|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Kan man servere "alt" i en konfirmasjon? | |||
| Alt er greit- det er konfirmantens dag! |
|
15 | 12,71% |
| Mor far lar konfirmanten bestemme ut fra deres forslag |
|
37 | 31,36% |
| Konfirmanten bestemmer, men pris/hva som er praktisk mulig spiller også en rolle |
|
57 | 48,31% |
| Konfirmasjonsmiddag skal være "ordentlig" middag- kjøtt eller fisk- med forrett og dessert. |
|
21 | 17,80% |
| Konfirmasjonsmiddag skal/bør være catering som koldtbord eller snitter |
|
6 | 5,08% |
| Annet |
|
4 | 3,39% |
| Tacokrydder/vi feirer ikke konfirmasjon |
|
5 | 4,24% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Selvfølgelig er det nyanser. Man kan synes feiring er stas, ny dress, taler fra familie og hele opplegget er fint selv om motivasjonen er penger eller gaver. Jeg personlig tror de fleste ikke gjør det pga kristen eller human etisk overbevisning i utgangspunktet. Så finnes det nyanser og annen motivasjon også. Samt press og forventning fra foreldre og besteforeldre.
|
|
|
#142 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Jeg tar bare på meg bunaden om det er cabaret på koldtbordet. Hvis ikke kan det være det samme. Konfirmant ponfirmant. Det er en grunn til at de vil ha gjester til stede, for gavenes del, så da får de søren meg lage til skikkelig fest og servere skikkelig mat slik at vi skal gidde å komme.
|
|
|
#143 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?
Nei, om det er flertallet eller ikke, det skal jeg ikke uttale meg om. Det blir jo bare ren gjetning uansett, så lenge ingen fører statistikk på det. Jeg vet forresten også om ungdom som har fulgt undervisningen, men ikke ønsket å ha selskap. Så ungdommer kommer i alle farger og nyanser.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-03-17 kl 15:41. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Utrolig nok synes 14 åringen at konfirmasjonsundervisningen (HEF) er "bedre enn skolen", så han får nok litt ut av det. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
|
Bra jeg kan opplyse deg da!
|
|
|
|
#147 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Min konfirmant var mye mer reflektert enn jeg var da jeg ble konfirmert. Ungdommen nå til dags er så fine.
|
|
|
#148 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Valgte "Konfirmanten bestemmer ut i fra mors/fars forslag". Rett og slett fordi vi har visse grenser. Pizzabakeren er f.eks uaktuelt.
|
|
|
|
#149 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Konfirmanten bestemmer innenfor forslag som er definert av foreldrene. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Glamorøs
|
Jeg satt og tenkte akkurat det samme! Faktisk tenkte jeg på denne tråden mens jeg vasket vinduer.
|
|
|
#151 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Min konfirmant googler hva hen kan forvente i gjennomsnitt. Ingen tvil om at beslutningen blir tatt for å cashe inn. Så kan det jo hende kurset blir stas, men beslutningen er økonomisk. Sånn sett er det litt forskjellig fra endel andre anledninger, for konfirmanten betaler jo ikke selskapet selv. Ren netto. Har også inntrykk av at det rundt her er et ønske om mange bursdagsgjester, fordi det drar gavene opp. Men det er klart de ønsker å ha selskap, også. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?Jøss, dere må henge i ganske ulike miljøer enn jeg. Da jeg vokste opp hadde "alle" hørt om noen som bare gjorde det for pengene, men på min skole så tror jeg alle konfirmerte seg av andre grunner. Enten religiøse, at det var forventet, fordi de syns det var en viktig anledning eller fordi det hørtes interessant og gøy ut. Jeg valgte å ikke konfirmere meg i det hele tatt fordi jeg ikke syns det hørtes interessant og gøy ut.
|
|
|
#153 |
|
|
Det frister meg å si nå at det ikke virker som du vet hva kirkelig konfirmasjon er i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Semiaktiv
Da jeg vokste opp konfirmerte de fleste seg fordi de måtte. Det var omtrent like aktuelt å droppe det som det var å droppe å gå på skolen.
|
|
|
#156 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#157 |
|
|
Samme her! |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#159 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?De gangene jeg har hentet en flokk konfirmanter etter kurskvelder har de diskutert innholder i bilen hjem i alle fall. Om de håpefulle her sa rett ut at de bare ville gjennomføre for å få gaver ville jeg nok kanskje vurdert å droppe både kurs og selskap. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Semiaktiv
Ja, jeg bodde på et lite sted der folk var veeeeldig tradisjonsbundne (og livredd bygdedyret), men svært få som kaller seg kristne. Praktisk talt ingen går i kirka. Vi var tre i klassen (to av oss var inflyttere) som var vill og gal og konfirmerte oss humanistisk (eller borgerlig, som det het da), som de første fra bygda (måtte følge undervisningen i nabokommunen), og en som ikke konfirmerte seg. Bestevenninna mi ville også konfirmere seg borgerlig, men hun fikk ikke lov. Slik var det nok for mange, en selvfølge, og noe som hadde vært planlagt i mange år. Hvis noen konfirmerte seg fordi de var kristne holdt de det i alle fall for seg selv, for det ville vært nærmest sosialt selvmord å innrømme noe sånt. En del av det kristne konfirmantopplegget, blant annet enn overnattingtur, foregikk i skoletida, og da hadde de problemer med å finne ut hva de skulle gjøre med oss fire, for de var ganske nytt at ikke alle skulle delta. Dette var i '88.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-03-17 kl 21:33. |
|
|
|
![]() |
|
|