Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-15, 00:57   #81
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]

Ja, jeg er enig i at man ikke trenger å henge ut tenåringer som sannsynligvis ikke har innsett hvordan de kommer til å fremstå.

(Men det jeg ikke helt forstår er hvorfor de ikke kan passe på veskene for hverandre mens en går inn. Når jeg gikk på skolen var det iallefall sjelden jeg dro på butikken i friminutt uten at minst 2-3 av vennene mine var med.)

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 07:14   #82
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

....Og har man først barn som er født før 1.september så gjør man en gedigen tabbe i å utsette barnehagestart med ett år fordi man tenker at det hadde vært hyggelig å gå hjemme litt til; for året etter da blir jo igjen de barna født før 1.september DET året priortiert. Vi fikk plass i andre opptaket i en barnehage vi ikke ønsket men måtte takke ja til. Fortsatte å stå i kø og ett halvt år etter fikk vi faktisk plass i en vi nå er veldig godt fornøyde med. Ca 40 barn der og av de er kun 3 av barna født etter 1.september...

Gammel 03-02-15, 07:55   #83
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er synd på veskebarna. Jounalistpakk uten skrupler.
Det er synd på legestudenten også. Selvsagt skal der være ledige plasser / overkapasitet i systemet. Og det er så dårlig gjort at noen må ty til fullstendig usikrede løsninger og sette bsrn til røykende dagmammaer med cartoon network når ens skattepenger øses inn i kvalitrrssikrede, etterprøvbare barnehageplasser.

Det kunne vært synd på FrP politikerne om hun skulle fly interkontinentalt. Strasbourg? Not so much. Trøsten får være at det er hylende unger på business også ...

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 03-02-15 kl 08:02.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 09:19   #84
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også en viss medfølelse med legestudenten her jeg sitter med en "baby" født i februar i fjor, og barnehageplass først til høsten. Vi får dette til med å ta ulønna perm/dele på det denne (siste) gangen, men det er jo klart ikke noe som alle kan.

Gammel 03-02-15, 09:27   #85
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke hun uten barnehageplass sutrer i det hele tatt. Innlegget var kanskje ikke så velskrevet som man skulle ønske, men det er et reellt problem hun setter fokus på.

Og småjentene med veskene, jeg forstår dem. Jeg hadde heller ikke ville lagt fra meg den dyre veska mi noen plass. At de ikke trenger vesker er nå så, men nå har de nå de veskene og da synes jeg kanskje det ikke er noe særlig å legge de igjen slik at andre kan stjele dem.

Frp-politikeren derimot.. All den tid vi nå sender syke unger med buss (!) så synes jeg hun godt kan spise gift.

Gammel 03-02-15, 09:28   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er synd på barna i Sierra Leone. Veskebarna? Not so much.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 09:30   #87
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Det er vel ingen som synes synd på dem, men jeg kan godt forstå dem.

Gammel 03-02-15, 09:33   #88
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men æsj, når skjer det samme med disse jentene som med guttene som stod frem mot skoleuniformering i sine Parajumpers for et år eller så siden.
Det deles på sosiale medier, med høylydte, kjipe kommetarer fra godt voksne folk.
Klart det er kjempegøy for oss voksne med dybdesyn og levd liv å fnise av disse, men disse små menneskene (for de er små ennå) bor i sin egen navlelo ennå, og skjønte nok ikke på forhånd hvordan dette ville fremstå.
Selvfølgelig ligger ansvaret mye hos ungdommene selv, og ikke minst hos journalisten, men jeg mener at vi som er voksne heller kan ta ansvaret for å lære de om både forbruk, medievinkling og konsekvensen av å havne i media/sosiale media på denne måten i stedet for å bidra til denne offentlige uthengingen.

Nettopp. Dette går inn i samme kategori som saken om veskene. Men som sagt har NRK i etterkant fjernet bildet og etternavn fra saken med jentene. Det skulle ikke forundre meg om det skjer etter hetsing på sosiale medier, kommentarfelt rundt om kring osv.

Det er som jeg sa alt for liten vurdering selv i simple saker for hva medieeksponeringen vil ha for konsekvens. Dette skal være spesielt viktig å vurdere når det gjelder unge, samt at barn for ofte også blir dratt inn i foreldrenes idioti. Ansvaret her ligger i størst grad på redaksjoner/redaktører. Men vurderingen blir gjort først når det er snakk om "de alvorlige sakene", men konsekvensene personlig for mange kan være stor uansett sak i dag - mye pga. sosiale medier.

Jeg vet strengt tatt ikke om det ligger så mye ansvar hos ungdommene selv når det gjelder en slik eksponering.....

Gammel 03-02-15, 09:34   #89
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Og småjentene med veskene, jeg forstår dem. Jeg hadde heller ikke ville lagt fra meg den dyre veska mi noen plass. At de ikke trenger vesker er nå så, men nå har de nå de veskene og da synes jeg kanskje det ikke er noe særlig å legge de igjen slik at andre kan stjele dem.

Bare så det er sagt: Jeg forstår dem ikke. Har du valgt å gå rundt med så dyr veske, kan du klare å finne løsninger på "problemet". F.eks. la være å gå på butikker der du må legge igjen vesken utenfor (ta med matpakke, så kan du spare til enda flere dyre vesker ), én kan stå igjen og passe vesker mens den andre går inn osv. osv. Men at de ikke klarer å finne ut det selv, betyr ikke at vi voksne trenger å gjøre narr av dem i avisen, på FB eller her.

Har folk behov for å henge ut og latterliggjøre, er det mer nærliggende å ta for seg justisdepartementet og justisministeren. Eller eksemplet med politikeren om "umenneskelig" forhold på flyet der hun måtte være sammen med folk flest. :vær så god:

Gammel 03-02-15, 09:36   #90
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men æsj, når skjer det samme med disse jentene som med guttene som stod frem mot skoleuniformering i sine Parajumpers for et år eller så siden.
Det deles på sosiale medier, med høylydte, kjipe kommetarer fra godt voksne folk.
Klart det er kjempegøy for oss voksne med dybdesyn og levd liv å fnise av disse, men disse små menneskene (for de er små ennå) bor i sin egen navlelo ennå, og skjønte nok ikke på forhånd hvordan dette ville fremstå.
Selvfølgelig ligger ansvaret mye hos ungdommene selv, og ikke minst hos journalisten, men jeg mener at vi som er voksne heller kan ta ansvaret for å lære de om både forbruk, medievinkling og konsekvensen av å havne i media/sosiale media på denne måten i stedet for å bidra til denne offentlige uthengingen.

Helt enig, jeg har kommentert på flere statuser som latterliggjør disse jentene , jaggu kan voksne komme med mange kjipe kommentarer.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 09:37   #91
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Klart man kan finne løsninger på problemet, det ene utelukker vel ikke det andre.

På min facebookfeed er det ingen som gjør narr av jentene. men politikeren får gjennomgå så det suser. Jeg tror de fleste forstår at småjenter er småjenter, og at de har andre problemer en folk flest.

Gammel 03-02-15, 09:39   #92
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Det er synd på veskebarna. Jounalistpakk uten skrupler.
Det er synd på legestudenten også. Selvsagt skal der være ledige plasser / overkapasitet i systemet. Og det er så dårlig gjort at noen må ty til fullstendig usikrede løsninger og sette bsrn til røykende dagmammaer med cartoon network når ens skattepenger øses inn i kvalitrrssikrede, etterprøvbare barnehageplasser.

"Problemet" ligger vel i at man i utgangspunktet har krav om full bhg-dekning - alle skal få plass. Men så er det i praksis ikke slik. Når andre da får plass blir det lettere å føle at det er urettferdig - og det blir på en måte det. Når mange i praksis ikke kan få plass, man har permisjonsmodeller som mer tar utgangspunkt i at man skal få plass osv., så blir det slik.

Jeg har tre "første halvår"-barn. For de to siste var det vel med i beregningene. For første husker jeg ikke helt - tror ikke vi tenkte slik da (men man kan vel ganske enkelt telle månedene etter at vi hadde fått oss hus og bil, allerede var begge i jobb - og sånn sett konkluderte med at nå passet det å få barn. For første var det også før rettighetene i henhold til plass og nye prismodeller var kommet).

Gammel 03-02-15, 09:40   #93
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg vet strengt tatt ikke om det ligger så mye ansvar hos ungdommene selv når det gjelder en slik eksponering.....

Å ikke måtte ta ansvaret for offentlig eksponering selv, er strengt tatt ikke en luksus dagens ungdommer har, da den tiden en journalist var et nødvendig mellomledd for slikt forlengst er forbi.

Gammel 03-02-15, 09:42   #94
mrc

mrc sin avatar

Standard

Det er vel ingen som synes synd på dem, men jeg kan godt forstå dem.

Forstå og forstå. Jeg hadde vel forstått dem hvis de hadde vært redde for en del av tingene som skoleelever o.l. kan ha i sekkene og er av verdi. Pc, nettbrett, skolebøker etc. Skal butikker ha krav om at sekker settes på utsiden bør de vel strengt tatt da legge tilrette for det.

Gammel 03-02-15, 09:44   #95
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man bytter på å passe på veskene for hverandre. Dette er et solid ikke-problem.

Gammel 03-02-15, 09:55   #96
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Umenneskelig, faktisk. Wow.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 09:57   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis Michael Kors begynner å lage matbokser så de har med matpakke, er problemet løst! Send et brev!

:løsningsorientert:

Barnehageopptakssystemet har forundret meg i alle år.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 10:13   #98
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Og de bor ikke i Bærum engang.

Ungdom over hele østlandet liker og bruker klassisk og dyrt. Synd at unge også stjeler fra hverandre.

http://www.dn.no/d2/2014/11/13/2112/...-klassisk-unge

Gammel 03-02-15, 10:57   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de fleste forstår at småjenter er småjenter, og at de har andre problemer en folk flest.

Nja, det er jeg virkelig ikke så sikker på. Jeg har sett enorme mengder innlegg som latterliggjorde guttegjengen i like jakker, f.eks.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å ikke måtte ta ansvaret for offentlig eksponering selv, er strengt tatt ikke en luksus dagens ungdommer har, da den tiden en journalist var et nødvendig mellomledd for slikt forlengst er forbi.

Det er nå greit nok, men det gjør det ikke mer greit å henge dem ut. De er unge, og ser ikke helt rekkevidden av hva de gjør, og det må vi voksne ta hensyn til.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 11:07   #100
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Journalister bør kanskje beskytte sånne veskeungdommer fra seg selv, men hvor går grensen? Altså aldersmessig for når det er greit at ungdommer eksponeres i media?

Dette er voksne mennesker, med stemmerett, med rett til å gifte seg, kjøpe hus, få en skokk unger, melde seg på paradise hotel og med full rett til å bli pornostjerner for den saks skyld. Det er ikke småunger og jeg synes kanskje det blir for dumt å skulle betrakte dem som det.

Dumme folk bør gjerne beskyttes mot seg selv, men det kan like gjerne gjelder førtiåringer som attenåringer.
Om attenåringer på generell basis bør beskyttes mot å stå fram med dyre vesker så er det ganske mye annet i samfunnet som bør endres.

Rettigheter man får når man er myndig er også retten til å framstå som dum. Dessverre kan man kanskje si, men media er nådeløs og jeg synes det er mer problematisk at folk kaster seg inn i reality enn at de står fram med dyre skolevesker.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.