Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-15, 22:21   #101
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Hva, svarer ikke engang på telefonen hans?

Jeg begynner å lure på om vi er helt totalt skrullete. Vi har ikke hustelefon, så mobiltelefonene er også erstatning for hustelefon. Alle kan svare når det ringer, men de andre svarer da gjerne "hei, det er Elises telefon" hvis det er min telefon de tar. Hvis de ser at det er f.eks "Karis mamma" som ringer, så tar gjerne Kari telefonen, selv om hun da er venninne av datteren min.

Gammel 13-03-15, 22:22   #102
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg blir virkelig litt sånn når jeg hører om folk som har en symbiosetilværelse der man teoretisk sett kan gå inn å lese mail, chat, bruke kort o.l til ektefellen.
Er dette vanlig, altså?

Teoretisk sett mulig å gå inn på den andres ulike kontoer: veldig vanlig. At man faktisk gjør det: ikke vanlig. Mannen kan de fleste av mine passord tror jeg. Jeg kan hans. Hadde vi ikke hatt respekt nok for hverandre og stolt nok på hverandre til å være sikker på at dette ikke ble brukt feil hadde vi jo ikke kunnet ha det. Det er en selvfølge at han ikke leser mine meldinger og min mail med mindre han blir bedt om det.

Men når man sender sånt sm meldinger, mail og skriver på fb er det viktig å huske at på epledingser kommer sånt opp i summarisk form på låst skjerm.

Gammel 13-03-15, 22:22   #103
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva, svarer ikke engang på telefonen hans?
.

Nei det gidder jeg ikke. Han kan ringe de opp selv hvis han vil. Min hører han aldri, for jeg har nesten aldri på lyd.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:24   #104
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det helt vanlig å ringe den andre hvis man ikke får svar hos en av oss. Vi tar hverandres mobiler ja.

Gammel 13-03-15, 22:25   #105
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi betaler inn til regningskonto for alle faste utgifter, og til et felles kort som brukes til mat, gaver og ting til barna. Så egne konti til eget forbruk, sparing og utgifter.

Har felles postkasse, men det stopper der.

Gammel 13-03-15, 22:26   #106
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er ikke noen regel vi har altså. Og det er faktisk veldig sjeldent at folk ringer begge to for å få tak i oss. De eneste jeg kan komme på som gjør det er brødrene mine og moren til mannen. Kanskje gutta våre, men jeg ser jo ofte etter hvem som ringer. Er det broren min så tar jeg den kanskje, er det svigermor gidder jeg ikke. Bare hvis hun ringer meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:28   #107
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har felles økonomi, men separate kontoer. Vi har hver våre PCer og telefoner og sjekker ikke hverandres PC/telefon, jeg tror ikke vi kjenner passordene til hverandre engang. Jeg har ingenting å skjule, men synes man kan ha et privatliv selv om man er gift. Og jeg synes det er greit at venner og kjente kan sende ting og vite at det er bare den det er ment for som får se det.

Gammel 13-03-15, 22:28   #108
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg deler ikke passordet mitt med noen altså, og vil ikke vite andres heller. Min epost, facebook etc er mitt.

Vi har dog en felles pc, og da vet vi selvsagt passordet begge to.

Og så er jeg (og han) pålogget ymse greier på nettbrett etc, og det hender jo at vi byttelåner og jeg har overhode ikke noia for at han skal se noe som er "mitt" - da jeg ikke har noe å skjule.

Gammel 13-03-15, 22:29   #109
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Vi har felles økonomi. Hver sine kontoer, men full disposisjonsrett over hverandres kontoer. Kan ellers signerer hovedinlegget.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:30   #110
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hos oss er det helt vanlig å ringe den andre hvis man ikke får svar hos en av oss. Vi tar hverandres mobiler ja.

Det kan vi gjøre, kommer helt an på hvem som ringer, men som regel roper en av oss (fra do eller dusj ) "ta den!" hvis vi vil det, eller "jeg ringer opp igjen" hvis det er mest praktisk. Den store forskjellen på å besvare en annens telefon og å (ha tilgang til) lese en annens SMS/mail, er jo at den som ringer er klar over fra første stund at han ikke snakker med riktig person.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:31   #111
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir virkelig litt sånn når jeg hører om folk som har en symbiosetilværelse der man teoretisk sett kan gå inn å lese mail, chat, bruke kort o.l til ektefellen.
Er dette vanlig, altså?

Ja, jeg tror ikke det er uvanlig, i alle fall ikke i det kretser (både jobb og privat) der jeg ferdes. Å kalle det en symbiosetilværelse er forøvrig usaklig og barnslig, synes jeg.

Vi tar ikke hverandres mobiler uten å bli bedt om det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:33   #112
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Teoretisk sett mulig å gå inn på den andres ulike kontoer: veldig vanlig. At man faktisk gjør det: ikke vanlig. Mannen kan de fleste av mine passord tror jeg. Jeg kan hans. Hadde vi ikke hatt respekt nok for hverandre og stolt nok på hverandre til å være sikker på at dette ikke ble brukt feil hadde vi jo ikke kunnet ha det. Det er en selvfølge at han ikke leser mine meldinger og min mail med mindre han blir bedt om det.

Men når man sender sånt sm meldinger, mail og skriver på fb er det viktig å huske at på epledingser kommer sånt opp i summarisk form på låst skjerm.

Nettopp. Jeg blir litt sånn over at folk IKKE kan ha det på samme måte som oss, men det er vel hva man er vant til.

Gammel 13-03-15, 22:38   #113
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, jeg tror ikke det er uvanlig, i alle fall ikke i det kretser (både jobb og privat) der jeg ferdes. Å kalle det en symbiosetilværelse er forøvrig usaklig og barnslig, synes jeg.

Vi tar ikke hverandres mobiler uten å bli bedt om det.

Det var ikke ment som kjipt når jeg kalte det for symbiosetilværelse, altså, men for meg som er ekstrenmprivat og bor i lag med en som er lik så fremstår nok det å ha tilgang til hverandres liv så fullstendig som symbiotisk.

Gammel 13-03-15, 22:46   #114
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har felles økonomi, hver våre kontoer, men disposisjonsrett på hverandres. Vi har i de femten årene vi har vært gift aldri hatt noen opphetede diskusjoner om økonomi tror jeg. Vi er temmelig samkjørte, ingen av oss har forbruk av en størrelse som gir utfordringer og vi er samkjørte med tanke på budsjett for familien. Vi hadde omtrent like lite med oss inn av økonomiske verdier i forholdet.

Dersom vi hadde vært annerledes konstruert eller jeg hadde vært etablert på nytt med mine-dine-våre barn og ulike verdier inn i forhold tror jeg at jeg hadde vurdert ting annerledes.
Slik vi har det nå hadde det bare vært bry og lite poeng i å skille økonomien,

Siden Mail, fb og sånt er nevnt så er det en ting som jeg ikke deler med mannen min. Jeg aner ikke hans passord og han kjenner ikke mine. Vi bruker heller ikke samme datadingser.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:49   #115
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har felles regningskonto, men resten rimelig separert hvilket vi begge syns er veldig greit. Da kan vi bruke penger på hva vi vil uten å spørre/sjekke med den andre eller å ha dårlig samvittighet for at vi bruker mer penger enn den andre.

Sist redigert av Pelen : 14-03-15 kl 09:53.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:52   #116
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Her har vi tilgang til hverandres "alt". Mine venner vet det, så fortrolige greier kommer uansett ikke frem til feil person. Vi har uansett ingen interesse av å lese hverandres mailer, smser eller lignende, men vi har hverandres passord (har til og med samme passord på mye) og jeg gidder feks. ikke å lukke ned alle nettsider hver gang jeg forlater pcen. Har ingenting å skjule, så da har jeg ikke tenkt over det heller.

Sånn har vi det også. Fullstendig uproblematisk. Men ingen av oss er inne og leser av den grunn. Det er jo ikke det det handler om for vår del ihvertfall.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 23:12   #117
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her er alt felles. Vi har hver vår lønnskonto,men jeg styrer alt av regninger og vi bruker hverandres kort/overfører ved behov etter som hvem som har mest penger. Slik har vi hatt det i 20 år og ser ingen grunn til å endre på det.

Gammel 13-03-15, 23:20   #118
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et lite spørsmål inn fra sidelinjen her nå; Hva hvis det med et smell og et brak skulle bli slutt på samlivet? At man på noen timer/dagers varsel skulle gå fra å være i et parforhold der alt i teorien kan deles til å kanskje skal stå der som en sveket part med en gal eks (og tro meg, de snur fra normaltfungrende til klin gæærn på veldig kort tid).
Hvordan tenker man at man skal få beholde penger og privatliv da?

Og dere som deler digitale løsninger med partner, hvordan kommuniserer dere dette? forstår bestevenninnen, moren i klassen, eksen til mannens bestekompis osv at det de deler faktisk ikke er privat til den man adresserer det til?

Gammel 13-03-15, 23:26   #119
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg velger jo å tro at jeg ikke blir sveket av en gal ex da selv om jeg vet det er eksempler på at det skjer. Jeg er imidlertid ikke så sikker på at det at vi har tilgang på hverandres nettbank utgjør den helt store forskjellen i den sammenhengen, man havner like mye i uføret hvis ektefelle tar opp så mye lån at man til sammen kommer ut med negativ saldo. Har man ikke særeie har man når man er gift felles økonomi uansett, det kommer mer an på hvordan man organiserer seg i hverdagen.

Nå deler ikke jeg digitale løsninger med mannen selv om han i teorien kan komme seg inn der. Og det de sender er da minst like privat som et brev man sender i posten. Man må faktisk fysisk inn og åpne andres post digitalt også. Som man kan gjøre med et brev i postkassa. Men nå tenkte du kanskje på de som har helt felles mail? For dem vil jeg tro at det går frem av mailadressen?

Jeg tror imidlertid det er lurt å ikke være naiv uansett hva slags informasjon man sender fra seg. Som sagt viser endel smarttelefoner ganske mye på låst skjerm, og da kan hvem som helst se.

Gammel 13-03-15, 23:29   #120
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Et lite spørsmål inn fra sidelinjen her nå; Hva hvis det med et smell og et brak skulle bli slutt på samlivet? At man på noen timer/dagers varsel skulle gå fra å være i et parforhold der alt i teorien kan deles til å kanskje skal stå der som en sveket part med en gal eks (og tro meg, de snur fra normaltfungrende til klin gæærn på veldig kort tid).
Hvordan tenker man at man skal få beholde penger og privatliv da?

Og dere som deler digitale løsninger med partner, hvordan kommuniserer dere dette? forstår bestevenninnen, moren i klassen, eksen til mannens bestekompis osv at det de deler faktisk ikke er privat til den man adresserer det til?

De 10-20-30 000 kr som står på konto da spiller liten rolle i det store og det hele, tenker jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.