|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiNå går jeg ikke rundt og er paranoid og tror jeg skal bli sveket av en gal eks. Jeg er ikke så dum at jeg ikke vet at alt kan skje, men etter 18 år sammen tror jeg at jeg faktisk kjenner mannen min godt nok til å tro at han ikke er syk i hodet. Hvis noen skulle klikke i dette forholdet, hadde nok folk forventet at det var meg, ikke han.
|
|
|
#122 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiEtter 25 år sammen er jeg naiv nok til å tro at et svik over natten ikke vil resultere i at han hacker FB, epost og mobil. I tillegg er jeg rimelig trygg på at han også vil at vi begge skal klare oss økonomisk ved et evt brudd, så jeg tror kontoen min er rimelig trygg. Og at jeg rekker å finne på nye passord både her og der. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg kan koden på mobilen hans, han har da bedt meg bruke den nok ganger til at jeg kan det. Men jeg gjør det jo ikke sånn annet enn 1)om han ber meg om det eller 2)om jeg trenger å ringe meg selv for å finne mobilen min.
|
|
|
#124 |
|
can-jur
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Akkurat så langt orker jeg ikke p dra paranoiaen min. Og jeg er normalt kongen av krisemaksimering.
|
|
|
|
#125 |
|
fri
|
Jeg spurte om dette i en annen tråd en gang, og konkluderte da med at å sende meldinger til venninne som er gift/samboer, gjerne er det samme som å sende meldinger til mannen også. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi, felles lån og felles eiendom, men hver våre konti, hver våre epost og mobiltelefoner. Jeg tror kanskje jeg husker koden til bankkortet hans, tror ikke han kan min. Vi har begge jobber som forutsetter at vi har hver våre e-poster og telefoner. Jeg tar ikke telefonen hans hvis jeg ikke ser telefonen og ser at det er [felles barn] [stebarn] eller [kompis]. eller svigermor.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det hadde tatt meg fem minutter å endre passord på sårbare kanaler. Og å overføre noen håndpenger fra felleskonto til en konto bare jeg har tilgang til. Det store økonomiske oppgjøret må jo tas uansett i etterkant.
|
|
|
#128 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har alltid hatt helt felles økonomi, full åpenhet og ansvarlig frihet angående økonomiske disposisjoner og alt annet ville vært utenkelig for oss. Han drar inn mest, jeg bruker mest, perfekt fordeling. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg må også si at selv om jeg satser på at vi er sammen resten av livet så er det mye enklere ved et vet brudd at vi har betalt 50/50 på så godt som alt. Vi eier like mye av boligen, både på papiret og også i praksis etter hva vi har betalt inn, hvordan vi har fordelt alt av løpende utgifter.
|
|
|
#130 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiOg så er det jo ikke sånn at man kan forutse reaksjoner. Selv oppegående fornuftige mennesker reagerer utenfor sin vanlige boks når de står oppe i kriser, svik, fortvilelse, tapsopplevelse og en kanskje usikker økonomisk fremtid. Man er ikke noe monster fordet, men reagerer annerledes i en slik situasjon.
|
|
|
#131 |
|
Fortynnet
|
Ja men sånn er det her også, selv om vi ikke har hver vår konto. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har hatt alt økonomisk felles siden 1993. Helt uproblematisk. Aldri diskusjon. Vi jobber mot felles mål. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJa, og vi eier 50/50 av både bolig og gjeld. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har ganske så delt økonomi. Deler selvsagt på utgifter til lån og felles regninger. Jeg tjener mest og betaler mest, men vi måler ikke på krona akkurat. Jeg kjøper stort sett all mat, alt av klær/utstyr til LilleVenn og betaler vaskehjelpen. Mannen betaler drivstoff til bilene, andre utgifter til bilene, samt alt av ting som har med hus/hage å gjøre. Han bruker mye penger på diverse verktøy og sånn, jeg bruker ganske mye på klær. Synes det er veldig greit å ha den biten separat. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiNår det gjelder telefonen min så bruker ingen andre i famililen min den. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles kontoer og totalt felles økonomi. Funker helt greit for oss da vi har lik holdning til pengebruk.
|
|
|
#137 |
|
can-jur
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDersom en av oss hadde hatt jobb der telefontig hadde vært privat hadde det vært noe annet. MEn her kommer meldinger, eposter og samtaler hipp som happ på begges telefoner og vi har helt fri flyt. Også til ungene.
|
|
|
|
#138 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har egentlig helt felles økonomi, men litt delt også, med noen egne konti. Hvem som betaler hvilken regning spiller ingen rolle, for det trekkes stort sett fra den samme kontoen uansett. Vi liker å ha flere bank- og kredittkort i forskjellige banker tilfelle noe skulle skje. Hva dette noe er har vi ikke klart for oss. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi kjenner delvis hverandres passord og begge kan den andres telefonkode. Vi bruker svært sjelden hverandres dingser, men det har hendt at jeg har måtte bruke mannens pc eller telefon og omvendt, men ikke uten å spørre først.
|
|
|
|
#140 |
|
|
Jeg blir virkelig litt sånn
|
|