|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har helt felles økonomi. Har hver vår lønnskonto, men vi har begge kort til begge kontoene. Har likevel egen regningskonto osv., men det er mer for oversiktens skyld. Har aldri følt meg ufri i forhold til å bruke penger på det jeg vil, innenfor det budsjettet vi har. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDen artikkelen synes jeg var litt sånn "jeg føler det sånn og da må alle andre føle det sånn de også", hvilket ikke alltid stemmer. Ulike familier og ulike utgangspunkt tenker jeg. Jeg og mannen har helt felles økonomi. Hadde jeg giftet meg med ny mann og hadde endel verdier og barn fra før hadde jeg nok ønsket en annen løsning.
|
|
|
#83 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Å ha separat økonomi i samme gate som separat mail?
|
|
|
#84 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Vi er her også. Sånn ca.
|
|
|
#85 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles post og, vi da.
|
|
|
#86 |
|
Halloen!
Jeg erindret vagt en tråd om økonomi der jeg husker jeg reagerte på det noen skrev om felles økonomi, så jeg ble nysgjerrig og søkte litt. Hvis jeg fant riktig tråd, handlet bare "uenigheten" om at jeg reagerte på det at "hvis den andre gikk tom for penger, var det hans/hennes problem." Veldig fritt etter hukommelsen dette, altså.
Jeg synes ikke det er helt det samme, altså. Jeg har ikke passord til mannens Laptop og mobil, men jeg har lånt visakortet hans (og han mitt) og vet pin-koden. Jeg har også sett på nettbanksiden hans i en eller annen sammenheng og han har sett min, men vi har ikke hverandres passord der heller. Likevel- mailene og sms-ene mine er mer private enn nettbanken, selv om jeg ikke driver med lysskye aktiviteter noen av stedene. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiHer har vi tilgang til hverandres "alt". Mine venner vet det, så fortrolige greier kommer uansett ikke frem til feil person. Vi har uansett ingen interesse av å lese hverandres mailer, smser eller lignende, men vi har hverandres passord (har til og med samme passord på mye) og jeg gidder feks. ikke å lukke ned alle nettsider hver gang jeg forlater pcen. Har ingenting å skjule, så da har jeg ikke tenkt over det heller.
|
|
|
#88 |
|
Rockesøster
|
Ikke akkurat separat økonomi, men felles økonomi på det vi har felles, og separat for det vi forbruker/sparer personlig.
|
|
|
#89 |
|
Halloen!
Det er helt utenkelig at mannen skal ha tilgang til min Iphonekode osv, og jeg håper virkelig ikke at noen av mine nære venner har menn som kan lese deres private samtaler. Det er veldig sjelden jeg skriver fortrolige ting på sms eller Facebook-chat, men det jeg skriver er likevel ment for den/de personene som har mobilnummeret/profilen, ikke ektefellen/partneren. Riktignok er det vel noe i ekteskapsliturgien om at "to skal bli ett," men jeg tolker det iallfall ikke så bokstavlig. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Rockesøster
|
Jeg driver heller ikke lyssky aktiviteter, men har et voldsomt behov for å beskytte de som sende mail til meg mot at andre skal lese det. mulig det har noe med at den ene jobben min er en sånn 24/7-jobb.
|
|
|
#91 |
|
Halloen!
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJa, absolutt, Nextlife. Når folk sender mail til min mailadresse, skal de være sikre på at det bare er jeg som leser mailen, noe annet synes jeg er uhøflig. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet kan godt hende mannen min kan iphone- og ipad-kodene mine, men han går da ikke inn og leser mail og meldinger for det? Det hadde jeg syntes var veldig rart. Selv om jeg ikke har noe å skjule.
|
|
|
#94 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har det som HI, men gitt at vi har hver vår bank har vi to regningskontoer hvorav den ene brukes til huslånet og den andre til resten. Det er jeg som ordner med sparing, men det er til oss begge/barna, og så har vi felles matkonto, men hver vår brukskonto som disponeres av hverandre alt etter behov. Dette fungerer ypperlig, men så har vi nokså samme forhold til pengeforbruk. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er derfor alle vennene mine vet om dette, og vi deler jo PC så uansett om vi hadde "skjult" Facebook og lignende for hverandre så kunne det jo hendt at det hadde blitt sett av den andre uansett, ergo har jeg sagt til venner og familie at de ikke trenger å skrive ting til meg som absolutt ikke skal leses av mannen, sånn i tilfelle rottefelle. Har aldri vært noe problem. Aldri. Nå er mannen av den karakteren at han synes alt annet enn det som angår ham selv er dørgende kjedelig. Vi går ikke inn og leser hverandres mailer og PMer, vi har da normal folkeskikk.
|
|
|
#96 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMin mann har få passord, så om jeg ville kunne jeg nok prøvd meg frem og fått tilgang til det meste. Noe som er fullstendig utenkelig, men i en nødsituasjon kunne jeg logget meg på både her og der. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg kan passordet til mannen sin mobil, dvs streken han tegner på den. Han vet ikke koden min, og har heller ikke spurt om det. Jeg går selvfølgelig aldri inn på telefonen hans, jeg svarer heller ikke hvis noen ringer til han, og han ikke er der akkurat der. (Med mindre han ber meg om det da.) |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg blir virkelig litt sånn
|
|
|
#99 |
|
Halloen!
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg har heller ikke hemmeligheter for mannen min, og jeg tror (og håper) at han ikke har noe han holder skjult for meg. Jeg synes likevel privat FB, mailadresse og mobilkode er en Fin Ting. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Sep 2007
|