Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-16, 13:08   #121
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?

Om man ser på synonyordboka på nett er det ganske klart at de aller fleste ikke forbinder forfengelig med noe positivt altså. Ei heller særlig nøytralt.

Men seff er det gradsforskjeller. Det er det jo med mye.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:12   #122
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om man ser på synonyordboka på nett er det ganske klart at de aller fleste ikke forbinder forfengelig med noe positivt altså. Ei heller særlig nøytralt.

Men seff er det gradsforskjeller. Det er det jo med mye.

Og så synes jeg jo det fint går an å si at "forfengelig" er et negativt ord (i likhet med f.eks. "sjuskete"), samtidig som man synes det er helt greit at folk er litt forfengelige (eller sjuskete).

Gammel 16-08-16, 13:14   #123
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke brukt synonymordboka, men må si at jeg stusset på en del, feks sekulær, akutt og gudløs som synonym til forfengelig? Ser litt ut som wikipedia for ord?

Gammel 16-08-16, 13:14   #124
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og så synes jeg jo det fint går an å si at "forfengelig" er et negativt ord (i likhet med f.eks. "sjuskete"), samtidig som man synes det er helt greit at folk er litt forfengelige (eller sjuskete).

Ja, absolutt. Det handler mye om kontekst, tonefall og hvem som sier det.

Gammel 16-08-16, 13:15   #125
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du at det er negativt å være sjuskete? Hm? Det går fint an å være sjuskete og være et helt, godt menneske allikevel! Jeg, og mange med meg, klarer det, altså. Vi har jo flere egenskaper, vi sjusker også!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:16   #126
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har ikke brukt synonymordboka, men må si at jeg stusset på en del, feks sekulær, akutt og gudløs som synonym til forfengelig? Ser litt ut som wikipedia for ord?

Det er så vidt jeg kan se en side man kan legge inn synonymer selv. Grunnen til at jeg la inn lenka er at den dermed gir et godt bilde av hva folk forbinder med "forfengelig", ikke at det var en fullstendig korrekt definisjon av ordet.

Gammel 16-08-16, 13:19   #127
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så vidt jeg kan se en side man kan legge inn synonymer selv. Grunnen til at jeg la inn lenka er at den dermed gir et godt bilde av hva folk forbinder med "forfengelig", ikke at det var en fullstendig korrekt definisjon av ordet.

Grunnen til jeg spurte var mer at jeg bruker en del nettressurser når jeg skriver, så ok å vite litt om denne type sider.

Gammel 16-08-16, 13:48   #128
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forfengelig oversettes jo til vain på engelsk. Tenker dere ikke på det som negativt heller?

I lys av denne tråden spurte jeg mannen min som han syntes jeg var «vain. Og det syntes han da slettes ikke, for jeg var da vel ikke narcissistisk. Han påsto nemlig hardnakket at det var nærmest synonymer. Og da begynte jeg å tenke at det ville jeg også automatisk tenke om en som var «vain» (jf. Carly Simon-låta), men ikke nødvendigvis om noen som er «forfengelig». Så jeg mener at «vain» og «forfengelig» ikke er sammenfallende uttrykk. De gir ulike konnotasjoner.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 14:01   #129
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Vanitas (latin for «forfengelighet», «forgjengelighet», avledning av vanus, «tom») er et motiv i bildekunst og litteratur som er ment å påminne om jordelivets forgjengelighet og mane til ettertanke om dødens visshet, og som dermed kan ses på som en motsats til carpe diem-temaet.

Klipp og lim fra nettet. :erpåjobb:

Jeg synes at forfengelig er et negativt ord, og ser det blir brukt negativt i kunst og litteratur nå og da.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 14:05   #130
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo være litt gjerrig og litt gal og litt slem og litt forfengelig og litt jålete og litt dum og litt både det ene og det andre uten at det er like ille som veldig [all of the above].

Hvis forfengelighet eller jålethet er helt gjennomført synes jeg det er omtrent like ille. Men jeg synes ingen av ordene er utelukkende negative - det avhenger av sammenheng og adjektivet man setter til.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 14:07   #131
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

I lys av denne tråden spurte jeg mannen min som han syntes jeg var «vain. Og det syntes han da slettes ikke, for jeg var da vel ikke narcissistisk. Han påsto nemlig hardnakket at det var nærmest synonymer. Og da begynte jeg å tenke at det ville jeg også automatisk tenke om en som var «vain» (jf. Carly Simon-låta), men ikke nødvendigvis om noen som er «forfengelig». Så jeg mener at «vain» og «forfengelig» ikke er sammenfallende uttrykk. De gir ulike konnotasjoner.

Mens jeg syns ikke forfengelighet eller vain er det samme som narcissisme. Men en narcissist er selvsagt forfengelig/vain.

Gammel 16-08-16, 14:08   #132
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mener du at det er negativt å være sjuskete? Hm? Det går fint an å være sjuskete og være et helt, godt menneske allikevel! Jeg, og mange med meg, klarer det, altså. Vi har jo flere egenskaper, vi sjusker også!

Sjuske er et nydelig ord, uansett!

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 19:46   #133
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Sjuske er et nydelig ord, uansett!

Ikke så veldig dersom ordet står alene, synes jeg, men det lar seg høre om man bruker det sammen med andre ord, som for eksempel julesjuske. (Å, hei, noen må snart lage en juletråd! )

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 22:39   #134
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjuske er jo i slekt med alle ord som egentlig har en litt negativ klang, men som brukes av folk som mener de selv er akkurat passe.

Gammel 16-08-16, 22:43   #135
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Sjuske er jo i slekt med alle ord som egentlig har en litt negativ klang, men som brukes av folk som mener de selv er akkurat passe.

Og i likhet med forfengelig så er det stor forskjell på hva man kan kalle seg selv og hva man kaller andre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 22:48   #136
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å vere sjuske er eit skjellsord i mi bok, å vere forfengelig er nøytralt. :bidrar:

Gammel 16-08-16, 23:08   #137
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Og i likhet med forfengelig så er det stor forskjell på hva man kan kalle seg selv og hva man kaller andre.

Det er jo hele poenget. Jeg kan kalle meg selv sjuske, det er ikke ok hvis svigermor gjør det.

Det samme gjelder forfengelig for meg. Et ord jeg absolutt ikke ville brukt om andre og som jeg forventer at de ikke bruker om meg. Jeg har tydeligvis et mye mer negativt inntrykk av dette ordet enn mange andre har jeg nå skjønt.

Gammel 16-08-16, 23:14   #138
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Å vere sjuske er eit skjellsord i mi bok, å vere forfengelig er nøytralt. :bidrar:

Samme her!
Jeg hadde blitt fornærmet om noen hadde kalt meg en sjuske. Jeg har heller aldri omtalt meg selv som sjuske eller sjuskete, heller ikke her på FP. Hvor det nesten er en hedersbetegnelse.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 23:17   #139
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både sjuske, tøs, lat og hønemor figurerer jo som hedersbetegnelser på dette forumet til tider. Typisk litt sånn skinnjantete utsagn der man egentlig mener man gjør en mer enn god nok figur. Men jeg tror omtrent ingen vil like å bli kalt det av noen andre.

Gammel 16-08-16, 23:18   #140
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Både sjuske, tøs, lat og hønemor figurerer jo som hedersbetegnelser på dette forumet til tider. Typisk litt sånn skinnjantete utsagn der man egentlig mener man gjør en mer enn god nok figur. Men jeg tror omtrent ingen vil like å bli kalt det av noen andre.

Hønemor brukes som et hedersbegrep her jeg bor. Jeg er antihønemor og blir skjelt stygt til stadig vekk. Huff, tenk å sende tiåringen ALENE på butikken for å kjøpe melk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.