|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Mannen og jeg er avhengig av alenetid på ferie. En tur i butikken eller å lage middag mens de andre leker ute teller også.
|
|
|
#102 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?For å svare på spørsmålet ditt, jeg må ha vekkerklokke, hvis ikke sover jeg i en evighet og får ikke sove til kvelden igjen. Har vekkerklokka på en plass mellom ni og ti. Vi stresser lite på ferie, kommer gjerne på stranda når andre drar hjem. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Svaret jeg ga var utfra om vi er på ferie, ikke har. Vi har mye sløvere dager hjemme enn når vi reiser bort, type utlandet eller hotell i Norge. Hjemmeferie er som regel lite program. Vi er sammen, men ikke like mye som på borte-ferie. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?
Jeg synes det kan være ganske slitsomt å være på ferie med ungen min (og jeg hadde i hvert fall synes det var slitsomt om jeg skulle hatt tilsvarende program som Pelle har), og jeg tenker at det mest barnevennlige må jo være at foreldrene får det de trenger av alenetid og er bedre rustet til å være til stede for ungene sine resten av dagen. Jeg hadde virkelig ikke taklet å ha et program tilsvarende Pelle sitt om jeg ikke fikk noen timer for meg selv i løpet av dagen, og akkurat det er jeg ikke redd for å innrømme.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 28-03-16 kl 10:40. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Idag regner det på hytta og vi klargjør til hjemreise imorgen, ungene er klar over dette, og har lekt sammen nå i flere timer alene. De ler og koser seg uten innblanding fra oss.
|
|
|
#106 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Hvor mye alenetid det fungerer å ta kommer jo også veldig an på antall barn, alder og f.eks. konfliktnivå dem imellom. På ferie med fire-fem barn under skolealder ser jeg ikke for meg at det er så mye sjans til å sove lenge eller trene hver dag. Med ett-to så store barn som i hovedinnlegget burde det jo gå veldig greit. Jeg liker også å dele opp litt så alle ikke er sammen 24/7. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Programmet er ikke så svett altså. Man går jo forbi trampolineområde og hinderløype på vei til badeland, lizm.
|
|
|
#108 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Her er vi en gjeng med B-mennesker hele gjengen, så å stå opp i otta er det ingen som driver med - ikke minsten heller. Vi må ha på vekkerklokke for å rekke frokost på hotellet, og ikke sjelden vi misser den helt |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Her har vi plutselig fått en magisk forbedring av fridager etter at far og datter har begynt å lage fellesfrokost i stedet for at alle spiser hver for seg, eller venter på at jeg skal stå opp før det blir felles frokost, mens far irriterer seg over at det blir så sen frokost.
|
|
|
#110 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Vi står ofte opp litt tidligere når vi er bortreist på ferie enn når vi er hjemme i helgene. Delvis på grunn av indre behov for å utnytte tida, som gjør at jeg våkner tidligere, delvis på grunn av annen seng enn den vanlige, som gjør at mannen våkner tidligere. Vi sover sjelden særlig mye lenger enn til kl 9. Så selv om ungene står opp før oss går det likevel greit, de klarer fint å slå i hjel den tiden. Vi har stort sett veldig saktegående ferier uten det voldsomme aktivitetsnivået. Vi reiser som regel til steder hvor det er mange turmuligheter og trygge områder hvor ungene kan bevege seg med stor frihet, men lite tilrettelagt med temaparker/badeland/organiserte aktiviteter etc.
|
|
|
#111 |
|
Leser
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg har "for gamle" barn til at jeg greier å relatere meg (14 og 11). Da de var mindre kom de og vekket oss hvis de hadde behov for det, og våre som 6 åringer hadde gjort det (ikke som 9 åringer). Jeg synes jo det er det samme om de er sammen med mamma eller pappa slik sett, men når vi er på ferie prøver vi å ha "lik" sovetid - det er mest en praktisk greie, i fjor lå vi på ungdomsherberge (pga økonomien) og da lå vi alle fire på samme rom, så hvis vi skulle ha lagt oss og stått opp individuelt hadde det blitt litt snålt.
Hvis man som famile er enig om at dette er OK er det vel helt greit? For vår familie hadde det vært helt uaktuelt, men grunnene er som jeg nevner over mer økonomiske enn noe annet. Vi prioriterer å bruke penger på andre ting enn bosted når vi er på ferie. Hadde vi dratt på charterferie tror jeg det hadde vært anderledes. Tror vi hadde endt opp med to rom.
... Men de er jo sammen med faren sin?
|
|
|
#112 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Ellers så sover også ungene våre lenge på ferie, stort sett, særlig i varmere strøk. Det er hyggelig, for da er de med ut og spiser på kvelden, våkner i 10-tiden dagen etterpå, spiser frokost med oss (som da gjerne har trent, hver for oss), og så begynner dagen rolig og bedagelig etter det.
|
|
|
#113 |
|
Unik
|
|
|
#114 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, det er jo en del av det hyggelige.
|
|
|
#115 |
|
Leser
|
Her er det helt bananas - vekker vi ikke ungene kan de sove til 12.00 - 13.00 og være opp e til klokken 02.00 - 03.00 om natten ... Så for oss er det uaktuelt å la de sove "så lenge de vil". Men oppe til midnatt er bare hyggelig synes jeg.
|
|
|
#116 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Ja, vi må også det, har vi funnet ut etter hvert. De har lite begrensninger på å kunne snu døgnet, et par av dem (de som ligner på mora si). Så vi vekker dem rundt 10, om de ikke har stått opp da.
|
|
|
#117 |
|
Unik
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg må fremdeles ha litt stille voksentid på kvelden, siden våre barn krangler såpass mye, og når de ikke krangler, så snakker begge to på inn-og utpust. De kan heller ikke legge seg på samme rom, siden de da bare fjaser i 2-4 timers tid. Men så lenge Lille legges først, så går det greit å legge Junior etterpå når hun sover. Eller på hvert sitt rom, om vi har to soverom.
|
|
|
#118 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg har også behov for voksentid om kvelden, så her legger både 05-ungen og 07-ungene seg før oss, også i feriene, selv om de får være oppe lenger enn normalt. Men det går heldigvis fint at de legger seg samtidig, på samme rom. De fjaser stort sett bare når de også har andre barn sammen med seg. Men så lenge fjasinga foregår på et noenlunde akseptabelt støynivå får de lov til å holde på ei stund før de får beskjed om å roe seg, og da får de også lov til å hviske sammen ei stund. Det er noe av gleden med ferie for mine. Få ligge mange barn på samme rom, enten med søskenbarn eller venners barn, og fjase før leggetid. Når det bare er våre tre ligger de som regel bare og leser ei stund før de sovner, på samme måte som hjemme. To av dem deler jo også soverom hjemme.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-03-16 kl 14:15. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sånn er det her og. Gjelder både barn og mann |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?For meg har aldri det å stå opp tidlig hatt noen sammenheng med å "få noe ut av dagen/ utnytte tiden". Med mindre det er snakk om flytting eller noe som krever 10-12-14 timers intens innsats. Skal vi ut på noe i helgene foretrekker jeg å gå på tur eller svømme langt utpå ettermiddagen, da det er mindre folk rundt. |
|
|
|
![]() |
|
|