|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?
Eksen min har en datter på samme alder som din eldste, så da vi bodde sammen hadde vi jo barn med samme aldersforskjell som dine. Og innimellom fant de på ting sammen, men da var det f.eks. tegning eller de spilte Wii sammen, laget ting i modelleire osv.
|
|
|
|
#62 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg tenker at dersom mannen din syns at det er greit at du sover lenge, så er det jo noe som passer for dere.
|
|
|
|
#63 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg blir svett av det dagsprogrammet. Skikkelig svett. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Litt av poenget med ferie og helg slik jeg ser det, er å ikke måtte skynde seg ut døren og å ikke ha et fullpakket program. Vi har altså ikke aktiviteter før etter 13.00, med mindre det er noe vi vil ha med oss som starter før, selvsagt. Mine barn har samme aldersforskjell som dine, og jeg tror ikke helgene for noen år siden var så veldig forskjellige fra slik de er nå. Yngste har alltid våknet før eldste, rundt 8.00, og tar med seg dyne ned i stua for å spille PS/se på TV. Mannen sover lenge, men sjelden lengre enn til 10. Jeg våkner som regel før yngstemann står opp, men elsker å ligge lenge med bok/avis/Ipad i helgene. Som regel er vi ikke oppe av sengen før 11.00, og da spiser vi frokost. Eldstemann står opp seinere, og spiser ikke før 12.00-13.00. Søndag er det felles frokost, lørdagene tar vi det som det kommer. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
etterpåklokest
|
Først; folk skal få sove og trene så mye de vil for meg. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Halloen!
Enig i dette. Vi prøver å få mest mulig fellestid ut av feriene våre. Det betyr altså at ingen av de voksne trener i timevis (jeg ville mest sannsynlig blitt skilt hvis jeg var sammen med en person som hele tiden drev og "trente til noe" :innser: og selv er jeg fornøyd hvis jeg får tid til en fjelltur eller en rask gåtur noen ganger i uka, ikke hver dag ) og at vi ikke sover bort dagen. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?I helger og ferier er vi jo stort sett sammen alle, og med barn oppe sent blir det lite egentlig. Men jeg føler jeg får masse ut av dagen selv om vi ikke starter på noe opplegg/aktiviteter før 12 liksom. Og har ikke dårlig samvittighet over å sove til kl 10.
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Vel nå har jeg også skrevet at jeg syns den som ikke greier å stå opp av ser selv kan vekkes eller sette på en vekkerklokke, samt at aktiviteter kan gjøres med begge foreldre etter frokost, så no need å gå totally indignert ung mor på meg.
|
|
|
#69 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Det er jo himla mye familietid mellom kl 07 og 21? Når ALL tid er sammen, bortsett fra ved mors soving og fars trening? 14 våkne timer for barna, 11 med mor, 12 med far og 9 timer med hele familien mer eller mindre i samme rom eller i felles aktivitet. På et feriesenter spekket med barneaktiviteter og der alt er på barnas premisser med unntak av mors soving og fars trening? En times Uno er unnagjort, nå skal vi ut og leke har'n.
|
|
|
#70 |
|
etterpåklokest
|
Om dere synes det funker, så er det jo knall. Jeg synes heller ikke det høres lite ut, for den del. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Denne påsken er vi på hytta og 10 åringen og 5 åringen har lekt masse sammen ute med skihoppere blant annet, akt og vært rundt på tomta. Hoppet fra brygga i snøen osv.
|
|
|
#72 |
|
Unik
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg ser mange synes jeg bør stå opp før. For øvrig synes det som at kommentarene er en blanding av "dere gjør for mye med barna, de burde aktivisere seg selv mer" og "alt for lite tid sammen, her er det på de voksnes premisser".
|
|
|
#73 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Vi er konstant søvndepriverte, selv med en 13- og en 9-åring i hus, så helger og ferier hos oss handler mye om at mor og far skal få sove ut. Jeg står opp senest kl 10. Mannen får ikke sove lenger enn til kl 12, maks. Det vanlige er dog at en av oss står opp med Minsta kl 7 og sover videre på sofaen et par-tre timer. Vi klarer vanligvis å lage fine ferier med masse fellesaktiviteter likevel. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Unik
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Pleier dere ha med mye leker når dere reiser bort? Hjemme og på hytta har vi jo plenty, men sånn som nå har vi med tegnesaker, aktivitetsbøker, kosedyr og litt playmo, uno og et brettspill. Mine leker som tidligere nevnt i svært liten grad sammen uten krangel og slossing -hjemme sender vi dem ut stort sett hver for seg. Junior kan da finne på å sitte på trappa i 45 min uten å gjøre noe. De funker ikke slik som meg da jeg var liten (som kunne fint leke ute alene)!!! Tidvis frustrerende.
|
|
|
#75 |
|
Drømmer
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6 og 9 åring?
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
By the Sea
|
Det er jo ikke så veldig interessant hva andre gjør - for min del er det alltid viktig å ta tak i hva egen dårlige samvittighet skyldes. Er det tøyseskyldfølelse, som i unødvendige "burde"-er, parkerer jeg skyldfølelsen, er det sunn skyldfølelse, som i at jeg innesrt inne selv mener at jeg burde gjøre noe annerledes, for egen eller andres skyld, prøver jeg å gjøre endringer.
|
|
|
#77 |
|
Glamorøs
|
Vet du, det syns jeg var en usaklig og kjip kommentar. Med 14 våkne timer hvor 9-10 av dem er med fellesaktiviteter med barna syns jeg virkelig ikke barna lider under lite foreldreoppmerksomhet.
|
|
|
#78 |
|
Halloen!
Tenkte det samme som Pebbles, må jeg innrømme. Magefølelsen er ofte grei å følge hvis man lurer på hva som er greit og ikke, kanskje mer enn å høre hva andre gjør. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Unik
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Det er jo interessant hva andre gjør, synes jeg. Både for evt kalibrering, tips til alternativer etc. Mange gode tips jeg har plukket opp på fp oppgjennom. Jeg burde nok stå opp litt før. Jeg bare elsker å sove....
|
|
|
#80 |
|
Halloen!
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Du må gå og legge deg nå, Pelle. |
|
|
|
![]() |
|
|