Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Serieanbefaling: Skam

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-16, 13:47   #341
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Off, det klippet var jo bare smertefullt fra ende til annen. William vokste ikke mye på meg i dag, altså. Og Noora, Noora, Noora Amalie Sætre, hva er det du holder på med? Du må jo skjønne at du kommer til å bli gjennomskuet snart, kanskje til og med ER gjennomskuet.

Men, si meg, har Eva og Vilde et hemmelig lite forhold, mon tro?

Eller så tenker de på hooket de hadde på auksjonen?

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 13:48   #342
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Kva meine du W gjorde galt?

Ja, det skjønner ikke helt jeg heller. Det må være lov å bli kåt av klining.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 13:51   #343
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det har blitt hakket mer kjedelig med så mye fokus på W og N. Synes hun velger litt rart mht hvem hun har blitt presentert å være. Og W er plutselig såå grei, han har jo være relativt uspiselig før. Samtidig skaper dette debatt. Og det kan være fint nok i seg selv, selv om rollefigurene velger"feil" og upolitisk korrekt. Debatt er bra.

Gammel 25-04-16, 14:00   #344
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hva det var, det kan hende at det var hele settingen som ga en uggen følelse. Fikk hun noe svar på når hun skal få møte broren?

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:10   #345
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare jeg som synes det er mer enn litt rart at voksne personer er så opptatt av denne serien? Jeg har ikke giddet å se mer enn de to første episodene, men registrerer jo at den er et hett tema både her og på jobb. Ser at den er både nyskapende og "noe annet" enn mye annet ræl som blir sendt om dagen, men Skam er samtidig ganske oppskrytt, mener nå jeg. Til dels elendige skuespillerprestasjoner (og ja, jeg vet at ungdommene ikke er skuespillere...) og veldig langdryge dialoger/treg handling, er det ikke? Og så er det kleint når Thomas Seltzer på snart 50 omtaler seg som 69-er, og dere her i tråden sier "hooking" som om dere aldri skulle ha kalt det noe annet.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:12   #346
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Rine; du tar feil.

(hehe)

Gammel 25-04-16, 14:16   #347
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen millioner fluer kan ikke ta feil- et drit!

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:21   #348
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg vet ikke helt hva det var, det kan hende at det var hele settingen som ga en uggen følelse. Fikk hun noe svar på når hun skal få møte broren?

Han sa før helgen.

rine: du må nesten se mer enn to episoder i første sesong før du kan uttale deg. Jeg brukte 4 episoder før jeg var "med".

Jeg er ellers enig i at hele jentegruppedynamikken er mer spennende på sikt enn kun N&W.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:29   #349
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må se i alle fall to eller tre episoder til før du får lov til å uttale deg, rine.

Og nå kan de godt "lande" W&N snart. Men på den andre siden så er det vel typisk for målgruppen. Det er ikke uten grunn at de går bananas over Noorhelm.

Men før helgen, ja. Ok, da. Da forsøkte han ikke å vri seg unna igjen.

Jeg ser inn i krystallkulen og ser:
- ett klipp i morgen
- ett klipp torsdag (hvor Noora møter storebror)
- rullings på fredag (episoden kommer sent, så rullingen begynner nok ikke før klokken 21.)

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:37   #350
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Han sa før helgen, men jeg følte nøling. Jeg tror han finner på en lame unnskyldning for at de ikke skal møtes.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:42   #351
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes det har blitt hakket mer kjedelig med så mye fokus på W og N. Synes hun velger litt rart mht hvem hun har blitt presentert å være. Og W er plutselig såå grei, han har jo være relativt uspiselig før. Samtidig skaper dette debatt. Og det kan være fint nok i seg selv, selv om rollefigurene velger"feil" og upolitisk korrekt. Debatt er bra.

Jeg synes ikke det er noe rart at William fremstår mer sympatisk enn tidligere. I den første sesongen ble han beskrevet sett gjennom øynene på ferske førsteklassinger basert på rykter. Å kline med noen på fest og ikke ha interesse for noe mer (hendelsen med Vilde) er ikke uvanlig. Hun var også veldig pågående og fikk klare svar tilbake.

Han er tydelig forelsket i Noora nå og ønsker å ha et godt forhold til henne. Derfor oppfører han seg snillere mot henne. I tillegg ser vi ham nok også gjennom Nooras øyne, det er hennes virkelighet som beskrives.

Jeg er overrasket over det dere skriver om "venninnemoral". Jeg er enig i at Noora burde fortelle til Vilde at hun er sammen med William siden historikken er slik den er. Men ellers så synes jeg faktisk at man ikke har meldeplikt om forhold/klinings til venninner. Sånn sett synes jeg ikke det er rart at Noora ikke forteller til Eva enda. Bestevenninner eller ei.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:49   #352
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg synes ikke det er noe rart at William fremstår mer sympatisk enn tidligere. I den første sesongen ble han beskrevet sett gjennom øynene på ferske førsteklassinger basert på rykter. Å kline med noen på fest og ikke ha interesse for noe mer (hendelsen med Vilde) er ikke uvanlig. Hun var også veldig pågående og fikk klare svar tilbake.

De har jo pult, ikke bare klint.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 14:53   #353
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg er overrasket over det dere skriver om "venninnemoral". Jeg er enig i at Noora burde fortelle til Vilde at hun er sammen med William siden historikken er slik den er. Men ellers så synes jeg faktisk at man ikke har meldeplikt om forhold/klinings til venninner. Sånn sett synes jeg ikke det er rart at Noora ikke forteller til Eva enda. Bestevenninner eller ei.

Sjølvsagt ikkje meldeplikt, men eg meiner i alle fall at i ein relasjon av kvalitet så snakke en om slikt. Spesielt når en er ungdom liksom?

Og rine, omtrent like merkelig som kvite joggesko og Converse

Gammel 25-04-16, 15:22   #354
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Noora skammer seg altså så innmari over å ha bli forelsket i William, at hun er i ferd med å ødelegge alt for seg selv - både forholdet til venninnene og forholdet til William. Hun bruker Vilde som unnskyldning, men realiteten er at hun syns det er dødsflaut at hun, den høyverdige og moralske, har falt pladask for - og har innledet et forhold til - skolens største (angivelige) rundbrenner.

Jeg tipper William kommer til å gå lei av at hun ikke tørr å innrømme offentlig at de er sammen, samtidig som venninnene oppdager det og blir kjempesure, og så sitter hun der uten venner OG kjæreste. Og moralen i historien er; vær ærlig mot deg selv, og tørr å stå for den og de du liker. Hvis ikke går det skikkelig dårlig.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 15:24   #355
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noora skammer seg altså så innmari over å ha bli forelsket i William, at hun er i ferd med å ødelegge alt for seg selv - både forholdet til venninnene og forholdet til William. Hun bruker Vilde som unnskyldning, men realiteten er at hun syns det er dødsflaut at hun, den høyverdige og moralske, har falt pladask for - og har innledet et forhold til - skolens største (angivelige) rundbrenner.

Jeg tipper William kommer til å gå lei av at hun ikke tørr å innrømme offentlig at de er sammen, samtidig som venninnene oppdager det og blir kjempesure, og så sitter hun der uten venner OG kjæreste. Og moralen i historien er; vær ærlig mot deg selv, og tørr å stå for den og de du liker. Hvis ikke går det skikkelig dårlig.

Og det er både trist og utrulig bra moralisme

Gammel 25-04-16, 15:40   #356
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg tipper at William ikke avlyser den rullinga nettopp fordi han vil at de outes. Han synes jo denne "beskyttelsen" av Vilde er tull, unødvendig og ikke riktig.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 15:44   #357
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Kva betyr det egentlig å ha rulleplass? Å få sitte på med russebil liksom?

Gammel 25-04-16, 15:49   #358
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg tror det.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 16:49   #359
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg tror rulleplass er å sitte på med en russebil som har fest mens den er ute å kjører.

Jeg vurderer faktisk å gå over til å bare se fredagsepisodene, og heller oppdatere meg på det som har skjedd i bloggen etter at jeg har sett episoden. Jeg syns de er flinke til å løse de største flokene i løpet av episoden, kanskje med en liten "cliffhanger" på slutten av episoden, mens når man følger med kontinuerlig, så er det mye frustrasjoner og spekulasjoner underveis. Jeg klarer uansett ikke å gjette meg til hva serieskaperne har tenkt seg skal skje, og blir bare frustrert av å spekulere underveis.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 25-04-16, 20:54   #360
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Og det holdt i nøyaktig noen timer. Jeg er som en narkoman på jakt etter det neste fixet. Ikke bra.

Gaia er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.