Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-15, 14:21   #301
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Det er vel akkurat det man ikke har. Jeg har brukt tilbud i regi av kirken; babysang, småbarnsang, familietreff, sykkeldag for barn, frivillig norskopplæring for flyktninger osv., men jeg tar aldri med meg ungene på gudstjeneste. Jeg synes det er veldig bra at skolen gjør det, så får ungene i allefall muligheten til et møte med kirken å se hva den tilbyr. Jeg har hatt noen elever som aldri har vært i kirken før de er med på skolegudstjeneste og som i etterkant har uttrykt at de syntes det var en veldig fin stund. Det er jo en opplevelse i seg selv bare å høre kirkeorgel. :-)

Jeg kan virkelig ikke se at det er skolens oppgave å presentere elevene for ulike typer forkynning.

Jeg har ingen problemer med at de lærer faktakunnskap om ulike religioner og deres innhold, eller at de besøker ulike religiøse bygg. Men at det offentlige skal ha ansvar for å ta med barn på forkynnende arrangement, det forstår jeg ikke.

Det fremstår for meg absurd at en (u)skikk fra tidligere tider, hvor skole og religion var tett sammenknyttet, skal videreføres på ren trass. Selv om det innebærer at juleavslutningen markeres med splittelse av barnegruppen i stedet for samling om noe hyggelig.

Gammel 10-12-15, 14:27   #302
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har blitt fortalt på FB i dag at dersom jeg ikke ønsker at barna mine skal delta på gudstjeneste kan jeg bare flytte fra Norge. Kjenner jeg får vond smak i munnen av majoriteter som krever at minoriteten skal praktisere deres religion.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 14:36   #303
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg kan melde om en skole som har radikalt endret praksis fra i fjor.

Vi har fått lapp om at elevene er invitert til julegudtjeneste og at de som ønsker de kan få fri fra skolen for å gå. Med andre ord. Gudstjenesten er definert som det alternative opplegget.

Jeg synes fremdeles at de kunne hatt denne gudstjenesten utenfor skoletiden. Men når så ille skal være så var dette veldig ordentlig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 14:40   #304
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mens jeg kan melde om en skole som har radikalt endret praksis fra i fjor.

Vi har fått lapp om at elevene er invitert til julegudtjeneste og at de som ønsker de kan få fri fra skolen for å gå. Med andre ord. Gudstjenesten er definert som det alternative opplegget.

Jeg synes fremdeles at de kunne hatt denne gudstjenesten utenfor skoletiden. Men når så ille skal være så var dette veldig ordentlig.

Min umiddelbare tanke er at det er en fin vri.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 14:54   #305
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her fikk vi beskjed på ukeplanen om at det er skolegudstjeneste neste uke, og at det har blitt sendt ut mail med informasjon hvis det er noen som ikke skal være med.

Vi har ikke fått noen mail, og ordlyden på ukeplanen var slik at jeg skjønner at de ønsker at alle blir med i kirken.

Poden skal i kirken, men jeg syns veldig gjerne de kan ha et ordentlig opplegg for de som ikke skal og påmelding til kirken.

Gammel 10-12-15, 15:46   #306
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er også ordlyden i ukeplan ute av synk med de nye retningslinjene, der står det at man må gi beskjed om man ikke skal på gudstjeneste.

Gammel 10-12-15, 17:30   #307
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fått påmeldingslappe her også. Jeg har sagt at de får bestemme selv, og Snuppa på 10 ville ikke i kirken. Jeg har ikke noen sterke følelser hverken for eller imot egentlig, og synes det er helt ok at julegudstjenesten er en del av den tradisjonelle kultur- og tradisjonsformidlingen, men at den er frivillig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 18:00   #308
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg har blitt fortalt på FB i dag at dersom jeg ikke ønsker at barna mine skal delta på gudstjeneste kan jeg bare flytte fra Norge. Kjenner jeg får vond smak i munnen av majoriteter som krever at minoriteten skal praktisere deres religion.

Hva slags folk er det som skriver sånt??

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 18:13   #309
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Hahaha, vil de at alle som ikke er personlig kristen skal flytte fra Norge?

Ja! Kan vi ikke sette et krav da, om at det bare er folk som går i kirka minst 4 ganger i året til vanlig gudstjeneste og dermed viser at de er ordentlige kristne, de får være igjen, så drar resten? Det hadde jo bare vært Farsund og Arendal igjen av byer med noenlunde infrastruktur.

Gammel 10-12-15, 18:40   #310
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at de som er mest ivrige skolegudstjenesteforkjempere (på Facebook), stort sett er folk jeg ytterst sjelden ser i kirken ellers.

Det står forresten "Vi anbefaler at skolene organiserer deltagelse ved at elevene aktivt melder seg på, og at det bør være samtidig påmelding til gudstjenester og alternative tilbud. Vi presiserer også at fritak omfatter øving til gudstjeneste."

"More what you'd call guidelines, than actual rules."

Gammel 10-12-15, 19:01   #311
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"If God were a liberalist, there wouldn't have been the Ten Commandments. Only the ten recommendations."

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 21:22   #312
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

I år er det for første gang tilbud om skolegudstjeneste (de skal faktisk busses et stykke unna) og vi fikk svarslipp i dag, uten nærmere beskrivelse av det alternative tilbudet annet enn at det finnes, som skal leveres allerede i morgen. Vi sender eldste på gudstjenesten, selv om ingen av oss er kristne eller med i statskirken. Neste gang de har tilbud om skolegudstjeneste vet han hva det dreier seg om og får velge selv.

Sist redigert av Myria : 10-12-15 kl 21:45.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 22:02   #313
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hva slags folk er det som skriver sånt??

Nei si det, det var ikke noen jeg har på vennelista, men en venn av en venn.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hahaha, vil de at alle som ikke er personlig kristen skal flytte fra Norge?

Det må jo sies at dette var en person og jeg aner hvem det er. Det var vel lov å ikke være personlig kristen, bare man passer på å sende ungene sine i kirka og rundt juletreet. For å gå rundt juletreet var visst et viktig kristent ritual, det står helt sikkert i bibelen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 00:17   #314
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg mener det står noe om å danse rundt noe i Bibelen...

... Eller vent, det var visst en gullkalv, det.

Gammel 11-12-15, 02:28   #315
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Den årlige skolegudstjenestediskusjonen på FP er en av de tingene som får meg til å føle at FP er som en episode av The Real Hollywood Housewives. Det presenteres en alternativ virkelighet som bare vagt ligner på den jeg kjenner i virkeligheten. Jeg kjenner ingen som synes skolegudstjenester før jul er er et overgrep med forhistoriske røtter. Jeg har fire barn i fire klasser på en av byens største skoler i en av landets største byer, hvor det praktiseres aktiv påmelding, og hvor lærerne forteller at det er et par barn i hver klasse som ikke skal på gudstjeneste. Flyktningebarna med muslimsk kulturbakgrunn skal stort sett på gudstjeneste. Og jeg tror ikke at alle som melder barna sine på julegudstjeneste gjør det fordi de er så fryktelige ureflekterte.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:09   #316
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Den årlige skolegudstjenestediskusjonen på FP er en av de tingene som får meg til å føle at FP er som en episode av The Real Hollywood Housewives. Det presenteres en alternativ virkelighet som bare vagt ligner på den jeg kjenner i virkeligheten. Jeg kjenner ingen som synes skolegudstjenester før jul er er et overgrep med forhistoriske røtter. Jeg har fire barn i fire klasser på en av byens største skoler i en av landets største byer, hvor det praktiseres aktiv påmelding, og hvor lærerne forteller at det er et par barn i hver klasse som ikke skal på gudstjeneste. Flyktningebarna med muslimsk kulturbakgrunn skal stort sett på gudstjeneste. Og jeg tror ikke at alle som melder barna sine på julegudstjeneste gjør det fordi de er så fryktelige ureflekterte.

Jeg har ett barn som skal på gudstjeneste selv, så nei, jeg synes heller ikke at det nødvendigvis er spesielt lite reflektert å la ungene være med på slikt. Ikke har jeg sett det har blitt hevdet i denne tråden heller, så nå må jeg lese på nytt. Det med at gudstjenesten er et overgrep med forhistoriske røtter har jaggu også gått meg hus forbi, må jeg tilstå.

At det er en gjenganger å være frustrert over manglende refleksjon rundt forkynnelse i skolens regi rundt juletider synes jeg ikke er så rart, egentlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:17   #317
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i den oppsummeringen. Også vil jeg påpeke at tråden ble startet, ikke for å ta en ny runde på hva man egentlig syns om skolegudstjeneste, men for å fortelle om en endring i hvordan alternativene skulle presenteres for elevene. At noen skulle bli sure og irritert over at man heretter måtte melde seg på gudstjeneste også, hadde ikke falt meg inn. Jeg hadde regnet med noen få tilbakemeldinger ala: så bra! Det er jo rettferdig etc.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:28   #318
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Enig, for meg er det et statement å melde barnet mitt på gudstjeneste. Jeg er lei av at alt skal tukles med.

Nå er det en stund siden jeg deltok i tråden for første gang, men jeg mener bestemt at det var noen som skrev at mange av dem som meldte barna sine på gudstjeneste gjorde det fordi de ikke reflekterte særlig over hva de gjorde og var "hyggekristne." Ikke akkurat de ordene, men noe i den retningen mener jeg absolutt at jeg leste.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:43   #319
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan i all verden er det å tukle med noe å kreve aktiv påmelding? er det fordi di ikke ønsker st det skal være en statene t, men bare noe som skjer?

Det er ingen som har tatt bort muligheten til å delta på skolegudstjeneste, og det viste seg jo til og med at HEF slett ikke vil dem til livs heller, slik du påsto Rine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:44   #320
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det tukling. Hva i all verden er problemet med å fortsette å ha aktiv avmelding?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.