Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 09:45   #341
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Jeg er feminist og skiftet etternavn. Hans er mer unikt (kun hans familie som heter det), så derfor tok jeg det og tenkte barna også skulle ha det. En familie et navn.

Nå som jeg har blitt voksen ( ) ser jeg at dette sender et helt feil signal og syn videre til døtrene mine, og resten av verden. Jeg "tenkte" feil, så nå er jeg i prosess og skal bytte igjen. Jentene må gjerne få ta mitt etternavn også, men det får de bestemme selv. (Vurderer faktisk å ta min bestemors pikenavn, det er fint, jeg føler utrolig mye for det, og jeg vet hun ville likt det, men det blir kanskje litt rart?) Så slik kan det gå.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 09:54   #342
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kudos, emm!

Masse masse kudos!

Jeg dreit også på draget da jeg giftet meg første gang, jeg var 22 år og et nek, så jeg tok hans i tillegg. Mitt forsvant i løpet av måneder, det skrumpet inn til initial og dermed var det vekk. Det var en befrielse å kvitte seg med navnet hans og jeg har vært helt klar på at jeg ALDRI skal skifte navn igjen. Jeg er min egen og jeg har min (adoptiv-) fars navn fordi han har valgt meg, selv om min mors pikenavn er mye fiiinere.

Jeg hadde lyst til at ungene skulle hete Lord Petersdatter Vane til etternavn, men i ørska etter fødsel ga jeg meg og de deler etternavn med resten av den håndfullen som har hans navn. Men eldste bruker i tiltagende grad mitt etternavn, ikke farens/sitt eget.

Gammel 09-03-15, 09:58   #343
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

"Frivillig" er et tåpelig argument. Det er et betinget valg påvirket av samfunn, oppvekst, forventninger til kjønn og rolle, og selv om det sitter langt inne for mange å innrømme det, så var det 1) fordi det var vanlig og man er mer mainstream enn man liker å tenke på 2) fordi man innerst inne kanskje er ganske gammeldags. Eller "romantisk", som noen velger å kalle det.

Når folk skriver frivillig, så handler det jo om et motsvar til den opprinnelige tvangen om å bytte navn.

Men ja så klart var jeg påvirket av at mamma og pappa hadde samme navn (min fars), og ja akkurat på det var jeg ganske 'mainstream' og gammeldags. Men at det skal gjøre noe med maktbalansen i forholdet og sette meg i en slags underlegen posisjon (jeg eies av ham) det er jeg uenig i.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:00   #344
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Frivillig" er et tåpelig argument. Det er et betinget valg påvirket av samfunn, oppvekst, forventninger til kjønn og rolle, og selv om det sitter langt inne for mange å innrømme det, så var det 1) fordi det var vanlig og man er mer mainstream enn man liker å tenke på 2) fordi man innerst inne kanskje er ganske gammeldags. Eller "romantisk", som noen velger å kalle det.

Jau, jepp og Amen- selvsagt er det det det handler om for 99 % av navneskifterne.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:05   #345
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tatt mannens etternavn, men jeg har tatt navnet hans som mellomnavn. Det mest fordi ungene kun har mannens etternavn. Det var fordi vi ønsket korte navn til barna. Ingen av etternavnene våre er særlig spennende. Mitt er sammensatt av to svært vanlige etternavn. - det feilskrives alltid og ingen i utlandet får til å uttale det. Mannens etternavn er vanlig, kjedelig og finnes både i Norge og andre land. Mannens etternavn er stort sett bare en bokstav i dagliglivet.

Gammel 09-03-15, 10:07   #346
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg liker ikke ordet feminist og ser at jeg ikke er alene. Jeg klassifiserer meg uansett ikke som en, og jeg byttet etternavn da jeg giftet meg. Både jeg og jentene har mellomnavn og det hadde blitt en hel haug med navn om vi skulle hatt med alle. Jeg syns det er greit og oversiktlig når alle i en familie heter det samme til etternavn, og jeg følte ingen tilknytning til min fars etternavn så det var intet offer.

Jeg byttet også etternavn og blir egentlig irritert på de som mener jeg er antifeminist og imot likestilling og gudene vet hva pga. dette. Jeg har alltid vært lite fortrolig med mitt medfødte etternavn, da jeg ikke har NOEN tilknytning til det i det hele tatt. Min mann, derimot, har sterk tilknytning til navnet sitt (i tillegg er det italiensk og med sitt italienske fornavn hadde det sett direkte latterlig ut med hans fornavn og mitt etternavn, svært usexy ) og da var det ikke noe problem i det hele tatt.
Jeg er lite fan av dobbeltnavn, liker det overhodet ikke. Har enkel navn på ungene og nekter å ha mer enn ETT etternavn, så da ble det sånn. Jeg hadde ikke valgt annerledes av hensyn til alle andre.

Gammel 09-03-15, 10:08   #347
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kvinne og feminist, og byttet ikke navn da jeg giftet meg. For meg henger ikke det valget sammen med feminismen. Jeg føler at "Kirsebær Superblomst" er meg. Det har vært navnet mitt siden jeg ble født, og det ville føltes rart å bytte ut, eller legge til, navn.

Poden har mannens etternavn fordi det var viktigere for mannen å hete det samme som barnet enn det var for meg. For meg var det viktig at barnet hadde ett fornavn og ett etternavn.

Gammel 09-03-15, 10:11   #348
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixieet er ingen i tråden (nå har jeg bare skumlest den første delen, riktignok) som har sagt at man er en undertrykket kvinne som er imot likestilling om man skifter etternavn. Jeg personlig mener likevel at man har et rimelig bevisstløst forholdt til det "å ta mannens navn" men regner med at det er det stort sett er de samme personene som gjør det som lar faren "gi dem bort" til mannen også. Jaja, jeg får bare være glad dere ikke følger skikken om "blod på lakenet" etter bryllupsnatten også, tenker jeg.

Gammel 09-03-15, 10:11   #349
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vurderer jeg selvsagt å bytte navn til Kirsebær Superblomst.

Gammel 09-03-15, 10:12   #350
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes du denne argumentasjonen gjelder også for menn som tar sin kones etternavn?

Gammel 09-03-15, 10:13   #351
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Synes du denne argumentasjonen gjelder også for menn som tar sin kones etternavn?

Jeg er ikke HV, men selvsagt gjelder ikke det samme for menn. Det er jo her forventninger, kjønnsroller og tradisjoner kommer inn.

Gammel 09-03-15, 10:14   #352
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skiftet ikke navn da jeg giftet meg. Kunne ikke falt meg inn faktisk. Ungene har begge navnene. Funker helt fint.

Ikke har det hatt noen negativ innflytelse på vår oppfatning av å være familie heller, at vi har ulikt etternavn. Jeg lurer litt på det argumentet der kjenner jeg. Hvis noen andre har problemer med at vi som familie har ulikt etternavn så har de et problem, ikke vi. Har noen som er i familie og har ulikt etternavn problemer med det selv, så vil jeg tro at de har mye større problemer enn det med navnet..

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:15   #353
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trodde feminister kan gjøre som de vil?
Og at man på ett eller annet tidspunkt kan velge å gjøre noe uten at man blir stemplet som uvitende, eller antifeminist selv om forhistorien til navneskifte er som den er.

Når jeg leser tråden her føler jeg at vi som har skiftet navn må forsvare oss, hvorfor det?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:16   #354
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er ikke HV, men selvsagt gjelder ikke det samme for menn. Det er jo her forventninger, kjønnsroller og tradisjoner kommer inn.

Det er der det stokker seg litt for meg.

Min mann tok mitt etternavn fordi vi ønsket at alle i kjernefamilien skulle hete det samme. Det er greit. Hvis vi hadde tatt hans etternavn med samme argumentasjon, så hadde det blitt feil?

Gammel 09-03-15, 10:18   #355
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixieet er ingen i tråden (nå har jeg bare skumlest den første delen, riktignok) som har sagt at man er en undertrykket kvinne som er imot likestilling om man skifter etternavn.

Vel, det ser ut til at det er det som er den gjengse oppfatning. Og jeg synes det er skikkelig ubehagelig at folk "tenker sitt" om meg, fordi jeg har tatt mannens etternavn. Det er flere årsaker til at vi gjorde det, og hadde situasjonen vært annerledes kunne like gjerne mannen tatt mitt. Det handlet overhodet ikke om kjønn. Om folk velger å tro at jeg lurer meg selv her så får de bare tro det, og jeg høres sikkert ut som sutre-Laura nå, men jeg kjenner bare jeg blir litt irritert (og det blir jeg for ALT i dag, så).

Gammel 09-03-15, 10:20   #356
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg trodde feminister kan gjøre som de vil?
Og at man på ett eller annet tidspunkt kan velge å gjøre noe uten at man blir stemplet som uvitende, eller antifeminist selv om forhistorien til navneskifte er som den er.

Når jeg leser tråden her føler jeg at vi som har skiftet navn må forsvare oss, hvorfor det?

Jeg tror det er dere som føler at dere må forsvare dere, uvisst av hvilken grunn.

Dixie: I den grad jeg tenker noe om etternavnet til folk ( ) (noe jeg stort sett bare tenker på når jeg diskuterer i tråder som denne) handler det jo bare om at damene enten var veldig unge da de giftet seg og/eller har et veldig romantisk, tradisjonelt syn på ekteskapet, evt. er litt lite bevisste på tradisjonene rundt navneskifte. Jeg tenker ikke at de nok er noen dumme, undertrykte nek, hele bunten. Tenk bare på Gro Harlem Brundtland- ikke mye nek over den dama der. (Selv om jeg tviler på at hun hadde skiftet navn om hun giftet seg i dag.)

Gammel 09-03-15, 10:21   #357
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er jo ikke så rart at vi føler vi må forsvare oss når man leser en tråd som dette. Her inne er man domm såm et brø og undertrykket antifeminist som ikke tenker på samfunnets beste om man har mannens etternavn.

Gammel 09-03-15, 10:21   #358
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er dere som føler at dere må forsvare dere, uvisst av hvilken grunn.

Ja, kan du skjønne det!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:22   #359
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seriøst, folkens. Tror dere ikke at dere faktisk har gjort et par valg i livet på grunn av rådende sosiale normer?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:25   #360
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er feminist, og har mannens etternavn. Det var viktig for han, jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva jeg heter. Hans navn er kulere da, det er bare 4 stk som har det i Norge (jeg, han og ungene). Mitt var ganske vanlig.

Jeg bruker fortsatt mitt etternavn på jobben, det er så pes med email og business cards og sånt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.