Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Julegrøten

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-14, 10:59   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegrøten

Geisha/Ming ja, jeg bruker den. Og vaniljestang er kjempegodt oppi. Jeg liker grøten litt søt og god.

Fibi: smør? I selve grøten? Eller mener du smørøye? Jeg har aldri hatt smør i grøten når den kokes. Skal man det?

Gammel 26-12-14, 14:34   #22
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det er ikke vanlig å ha smør i grøten når den kokes.

Hvilken melk bruker du å lage julegrøten på, Dixie? Jeg har brukt kokosmelk (og faktisk ikke redusert på mengden væske akkurat til dette da jeg opplever at den trekker godt inn), og en dæsj "mat", men føler grøten lett blir litt klissete kontra grøten som er kokt på helmelk i nabogryten. Bruker du havremelk?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-14, 19:21   #23
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rører inn en god klatt smør i grøten når den er ferdig kokt.

Gammel 27-12-14, 14:15   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Hvilken melk bruker du å lage julegrøten på, Dixie? Jeg har brukt kokosmelk (og faktisk ikke redusert på mengden væske akkurat til dette da jeg opplever at den trekker godt inn), og en dæsj "mat", men føler grøten lett blir litt klissete kontra grøten som er kokt på helmelk i nabogryten. Bruker du havremelk?

Nei, jeg har prøvd det aller meste av melketyper til grøt, og havremelk og rismelk blir ikke godt, det blir tynt og vannete. Den aller, aller beste kombinasjonen jeg har prøvd noensinne, er kokosmelk og soyamelk, ca. 40-60. Bruker denne oppskriften, og grøten blir kanongod!!

Har servert den til elleveåringens venninner, og alle har elsket den.

Jeg lagde riskrem av den til julaften og hadde med til svigers, alle spiste den og likte den. Svoger og kona visste ikke at den var vegansk før etterpå, de merket ikke forskjell. Brukte havrevisp. Alpro sin soyakremfløte er også digg til riskrem, brukte den til multekrem 1. juledag og det var himmelsk godt!

Gammel 27-12-14, 14:26   #25
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg rører inn en god klatt smør i grøten når den er ferdig kokt.

Jupp, jeg også. I stedet for å ha salt i.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-14, 14:40   #26
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nei, jeg har prøvd det aller meste av melketyper til grøt, og havremelk og rismelk blir ikke godt, det blir tynt og vannete. Den aller, aller beste kombinasjonen jeg har prøvd noensinne, er kokosmelk og soyamelk, ca. 40-60. Bruker denne oppskriften, og grøten blir kanongod!!

Har servert den til elleveåringens venninner, og alle har elsket den.

Jeg lagde riskrem av den til julaften og hadde med til svigers, alle spiste den og likte den. Svoger og kona visste ikke at den var vegansk før etterpå, de merket ikke forskjell. Brukte havrevisp. Alpro sin soyakremfløte er også digg til riskrem, brukte den til multekrem 1. juledag og det var himmelsk godt!

Takk! Jeg tør ikke bruke for mye soya da hun kan reagere på soyaproteinet siden det er såpass likt kumelkproteinet så jeg prøver å unngå å bruke rene soyaprodukter der jeg kan. Men jeg har også brukt havrevisp til både multekrem og riskrem, og da gikk det greit at risgrøten var litt klissete. Smakte ikke for mye havre heller, slik jeg synes vaniljesausen til Oatley gjør.

Jeg bruker generelt havre- eller rismelk til lite, for det er så tynt at det ikke duger til det meste jeg bruker melk til (gjærbakst, kake, mat) uansett, men hadde håpet at det kanskje kunne spe ut risgrøten litt. Jaja, får se om jeg prøver eller om vi lar det være med kokosmelka.

Gammel 27-12-14, 14:42   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, om man reagerer på soya bør man jo bruke noe annet, selvsagt. Rismelk skal ikke gis til barn under 6 år, men om det er 08-modellen så går det jo greit. Men tåler hun mandler? Alpro sin mandelmelk er kjempegod og passer perfekt i grøt! Helst sammen med kokosmelk, da blir grøten best.

Gammel 27-12-14, 15:02   #28
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Mandelmelk kan jeg prøve, ja, lurt!

Vi bruker jo ikke rismelk, men det hadde sikkert gått bra for en gang eller to i løpet av et år (er den minste).

Gammel 27-12-14, 19:47   #29
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg lagde med blanding av rismelk og en litt tynnere kokosmelk (sto sammen med mandelmelk, rismelk etc. i butikken), det ble skikkelig godt. Sånn en gang eller to i året tror jeg ikke det er noe problem med rismelk til små barn heller (mine fikk dog den av vanlig melk i år). Det er jo for at de ikke skal få for mye arsen, men så sjeldent kan det ikke være noe stort problem.

Gammel 28-12-14, 01:59   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Sant nok, det kan ikke gjøre noe særlig skade i en risgrøt i ny og ne.

Gammel 28-12-14, 11:55   #31
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, om man reagerer på soya bør man jo bruke noe annet, selvsagt. Rismelk skal ikke gis til barn under 6 år, men om det er 08-modellen så går det jo greit. Men tåler hun mandler? Alpro sin mandelmelk er kjempegod og passer perfekt i grøt! Helst sammen med kokosmelk, da blir grøten best.

Hvorfor skal ikke rismelk gis til barn under 6 år?
Vi har flere barn i barnehagen som drikker rismelk, helt fra 2-årsalder.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 13:56   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Oj, det er ille når barnehagen ikke er oppdatert.

http://www.nrk.no/livsstil/advarer-m...arn-1.11030225

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.