjerne seg fra. Og at det vil få FrP til å bli et marginalt parti igjen på ganske kort tid - ikke nødvendigvis i oppslutning, men i distanse fra alle samarbeidspartnere. Forhåpentligvis går de fornuftige til H og de rabiate kommer fra Sp.

Lenke til oppslutning til FrP. Som jeg har sagt i hele tråden: Det er ikke mulig for de andre partiene å distansere seg fra FrP hvis de får høy nok oppslutning - dette er grunnen til at V og KrF har samarbeidet.

Gammel 31-08-17, 14:46   #517
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Siv Jensen har jo vært ute og støttet listhaug i dag. https://www.aftenposten.no/norge/i/0...Sylvi-Listhaug

Hun tør ikke annet. Jeg tror Siv Jensen føler seg usikker på sin posisjon i partiet. Listhaugs utspill og retorikk betyr flere velgere til Frp dessverre. Skremmende synes jeg. Og jeg tror mange ønsker Listhaug som fremtidig leder.

Utrolig viktig å stemme.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-17, 14:54   #518
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Michelle, her.

Hun tør ikke annet. Jeg tror Siv Jensen føler seg usikker på sin posisjon i partiet. Listhaugs utspill og retorikk betyr flere velgere til Frp dessverre. Skremmende synes jeg. Og jeg tror mange ønsker Listhaug som fremtidig leder.

Utrolig viktig å stemme.

Pressen forholder seg allerede som om det er Listhaug som er partileder, ikke Jensen. Siv Jensen har vært ganske usynlig gjennom hele perioden.

Gammel 31-08-17, 15:41   #519
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Retorikken Listhaug slipper unna med, gir et, for å bruke Arbeiderpartiets gjenganger, kaldere samfunn. Reelt. Og det vektlegger jeg sterkere enn for eksempel elleve måneders studiestøtte.

Denne kommentaren, spesielt med "reelt" kom tilbake til meg da Erna sa i en debatt nå at undersøkelser viser det motsatte. Hun viste til at andelen av de som er negative til at sønn eller datter gifter seg med innvandrer, går ned.

"Hm, det henger jo ikke helt sammen", tenkte jeg, og gikk for å sjekke dataene, fordi, vel, kildekritikk.

Tallene er hentet fra SSBs årlige undersøkelse av nordmenns holdninger til innvandrere, og den er ikke superlettlest, men har noen interessante funn dersom man leser tallene og ikke oppsummeringene.

Det er greit å merke seg at 2016-tallene ble innhentet rett etter terrorangrepene i Paris og Brüssel, og angrepene i Nice, München, og Normdandie skjedde mens spørreundersøkelsen gikk. Og midt i en voldsom flyktningkrise som sammenfalt med en eksplosjon i annen migrasjon.

Totalt viser tallene at det i denne regjeringsperioden har vært en jevn og til dels markert nedgang i "negative holdninger" til innvandrere, og stort sett en liten økning i positive holdninger, med unntak av "bidrag i arbeidslivet" som har en nedgang.

Nesten alle de positive trendene får et tilbakefall i 2016, men ikke tilbake til sånn det var under forrige regjering. Om 2016-tilbakeslaget skyldes Listhaug eller terror+migrasjon skal ikke jeg si noe om, men totalen er positiv også med dette tilbakeslaget.

Jeg legger inn grafer i neste innlegg, wait for it.

Gammel 31-08-17, 15:42   #520
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Lenke til oppslutning til FrP. Som jeg har sagt i hele tråden: Det er ikke mulig for de andre partiene å distansere seg fra FrP hvis de får høy nok oppslutning - dette er grunnen til at V og KrF har samarbeidet.

Men det jeg sier er hvis de blir mer ekstreme, så kan flukten bli like stor som tilstrømningen, og da kan det bli mer aktuelt at de er et ubundet samarbeidsparti på vippen fra sak til sak.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.