|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]
Enig. Det er forbasket urettferdig at vi med senhøst og vinterbarn skal være nødt til å stresse, og bruke tid på å skaffe plass, når det skal være et offentlig tilbud til alle. Et tilbud som aldri fungerer, er forutsigbart eller rettferdig. Det er rene bingoen uten forberedelser for førstegangsforeldre.
|
|
|
|
#22 |
|
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Jeg stussa litt på siste TV2 Hjelper deg der det var en sak om en som fikk feilaktige parkeringsbøter og der han sier at dette tok tid bort fra barna hans. Han hadde fått 6 bøter siden 2009... Trekker folk fram at ting går ut over barna for å få mer sympati? Saken i seg selv var sikkert irriterende nok men at han skulle høste sympati med at det gikk ut over barna syntes jeg bare ble teit.
|
|
|
|
#23 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Er det ikke rullerende opptak altså?
|
|
|
|
#24 |
|
Textrovert
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Bu-huh. Jeg vil ha husnummeret mitt i fred. Det er mitt husnummer, hører du. Mitt!
|
|
|
#25 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Jeg er enig i at det er mange utrolig teite sutresaker i media, men akkurat denne med oppgitthet over manglende barnehageplass synes jeg faktisk setter fingeren på noe viktig. Det irriterer meg at man definerer seg bort fra manglende barnehagedekning ved å sette en slik grense. Det er flere her på jobb som har måttet ta ulønnet permisjon da de ikke fikk barnehageplass. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
intro
|
|
|
|
|
#27 |
|
Ser lyst på livet
|
De som er underordnet AML, har rett på permisjon uten lønn. Sist redigert av annemede : 02-02-15 kl 14:01. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Curlingkone
|
Akkurat dette er jeg helt enig i. Jeg er selv hjemme i år med en som falt utenom. Og økonomisk er dette en stor utfordring for oss. Og det er ikke sånn at alle tjener så godt at man klarer å legge opp buffer som skal vare et år på den tiden man har til rådighet. Og at mannen skulle vært hjemme i stedet for meg ville vært katastrofalt økonomisk.
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvordan mener du de skulle ha planlgt annerledes? Problemet er jo at hun må si nei til sitt første jobbtilbud som nyutdannet fordi de mangler tilsyn til barnet. Det er vanskelig å planlegge mer rundt det enn hun allerede har gjort om hun har søkt bhg-plass da barnet var 2 uker gammelt og hver uke ringt rundt til 31 ulike barnehager. Mange steder i landet er det vanskelig å oppdrive dagmamma, og jeg synes uansett ikke vi som får barn seint på året skal være tvunget til benytte oss av et usikkert tilbud uten noe som helst kontroll. Jeg er ikke blandt dem som er særlig skeptisk til mennesker sånn til vanlig, men selvfølgelig er det en trygghet å levere barnet mitt i en barnehage der det føres tilsyn, det er mange voksne, det er utdannede pedagogiske ledere osv. Jeg ville ikke uten videre følt at det var ok å levere barnet mitt hos en dagmamma.
|
|
|
|
#30 |
|
Ser lyst på livet
|
Det finnes mange muligheter om man bare evner å tenke litt utover A4 livene. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Vi er jo utpreget positive og tenker at dette må jo ordne seg for oss som virkelig prøver. Nedslående når det kommunale opptakskontoret kunne fortelle at det var 111 småbarn uten plass i den sonen jeg bor i. Da er det mange om benet, og ikke så rart at dagmammaer ikke annonserer. Avslag etter avslag og dagmammaer som ikke var det allikevel, ble for mye for meg. Jeg visste ikke bedre, da.
|
|
|
|
#32 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Det er ikke helt rettferdig å stille opp ettåringer født etter 1. september i samme gate som stakkars skoleelever med vesker til kr. 9000,- heller.
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Ang. første sak, så er det en del gode poenger, selv om dette er et noe klønete skrevet leserinnlegg/kommentarartikkel.
|
|
|
#34 |
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Egentlig er det mange saker jeg ser der redaksjonene burde gjort vurderinger med hvor viktig saken egentlig er og hvilke konsekvenser det er for de(m) som presenteres i saken. Ting blir liggende på nett og man burde ha gangsyn nok til å forstå at dette vil kunne framstå som bare fjollete. Saken kan være alvorlig nok for de som er i saken, men redaksjonene burde gjort vurdering om ikke det er en framstilling med navn og bilde som får uheldige konsekvenser.
|
|
|
#35 |
|
Enda en som trener
Ehhh? Det er vel ikke så enkelt å planlegge timingen slik at en får barn innen en gitt dato? Og som nyutdannet er det vel kanskje ikke det beste å starte med ulønnet permisjon, det er vel ikke engang mulig? |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg snakker om etter at barnet er født og man får tilbud om jobb. Mor trenger ikke på død og liv ta hele permisjonen. Mener jeg. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Hvis man er i en etableringsfase og han allerede er i jobb kan det også bety en del økonomisk. Hvis hun er nyutdannet lege og skal ut i turnus er ikke lønnen så veldig høy. Og hvordan påvirkes det at man evt. ikke var i jobb før ungen ble født? Mener å huske at det endret seg litt da i henhold til hva man hadde rett på.
|
|
|
#38 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg regner med at du ikke insinuerer at jeg sikter til at man må planlegge når barnet skal bli født, for det vet jeg meget vel at er klin umulig, ihvertfall for egen del. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Det er rullerande opptak i Bergen kommune. Altså på den måten at dersom du ikkje får plass i august, beholder du plassen din i køen og rykker stadig oppover i løpet av året dersom det blir plassar ledig. Men det er jo ganske få plassar som plutselig blir ledig midt i året, så sjansane til å få plass utenom hovudopptaket er ikkje spesielt gode. Men du rykker ikkje bakover i køen av den grunn! Ved neste hovedopptak står du foran alle dei nye søkarane i køen.
|
|
|
#40 |
|
|
Greit at man har krav på permisjon, men det er under forutsetning av at det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Om en ansatt ber om å få jobbe annenhver dag vil jeg tro det vil bety vesentlig ulempe for veldig, veldig mange arbeidsgivere. Og de har fremdeles bare 50% lønn begge to.
|
|
![]() |
|
|