|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
fri
|
Sv: Paris - hva skjer?Det viktigste vi gjør i forhold til å forebygge radikalisering er å integrere godt de som kommer, og ellers passe på at folk faller utenfor. ABB var etnisk norsk men ble allikevel radikalisert. Det kan skje uavhengig av religion og folkeslag. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Paris - hva skjer?Terrorisme har med alt å gjøre. Det har med kultur, politikk, religion, relasjoner, jus, osv osv. Man kan knapt trekke ut noe som har med menneskelige relasjoner å gjøre som ikke kan relateres til mekanismer rundt terror. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Glamorøs
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg er også uenig med Polyanna. Jeg syns det er utrolig sært at man mener dette helt klart handler om islam, men ikke sier noe som helst om hvilke miljøer IS har oppstått i, hvor de vokser og hvor de rekrutterer fra. Det har null og niks med islam eller annen religion å gjøre, det er kun virkemiddelet de har valgt seg. Det handler om å vokse opp i ekstreme voldskulturer, krig (som vesten i aller høyeste grad har bidratt til), mangel på utdannelse, raseri, urettferdighet, mangel på intergrering og ønske om å høre til. Alt sauset sammen. Måten IS rekrutterer på er kliss likt slik andre ekstremister rekrutterer på, kliss likt hvordan nynazistene har gjort det. Det handler om vilje til å drepe for å få viljen sin. Det handler om å tlby tilhørighet, gull og grønne skoger, brorskap og en ytre fiende. Selvsagt er det bra å prøve å forstå religioner og hvorfor slik ekstremisme få oppstå, selvsagt må ulike religiøse miljøer gå i seg selv for å se hva de kan gjøre annerledes, hva i religionen som bidrar til at slikt får grobunn, men jeg syns det er en grov, grov forenkling å si at denne type terrorisme har alt med islam å gjøre. Disse folka er noen rasistiske, fascistiske svin. Intet mindre.
|
|
|
#144 |
|
Søt og rar
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg tror det er fullt mulig å ekstremutvikle ateisme i denne retningen også. Merket at jeg var veldig uenig med en kollega som annonserte på FB at hun kom til å oppdra barna som ateister etter hendelsene på fredag. Som om det å fjerne religion-aspektet ville løse problemet.
|
|
|
#145 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?Veldig enig med Tally og Kanina. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Glamorøs
|
Sv: Paris - hva skjer?Selvfølgelig kan ateister bli terrorister. Dette handler om etikk, moral og hvor langt man mener man har rett til å gå for å få viljen sin.
|
|
|
#147 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Det er fullt mulig at det for de aller øverste på toppen av IS handler om makt og ikke religion. Men for fotsoldatene handler dette om religion og islam, og det samme for dem som rekrutteres til faenskapen. Jeg synes det er ufattelig naivt å ikke innse det.
|
|
|
#148 |
|
Glamorøs
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg tror vi snakker forbi hverandre, Milfrid. Når man sier at det ikke hander om islam så mener man ikke at for endel av de involverte så gjør det det. På samme måte som angrepet til ABB handlet om kristendom (i tillegg til alle de andre fascistiske ideene han har til felles med IS). Men veldig mange, inkl. den artikkelen Marla lenket til, forenkler det fullstendig og mener at hovedproblemet er religionen islam.
|
|
|
#149 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg har tenkt mye på denne tråden, og jeg ser at jeg nok ikke var nyansert nok i det jeg skrev tidligere. Selv om jeg fortsatt er enig med meg selv.
Dette er jeg enig i, med unntak av at IS tror de er muslimer. De er en apokalyptisk muslimsk sekt, på samme måten som David Koresh var en apokalyptisk kristen. De finner de teologiske argumentene sine i den tidligste tolkningen av islam. Og de bruker dette til å rekruttere. Jeg tror at hvis man tenker på IS som en dommedagssekt, så er det kanskje lettere å forstå hvorfor de er villige til å gå til slike ekstreme skritt. De ønsker krig, de virkelig ønsker det. Ikke minst siden de tror at apokalypsen er rett rundt hjørnet. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Hovedproblemet er ikke islam i seg selv men hvordan mange praktiserer islam. Og det at man ikke våger å ta et skikkelig oppgjør med det, av frykt for å bli stemplet som rasist. Man skriker ut om hvor ille det er at det arrangeres damekvelder, samtidig som man synes det bør være helt ok at muslimske damer går med hijab og at på absolutt alle måter undertrykkes i islam.
|
|
|
#151 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?
Her kjenner jeg at jeg er skikkelig uenig med deg. Det å dekke til håret, gjennom bruk av hijab, er en måte å uttrykke religiøs tilhørighet, på samme måte som nonner dekker til sitt hår, mannlige sikher bruker turban og jødiske menn bruker kippa og i noen tilfeller har ørekrøller. Det er et uttrykk for religiøs tilknytning som verken du eller jeg har noe som helst med. Så lenge det er selvvalgt, og ikke noe man er tvunget til å gjøre, så handler dette om religionsfrihet og retten til å uttrykke sin religion fritt også gjennom bruk av religiøse symboler. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Du må vel være uenig, men det blir for meg helt snodig å si at det bare er et utrykk for religiøs tilhørighet uten å ta inn over seg hvorfor det er en del av (konservativ) islam å dekke seg til. Det kan ikke sammenliknes med korset. Og det hadde vært noe helt annet om alle muslimer, kvinner som menn, dekket seg til.
|
|
|
#153 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Og så oppdaget jeg at Polyanna og jeg har linket til samme artikkel. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Altså, venninnen til datteren min hadde neppe tatt et eget standpunkt om sin religiøsitet da hun som 1. klassing begynte med hijab. Og da vi vandret rundt i 42 varmegrader i Texas og to menn gikk i singlet og shorts, men de jeg bare kan anta var konene deres, gikk to skritt bak dukket fra topp til tå i sort - inkludert hansker - så kan jeg ikke annet enn å lure på hvorfor det var så viktig for kvinnene å vise at de var muslimer ved å dekke seg til, mens mennene deres ikke så ut til å bry seg det minste.
|
|
|
#155 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig med deg, Mildrid. Jeg har grublet litt på om jeg skal gidde å delta i denne tråden mer, etter at jeg ble beskyldt for å mene at muslimer = terrorister bare fordi jeg ytrer en kritisk tanke rundt islam. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Det med egen kvinneinngang i Grieghallen var noe jeg også reagerte sterkt på. Og det var islam, vanlig islam. Og representere noe jeg ikke synes er ok, og noe man burde engasjere seg vesentlig sterkere mot enn Damenes aften på Bohus. Islam er problematisk så lenge den undertrykker kvinner. Og den biten kan endres, slik det har blitt endret i kristendommen. Reformasjon.
|
|
|
#157 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Paris - hva skjer?Bare til opplysning så er det fullt mulig å både synes at damenes aften på bohus er stappteit og at det er fullstendig uakseptabelt å Kreve separate manns- og kvinneinnganger til slike arrangementer som ID i Grieghallen, eller arrangementer for studenter ved HiOA.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg kan heller ikke skjønne at noen tror dette. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men det ene er "stappteit" og det andre er "uakseptabelt", ikke sant? Sist redigert av rine : 15-11-15 kl 14:10. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
![]() |
|
|