Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-15, 21:20   #81
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har helt felles økonomi. Har hver vår lønnskonto, men vi har begge kort til begge kontoene. Har likevel egen regningskonto osv., men det er mer for oversiktens skyld. Har aldri følt meg ufri i forhold til å bruke penger på det jeg vil, innenfor det budsjettet vi har.

Kjenner likevel at jeg er som Bluen, det må være enten helt felles eller så separat som mulig. Hvis ikke hadde jeg nok lett synes at ting ble urettferdig. Vi har likt syn på økonomi, og jeg kan ikke huske at vi har kranglet om det.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 21:39   #82
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den artikkelen synes jeg var litt sånn "jeg føler det sånn og da må alle andre føle det sånn de også", hvilket ikke alltid stemmer. Ulike familier og ulike utgangspunkt tenker jeg. Jeg og mannen har helt felles økonomi. Hadde jeg giftet meg med ny mann og hadde endel verdier og barn fra før hadde jeg nok ønsket en annen løsning.

Gammel 13-03-15, 21:45   #83
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg skjønner kanskje at dere stusser på det, men for meg er det altså i samme gate.

Å ha separat økonomi i samme gate som separat mail?

Vi har alltid hatt egen mail, telefon, facebook og hva det måtte være, selv om vi altså ikke har hatt egne penger siden vi flyttet sammen. Det har absolutt ikke noe som helst med hverandre å gjøre.

Gammel 13-03-15, 21:46   #84
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vi har aldri sett poenget med felles økonomi (ei heller felles etternavn, men det var en annen tråd... ) og får lønnen inn på hver vår konto. Ikke fordi vi har så forskjellig syn på forbruk, men vi ser ikke noen grunn til at vi skal ha en felles. Vi har ansvar for hver våre regninger, betaler halvparten av ferien hver, sånn ca, osv. Mye blir "sånn ca."med oss, men det lever vi godt med. Ingen legger seg opp i hva den andre kjøper, men store/dyre innkjøp blir vi selvsagt enige om.

Vi er her også. Sånn ca.

Gammel 13-03-15, 21:51   #85
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har felles post og, vi da. På de 12 årene vi har bodd sammen har ingen av oss fått mer enn 1-2 konvolutter med håndskrevet navn, og selv da har det vært til oss begge.

Men jeg ville sannsynligvis ikke åpnet et brev som jeg ikke allerede visste hva var, som var adressert til han. Stort sett er det bare regninger uansett, og de er like mye til meg som han, selv om det er hans navn som står på utsiden.

Gammel 13-03-15, 21:53   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jaha. (Det ante meg at jeg burde holdt meg unna denne tråden.)

Jeg erindret vagt en tråd om økonomi der jeg husker jeg reagerte på det noen skrev om felles økonomi, så jeg ble nysgjerrig og søkte litt. Hvis jeg fant riktig tråd, handlet bare "uenigheten" om at jeg reagerte på det at "hvis den andre gikk tom for penger, var det hans/hennes problem." Veldig fritt etter hukommelsen dette, altså. Igjen-hvis jeg fant riktig tråd, var det ikke så fryktelig mye fuzz rundt verken den ene eller andre løsningen.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Og vi har ikke tilgang til hverandres kontoer. Både jeg og mannen min er heldigvis syncet på dette, kontoer, pc, tlf, post osv er strengt private greier og noe man ikke rører.

Jeg synes ikke det er helt det samme, altså. Jeg har ikke passord til mannens Laptop og mobil, men jeg har lånt visakortet hans (og han mitt) og vet pin-koden. Jeg har også sett på nettbanksiden hans i en eller annen sammenheng og han har sett min, men vi har ikke hverandres passord der heller. Likevel- mailene og sms-ene mine er mer private enn nettbanken, selv om jeg ikke driver med lysskye aktiviteter noen av stedene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:00   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi tilgang til hverandres "alt". Mine venner vet det, så fortrolige greier kommer uansett ikke frem til feil person. Vi har uansett ingen interesse av å lese hverandres mailer, smser eller lignende, men vi har hverandres passord (har til og med samme passord på mye) og jeg gidder feks. ikke å lukke ned alle nettsider hver gang jeg forlater pcen. Har ingenting å skjule, så da har jeg ikke tenkt over det heller.

Gammel 13-03-15, 22:07   #88
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Å ha separat økonomi i samme gate som separat mail?

Vi har alltid hatt egen mail, telefon, facebook og hva det måtte være, selv om vi altså ikke har hatt egne penger siden vi flyttet sammen. Det har absolutt ikke noe som helst med hverandre å gjøre.

Ikke akkurat separat økonomi, men felles økonomi på det vi har felles, og separat for det vi forbruker/sparer personlig.

For meg er det det eneste rette og noe annet ville være helt utenkelig, på samme måte som jeg tenker at det ville være fullstendig utenkelig at mannen min logget seg inn på min pc, min nettbank, min mail eller min FB.

Om det var slik at jeg sto med kr 0 på konto ville det for meg føles bedre å spørre mannen min å låne en tusing enn å gå inn på kontoen hans og forbruke den tusingen.

Gammel 13-03-15, 22:08   #89
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Her har vi tilgang til hverandres "alt". Mine venner vet det, så fortrolige greier kommer uansett ikke frem til feil person..

Det er helt utenkelig at mannen skal ha tilgang til min Iphonekode osv, og jeg håper virkelig ikke at noen av mine nære venner har menn som kan lese deres private samtaler. Det er veldig sjelden jeg skriver fortrolige ting på sms eller Facebook-chat, men det jeg skriver er likevel ment for den/de personene som har mobilnummeret/profilen, ikke ektefellen/partneren. Riktignok er det vel noe i ekteskapsliturgien om at "to skal bli ett," men jeg tolker det iallfall ikke så bokstavlig.

Gammel 13-03-15, 22:10   #90
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er helt det samme, altså. Jeg har ikke passord til mannens Laptop og mobil, men jeg har lånt visakortet hans (og han mitt) og vet pin-koden. Jeg har også sett på nettbanksiden hans i en eller annen sammenheng og han har sett min, men vi har ikke hverandres passord der heller. Likevel- mailene og sms-ene mine er mer private enn nettbanken, selv om jeg ikke driver med lysskye aktiviteter noen av stedene.

Jeg driver heller ikke lyssky aktiviteter, men har et voldsomt behov for å beskytte de som sende mail til meg mot at andre skal lese det. mulig det har noe med at den ene jobben min er en sånn 24/7-jobb.

Gammel 13-03-15, 22:13   #91
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, absolutt, Nextlife. Når folk sender mail til min mailadresse, skal de være sikre på at det bare er jeg som leser mailen, noe annet synes jeg er uhøflig.

Gammel 13-03-15, 22:14   #92
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan godt hende mannen min kan iphone- og ipad-kodene mine, men han går da ikke inn og leser mail og meldinger for det? Det hadde jeg syntes var veldig rart. Selv om jeg ikke har noe å skjule.

Gammel 13-03-15, 22:14   #93
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, absolutt, Nextlife. Når folk sender mail til min mailadresse, skal de være sikre på at det bare er jeg som leser mailen, noe annet synes jeg er uhøflig.

Samme her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:14   #94
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har det som HI, men gitt at vi har hver vår bank har vi to regningskontoer hvorav den ene brukes til huslånet og den andre til resten. Det er jeg som ordner med sparing, men det er til oss begge/barna, og så har vi felles matkonto, men hver vår brukskonto som disponeres av hverandre alt etter behov. Dette fungerer ypperlig, men så har vi nokså samme forhold til pengeforbruk.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:14   #95
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt utenkelig at mannen skal ha tilgang til min Iphonekode osv, og jeg håper virkelig ikke at noen av mine nære venner har menn som kan lese deres private samtaler. Det er veldig sjelden jeg skriver fortrolige ting på sms eller Facebook-chat, men det jeg skriver er likevel ment for den/de personene som har mobilnummeret/profilen, ikke ektefellen/partneren. Riktignok er det vel noe i ekteskapsliturgien om at "to skal bli ett," men jeg tolker det iallfall ikke så bokstavlig.

Det er derfor alle vennene mine vet om dette, og vi deler jo PC så uansett om vi hadde "skjult" Facebook og lignende for hverandre så kunne det jo hendt at det hadde blitt sett av den andre uansett, ergo har jeg sagt til venner og familie at de ikke trenger å skrive ting til meg som absolutt ikke skal leses av mannen, sånn i tilfelle rottefelle. Har aldri vært noe problem. Aldri. Nå er mannen av den karakteren at han synes alt annet enn det som angår ham selv er dørgende kjedelig. Vi går ikke inn og leser hverandres mailer og PMer, vi har da normal folkeskikk.

Gammel 13-03-15, 22:15   #96
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann har få passord, så om jeg ville kunne jeg nok prøvd meg frem og fått tilgang til det meste. Noe som er fullstendig utenkelig, men i en nødsituasjon kunne jeg logget meg på både her og der.
En bekjent av meg opplevde at mannen ikke kom hjem etter jakt, uten at hun var helt sikker på hvor han hadde avtalt å jakte. Hun kom seg inn på mannens FB, fant jaktchatten og kunne dermed melde han savnet i det aktuelle området. (Mannen ble etter kort tid funnet av letemannskaper med brukket ankel, i et område uten mobildekning.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:17   #97
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan passordet til mannen sin mobil, dvs streken han tegner på den. Han vet ikke koden min, og har heller ikke spurt om det. Jeg går selvfølgelig aldri inn på telefonen hans, jeg svarer heller ikke hvis noen ringer til han, og han ikke er der akkurat der. (Med mindre han ber meg om det da.)

Jeg har Mac, han har PC, vi bruker ikke hverandres. Men vi har fint lite hemmeligheter for hverandre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 22:19   #98
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg blir virkelig litt sånn når jeg hører om folk som har en symbiosetilværelse der man teoretisk sett kan gå inn å lese mail, chat, bruke kort o.l til ektefellen.
Er dette vanlig, altså?

Gammel 13-03-15, 22:19   #99
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg har heller ikke hemmeligheter for mannen min, og jeg tror (og håper) at han ikke har noe han holder skjult for meg. Jeg synes likevel privat FB, mailadresse og mobilkode er en Fin Ting.

Nextlife: Jeg vet om noen som har slike symbioseforhold, men vet ikke hvor vanlig det er. Jeg har som sagt brukt kortet til mannen min, (og omvendt) men synes det er noe litt annet å vite pinkoden hans enn mobilkoden. Vi spør alltid før vi låner kortet, selvsagt, og det har vel bare skjedd et par-tre ganger at det har vært behov for å låne også.

Gammel 13-03-15, 22:20   #100
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke hemmeligheter for mannen min, og jeg tror (og håper) at han ikke har noe han holder skjult for meg. Jeg synes likevel privat FB, mailadresse og mobilkode er en Fin Ting.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.